Fibusen

Trådstartare
Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just nu gravid. Jag funderar på att testa spiral istället då p-piller uppenbarligen inte funkar 100%, antagligen pga att jag har perioder med IBS-liknande symtom plus ihop med lite glömsk.

Jag har fått broschyrer om en spiral som håller i 5 år, och en i 8 år, jag själv fyller 38 i år, så väljer jag den senaste så är jag skyddad tills jag är 46 vilket låter väldigt smidigt. Jag är definitivt klar med barn efter detta och hade gärna steriliserat mig, men då har man ju mensen kvar, och de få perioder jag varit utan preventivmedel helt så har jag blödigt väldigt mycket och haft kraftig mensvärk, och allt plockar dom ju inte bort även om jag hade önskat så jag hade sluppit både mens och risk att bli gravid.

Så, ni med spiral, har ni varit nöjda? Vad kostar den? Vilken har ni? (Som jag förstått så är det hormonspiral bm pratat om?)
 
Det är hormonspiral som gäller om du vill minska mensen, ja. Jag är inne på min tredje Mirena (den med högst hormondos) och är väldigt nöjd. Nackdelarna är att det inte är helt kul att sätta in den, att den "bara" håller i ca 4 år för mig (sen börjar mensen strula), och att nuvarande partner känner av den trots att trådarna är bra klippta.

Fördelarna är att det är ett helt okrångligt och mycket säkert preventivmedel, och att jag får betydligt mindre mens och jämnare humör än med alla andra metoder. Den "ska" vara säker i åtta år om man inte har en krånglig kropp som min, och många blir helt av med mensen. Plus att det är ett av få hormonella preventivmedel jag kan använda. Utan eller med tex minipiller blöder jag så mycket att livet inte funkar under mensen.
 
Det är hormonspiral som gäller om du vill minska mensen, ja. Jag är inne på min tredje Mirena (den med högst hormondos) och är väldigt nöjd. Nackdelarna är att det inte är helt kul att sätta in den, att den "bara" håller i ca 4 år för mig (sen börjar mensen strula), och att nuvarande partner känner av den trots att trådarna är bra klippta.

Fördelarna är att det är ett helt okrångligt och mycket säkert preventivmedel, och att jag får betydligt mindre mens och jämnare humör än med alla andra metoder. Den "ska" vara säker i åtta år om man inte har en krånglig kropp som min, och många blir helt av med mensen. Plus att det är ett av få hormonella preventivmedel jag kan använda. Utan eller med tex minipiller blöder jag så mycket att livet inte funkar under mensen.

Ja, Mirena minns jag nu stod på en av broschyrerna. (Glömde de ute i bilen och orkar inte hämta in nu).

Har du regelbunden mens, men mindre, eller blir det mer lite spottings då och då?

Det som varit så himla skönt med p-piller är ju att mensen är under fullkomlig kontroll. Och behöver jag flytta på den så kan jag bara hoppa över sockerpillerna. Jag kunde äta ca 3 kartor innan mensen kom igenom tillslut ändå, så jag behövde bara stå ut med den ungefär 4 ggr om året. Att behöva ha mens varje månad känns ju också lite trist, men också om det kommer oregelbundet utan någon koll alls.
 
Jag har en Kyleena (5 år.) För mig jag betalade runt 1000 kr när jag hämtade ut den på apoteket.

Tyckte inte det kändes jättemycket när jag satte in den. Tog en alvedon och en Ipren 1 h innan insättningen. Hade kraftigare mensvärk till och från flera dagar efteråt sen däremot.
Jag blödde i flera månader efter insättning. Kanske skulle ha kollats upp men "stod ut". (Var i pandemitider.)
Är min första spiral så antar kroppen behövde vänja sig. Hoppas det går ännu smidigare med nästa sen.

Jag hoppades jag skulle bli av med mensen helt. Men sånt tur hade jag ju då inte. 😅
Jag har mindre mängd än tidigare. För det mesta regelbundet. Har ibland hoppats över någon månad men kommit tillbaka nästa igen. Ibland har det bara gått 2 v emellan. Då var jag rätt less på den...

Det jag har mest märkt av är att jag får mindre kramper i samband mens. Funderar på om jag ev kan ha en släng av endometrios som blivit bättre med mindre mängd.
Jag mår även bättre/stabilare psykiskt. Om det beror på spiralen låter jag vara osagt. Men får inte alls samma/lika ofta dippar som jag hade innan jag skaffade den.
 
Jag stoppade in mirena i maj, den som håller 8 år. Det var inte skönt, men jag har fött både enling och tvillingar, det gjorde ondare än att stoppa in spiral. Jag tog ipren och alvedon innan. Första halvåret kan man blöda, jag gör det lite här och där, men räcker ofta med trosskydd. Har inte direkt känt av något annat!
 
Testade Kyleena, men hade skvättblödningar konstant i nio månader och märkte av sämre humör, så tog ut den. Insättningen var helt OK.
 
Har Mirena, hade den före min sista graviditet och nu igen. Blöder ingenting, nån enstaka månad kan det komma små skvätt blödningar. Gjorde inte så ont att sätta in den sista gången men var förberedd med Alvedon. Partner har endast känt av den i början. Bästa jag använt!
 
Jag har haft spiral i ca 9 år. Först Jaydess i 3 år, sen Kyleena i 5 år och nu har jag Mirena. Har alltså ökat hormondos för varje byte.
Jag är och har varit väldigt nöjd. Mensen har minskat och är numera nästan obefintlig. Mår bra, märker inte så mkt av mina hormoner utöver pyttelite molvärk kring ägglossning och mens.
Jaydess var den som funkat sämst för mig, har varit bra för mig att höja hormondosen. Att mirