Spö och okunnighet.........?

MissourisTopsanna

Trådstartare
Jag har ett sto jag rider in, aldrig använt spö till annat än förlängd arm någon enstaka gång. Idag var hon oren i traven, och min tränare gav förslaget att jag skulle hoppa in på en drop in lektion och rida en av deras ridskolehästar. Detta tyckte jag var en jättebra idé! Att få rida en annan häst, som framförallt är mer skolad. En mysig polle, lite seg och stel men jobbade man lite på det blev det bara bättre och bättre, utan spö!

Sen var det några som red i gruppen på bra mycket piggare hästar än vad jag hade. Och ibland hörde man hur det bara small till av spöet. Direkt hästen "gjorde fel" och "inte lyssnade" enligt ryttaren snärtade denna till. Säkert 4,5 gånger på en lektion. Det var två av dessa spöfantaster på lektionen.

Är detta lagligt? Jag fick väldigt ont i hjärtat då jag HÖRDE och såg detta. I mina ögon är det djurplågeri och okunnighet. Charmen är väl att lära sig hantera hästen i alla lägen, och inte bli förbannad direkt man stöter på ett problem, som förmodligen är ryttarens fel och inte hästens.

Minns att det var väldigt mycket sådant när jag gick ridksola som liten med. Borde inte ridskolerna lära ut vad ett spö är? Det är ju absolut inte ett vapen. Men verkar ha blivit. Jag själv hade legat och vridit mig i veckor av dåligt samvete efter att ha slagit ett oskyldigt djur på detta sätt. Med dessa 14åriga tjejer och 50åriga tanter bara slår och sen hoppar dom av hästen nöjda som om inget hänt??
 
Sv: Spö och okunnighet.........?

Har man en häst som inte lyssnar på skänkeln så är det enligt min mening betydligt bättre att kräva uppmärksamhet med hjälp av en dutt med spöt om hästen inte tar skänkelhjälp än att sitta och gnata med skänkeln ett helt ridpass. Visst kan det behövas både fyra och fem gånger med konsekvent förstärkning av skänkeln innan hästen förstår att den faktiskt måste lyssna och sen blir lektionen garanterat trevligare för både hästen och ryttaren. Ridskolehästar kan ju tyvärr ibland bli alldeles för avtrubbade för både sitt eget och ryttarnas bästa. Att sen överanvända eller slå hästen med spöt är aldrig ok! Är ju väldig skillnad på hur hårt man måste slå för att det ska låta beroende på vilket spö man använder. Ett spö med ordentligt bred "klatch" på räcker det med att dutta för att det ska låta men om man lyckas framkalla samma ljud med ett dressyrspö så är det en helt annan sak.
 
Sv: Spö och okunnighet.........?

Har man en häst som inte lyssnar på skänkeln så är det enligt min mening betydligt bättre att kräva uppmärksamhet med hjälp av en dutt med spöt om hästen inte tar skänkelhjälp än att sitta och gnata med skänkeln ett helt ridpass. Visst kan det behövas både fyra och fem gånger med konsekvent förstärkning av skänkeln innan hästen förstår att den faktiskt måste lyssna och sen blir lektionen garanterat trevligare för både hästen och ryttaren. Ridskolehästar kan ju tyvärr ibland bli alldeles för avtrubbade för både sitt eget och ryttarnas bästa. Att sen överanvända eller slå hästen med spöt är aldrig ok! Är ju väldig skillnad på hur hårt man måste slå för att det ska låta beroende på vilket spö man använder. Ett spö med ordentligt bred "klatch" på räcker det med att dutta för att det ska låta men om man lyckas framkalla samma ljud med ett dressyrspö så är det en helt annan sak.

I mina ögon var det ingen trevlig lektion för häst eller ryttare, såg mest en aggressiv ryttare på en stressad häst, även min kompis på läktaren reagerade på detta. Är man ingen vidare ryttare tycker jag inte man ska sätta till spöet. Speciellt då du har en hyfsat pigg häst som faktiskt såg rätt villig ut att jobba men fick en ordentlig snärt på rumpan om galoppen kom vid fel tillfället och liknande. Jag tycker det är rätt grymt. Sen kan jag använda spö själv som förlängd arm, men skulle aldrig falla mig in att slå min häst direkt något blir fel, utan istället försöka tänka på min ridning så att det blir rätt. Hemskt att vissa ridskoleelever tar för givet att man behöver ett spö för att kunna rida en häst. För visst är det konstigt att några lyckas rida samma häst väldigt bra utan spö? Och så kommer nästa som har spöet som ingår i utrustningen deras och slår hästen för att dom inte får till det, förmodligen för att det är en sämre ryttare. Först och främst tycker jag att man ska lära sig rida ordentligt, sen när man har kontroll på kropp och knopp ta spö som hjälp. Jag tycker det ska se trevligt och harmoniskt ut mellan häst och ryttare, för det är ju meningen att det ska vara roligt, inte att man sitter och är sur på hästen och skyller på hästen när det går fel, utan kanske gränskar sig själv först.

Och du behöver inte sitta och gno med skänkeln. Jobba med tempoväxlingar, gå in på större och mindre volter, tryck ge efter tryck ge efter. Jag är van att rida min unghäst som är väldigt framåt, får jobba mycket med att ta ned henne. Så det var stor skillnad att hoppa upp på denna sega och stela ridskolehäst, men han blev riktigt trevlig, även läraren sa detta. Så nog går det, utan att slå hästen. För jag upplever att du får en mer irriterad häst om du sitter och knäpper till den 5gånger på en lektion än att faktiskt jobba och inte sitta och åka.
 
Sv: Spö och okunnighet.........?

hmm - missouristopsanna- Jag håller med dig fullständigt, men jag förstår problematiken, det bästa hade ju varit om man motiverade varje häst själ så dom gillade att gå lektioner för då hade ett spö för att få fram dom aldrig behövts, det finns så många ridskole hästar som inte passar för ridskola men tydligen blundar man för det, sen finns det hästar som inte bryr sig om de är på ridskola eller ej och dom kan man ju behålla där, sen finns det ryttare som skulle behöva 10 lektioner i hästhantering innan ridning påbörjas så att sånt inte händer.

tänk om man var tvungen att ta ridkörkort med teoriprov på hästen som djur tex, spökörkort ;)

jag kan bli förbluffad av varför inte hästarna på ridskolan tex gick på lösdrift och enbart togs in för själva lektionen? då krävs det att hästen är motiverad annars lär du aldrig ens få tag på den haha ;) men det skulle säkert lösa många problem, saken är väl den att det inte finns ekonomi till att ge hästarna det de behöver. Jag var själv och hälsade på en stor ridskola för inte så länge sedan och då var det en häst som stod och vevade hela tiden i boxen, svaret var att "han gör så", min ide' var att släpp ut hästen tillsammans med sina kompisar och kanske såga ner lite granar och lägg ut i hagen så stackars hästen kan få ett drägligt liv ;) tror nog om jag skulle åka dit att han står och vevar än.

Tillbaka till saken, om hästen inte lyder på en lektion kanske det inte finns något annat val för eleven än att tvinga fram den, dessutom finns det otroligt många smarta hästar som lär sig att blir dom inte tvingade så skiter dom i det, och det är lärarnas ansvar att lydnads träna sådan hästar tycker jag så det inte händer.

En sak jag reagerade över när jag var på den stora ridskolan var i ridhuset på den "privata lektionen" som var på andra sidan ridhuset med en "privat hopptränare" som alla tyckte såå mycke om, där fanns två söta ponnier som skulle hoppa, de red fram och hoppade ganska mycke, tränaren sa "rid fram och plocka ner hästen i form" eleverna hade sporrar och spön, de skänklade fram och samtidigt sågade hästen i munnen tills nacken kröktes och då gjorde de rätt, den ena tjejen fan skänklade hela tiden efter ca 1 timme så blev ponnyn trött och orkade inte då blev hon arg och försökte tvinga fram hästen över hindren, hästen vägrade, hon gjorde halt och rappade till ponnyn med sitt spö så han reste sig, ingen i ridhuset sa någonting utan lektionen fortsatte, jag fick ett raserianfall, men jag satt på fiket och där är det inglasat, när jag senare gick ner var dom borta.

Jag har en häst jag vill att denna tränare provrider på "sitt sätt" han är klassad som galen, men är igentligen den bästa vän du kan ha, men han är den snabbaste ever och lyssnar till allt, så hade du slagit honom med spö hade han slängt av i sken, stegrat, bockat och förmodligen hoppat på dig där du låg, han kräver respekt, men han ger dig i utbyte allt. så alla som inte fattar att det inte funkar att sporra, spöa och såga hästar i munnen, är välkomna att prova min häst, för då kommer dom aldrig göra (kunna göra) samma sak igen ;)

vissa ska igentligen vara glada att dom har så snälla ponnier/hästar som inte gör köttfärs av dom, men det är inte ryttarnas fel alltid, det är okunskap och många litar blint på sina tränare...

oj så långt det blev, men skönt att jag oxå fick ur mig det, för jag blir sååå upprörd...
 
Sv: Spö och okunnighet.........?

Det här med spö som straff har jag sett lite här och var tyvärr.

På en tävling, en P&J, gick jag helt sonika fram och tog av en helt okänd ryttare sin pisk. Herrejösses vad hon slog på den stackars ponnyn!! 7-8 slag hann hon med innan jag nådde fram och tog pisken ifrån henne. Jag vände mig mot henne med pisken i högsta hugg och frågade asförbannat: VILL DU VETA HUR DET KÄNNS???? För hon hade nämligen slagit ponnyn framme vid huvudet hur hårt som helst flera gånger för att ponnyn inte ville hoppa just det hindret. :devil:
Behöver jag säga att jag gick och anmälde detta i sekretariatet trots att det var en liten P&J-tävling??

Jag har även en del vänner som använder spöt som straff.
Hästen bockar eller sparkar bakut, då rappas det till med spöet flera gånger. Eller om hästen inte vill gå in i transporten så ska spöt användas, eller repgrimma som spänns i nacken hela hela tiden.

Jag kallar det "management by fear". Inget jag tycker är ok!!!!

Själv vägrar jag använda spö så långt det är möjligt. När det används så används det som drivande. Har hästen redan vägrat på ett hinder och står still, så kan man inte mata slag efter slag med spöt, då kallas det bestraffning. Är hästen däremot lite "loj" i sin bjudning redan när man vänder upp mot hindret kan man peta till för att markera om skänkeln inte är tillräcklig. (eller på liknande vis i dressyren)

Så spöanvändning är ok, om man gör det rätt och enbart när det behövs.
Att ha spö med sig på en "vanlig markträning" för att ha "ifall hästen dummar sig", ja då är det fel någon annanstans.
 
Sv: Spö och okunnighet.........?

Och du behöver inte sitta och gno med skänkeln. Jobba med tempoväxlingar, gå in på större och mindre volter, tryck ge efter tryck ge efter. Jag är van att rida min unghäst som är väldigt framåt, får jobba mycket med att ta ned henne. Så det var stor skillnad att hoppa upp på denna sega och stela ridskolehäst, men han blev riktigt trevlig, även läraren sa detta. Så nog går det, utan att slå hästen. För jag upplever att du får en mer irriterad häst om du sitter och knäpper till den 5gånger på en lektion än att faktiskt jobba och inte sitta och åka.


Att rida ordentligt innebär inte att man ska klämma fram hästen och "tryck, ge efter, tryck, ge efter" en hel lektion är precis vad som menas med att tjata med skänkeln och är ett utmärkt sätt att få en häst som totalt ignorerar ryttaren. Bra ridning är en ryttare som rider med små, korrekta hjälper och sitter mjukt och stilla på en uppmärksam häst. Dvs ge en hjälp och i så stor mån det går bör hästen fortsätta tills man ber den om något annat utan att man konstant behöver upprepa hjälpen. Det är ett ideal som i princip ingen ridskolehäst lever upp till och hade dom gjort det så skulle de flesta ridskoleryttarna få stora problem. Att förstärka skänkeln kan ibland behövas men är enbart ok om ryttaren själv rider korrekt och att hästen garanterat förstår vad ryttaren är ute efter men valt att inte svara.
Att kräva uppmärksamhet är en sak, att slå hästen är en helt annan och då jag inte sett lektionen i fråga så kan jag självklart inte uttala mig om den.
Så klart är det inte ok att rappa till en häst "för att den är dum". Enda anledningen jag kan tänka mig på under en lektion är om den försöker sparka mot någon annan för då behövs en tydlig markering att det inte är ok.
 
Senast ändrad:
Sv: Spö och okunnighet.........?

"Jobba med tempoväxlingar, gå in på större och mindre volter, tryck ge efter tryck ge efter."

Detta behövde inte jag göra hela lektionen, utan efter några tempo växlingar brukar dom själv sträcka ut mer eftersom det är jobbigare att jobba kort. Det är inte hästens fel att dom blivit avtrubbade, utan människans, vad gör då saken bättre att slå stackaren? Jag har inget emot spö användning om man vet vad man gör! Men på ridskola tycker jag att man först och främst lär sig rida, sen när man har klart för sig att man sitter på en levande individ och vet hur man handskas med denna lägga ett spö i handen (tror inte lika många skulle använda spöet då).

Skulle du ta ett spö och slå din hund eller ditt barn om den inte lyssade? Varför är det mer ok på hästen?

Jag har någon gång varit stressad och irriterad och hästen har bråkat, jag har då rytit ifrån rätt ordentligt istället för att tänka efter och handla, och då har jag dåligt samvete i dagar, och ändå har jag inte slagit hästen. Så jag förstår inte hur 14åringar kan sitta och slå hästen som om detta vore en naturlig sak. Spöet är ju inte ett vapen?
 
Sv: Spö och okunnighet.........?

Det här med spö som straff har jag sett lite här och var tyvärr.

På en tävling, en P&J, gick jag helt sonika fram och tog av en helt okänd ryttare sin pisk. Herrejösses vad hon slog på den stackars ponnyn!! 7-8 slag hann hon med innan jag nådde fram och tog pisken ifrån henne. Jag vände mig mot henne med pisken i högsta hugg och frågade asförbannat: VILL DU VETA HUR DET KÄNNS???? För hon hade nämligen slagit ponnyn framme vid huvudet hur hårt som helst flera gånger för att ponnyn inte ville hoppa just det hindret. :devil:
Behöver jag säga att jag gick och anmälde detta i sekretariatet trots att det var en liten P&J-tävling??

BRA GJORT! Har själv skällt ut en kille som spöade upp sin häst när han (ryttaren) höll på att ramla av, trots att hästen gjorde sitt bästa för att balansera upp honom.
 
Sv: Spö och okunnighet.........?

Ja jag var riktigt förbannad den gången. När jag sen fick skäll av några andra runt omkring för att jag lagt mig i någon annans hästhantering var jag nära att koka över (jag är ju dessutom finne med ganska het temperament ibland), så jag gick och satte mig i bilen en stund för att lugna ner mig!! Det finns folk till allt. Jag tror att man måste inse och ta till sig att alla är vi olika i vår "hästhållning" och för att undvika bli osams med tex vänner som inte gör på "mitt sätt" så får man välja sina fighter. Men när det kommer till ren misshandel av häst, då kan jag inte hålla tyst!! Sorry, folk får tycka att jag lägger mig i eller är en besserwisser men det måste finnas gränser!
 
Sv: Spö och okunnighet.........?

Jag håller med. Man är lika dålig själv om man bara står och ser på! Är ju finne jag med och har samma hetsiga temperament haha. :)
 
Sv: Spö och okunnighet.........?

Eller om hästen inte vill gå in i transporten så ska spöt användas, eller repgrimma som spänns i nacken hela hela tiden.

Jag kallar det "management by fear". Inget jag tycker är ok!!!!

Vad menar du med "spänns i nacken hela hela tiden"? Repgrimma använd på rätt sätt är ett bra sätt att lära hästen gå undan för tryck.
 
Sv: Spö och okunnighet.........?

Vad menar du med "spänns i nacken hela hela tiden"? Repgrimma använd på rätt sätt är ett bra sätt att lära hästen gå undan för tryck.

Ja jag använder repgrimma, först ska hästen ha lärt sig att flytta för trycket så dom inte slänger sig bak i panik när du kommer till situationer som transport. Jag använder tryck och eftergift då jag lastar min häst :)

Ser ut såhär då jag lastar henne, kom lite snett men haha. I början hade jag längre rep som jag virade ett halvt varv längs bommen där framme, sliter inte huvudet av henne men har ett "lagomt" tryck som släpps efter direkt hon tar ett steg framåt som belöning.

Allt beror ju på HUR man använder saker och ting. Likaså med spö, man kan missbruka det och man kan använda det som en fungerande hjälp.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=TJKC84RFjnc
 
Sv: Spö och okunnighet.........?

Precis..använd på RÄTT SÄTT! Men jag har bekanta som använder den vid tex ilastning. hästen vill inte gå in, det tar en timme ungefär att få in den. Då står de vända MOT hästen och har ett konstant stenhårt drag i sin longerlina, dvs ett konstant tryck i nacken på hästen långa långa stunder, för att på så sätt "dra" in hästen i transporten. De står alltså och drar skithårt tills hästen går in, oavsett hur lång tid det tar. De menar att så fort hästen tar ett steg framåt så lättar de på trycket lite lite grann, som belöning. Bra tanke i grunden kanske, om hästen förstår det. Men jag tycker att man kanske borde gå igenom problemet med lastningen först innan man tar till såna metoder. För det här har bara medfört att hästen blivit ÄNNU svårare att lasta för lastning gör ont. Men alla gör vi väl olika. Själv går jag bredvid hästen och leder in den i transporten. Fungerar inte det, då får man jobba med problemet. :)
 
Sv: Spö och okunnighet.........?

Precis..använd på RÄTT SÄTT! Men jag har bekanta som använder den vid tex ilastning. hästen vill inte gå in, det tar en timme ungefär att få in den. Då står de vända MOT hästen och har ett konstant stenhårt drag i sin longerlina, dvs ett konstant tryck i nacken på hästen långa långa stunder, för att på så sätt "dra" in hästen i transporten. De står alltså och drar skithårt tills hästen går in, oavsett hur lång tid det tar. De menar att så fort hästen tar ett steg framåt så lättar de på trycket lite lite grann, som belöning. Bra tanke i grunden kanske, om hästen förstår det. Men jag tycker att man kanske borde gå igenom problemet med lastningen först innan man tar till såna metoder. För det här har bara medfört att hästen blivit ÄNNU svårare att lasta för lastning gör ont. Men alla gör vi väl olika. Själv går jag bredvid hästen och leder in den i transporten. Fungerar inte det, då får man jobba med problemet. :)

Ja men hade dom jobbat mycket, utan transport och lärt hästen gå undan för trycket i grimman hade detta funkat, nu låter det som hästen inte förstår och är rädd. Jag började lära henne i stallgången bara, sänka huvudet, föra det åt sidorna osv, sen ut på ridbanan, sen en låtssastransport, fyra hinderstöd och två bommar, så att det blir en "tunnel" att gå igenom, öppen på båda sidor. osv.

Det är sånt här jag menar med "spö och okunnighet" att unga ridskoleryttare kommer till lektion med spö i handen, innan dom ens lärt känna djuren och lärt sig rida. Även många äldre. Och istället för att lära sig hantera den lata hästen, den bråkiga hästen, den snälla hästen så sitter dom med ett spö i handen och tror att det är enda lösningen "ge den några snärt på en lektion så blir den snäll".
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 705
Senast: Ramona
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 564
Senast: Ananazen
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Äntligen är veckan slut igen. Det har varit en rätt intensiv vecka. I tisdags red jag vita ponnyn, i onsdags red jag ridlektion på brun...
Svar
9
· Visningar
1 252
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp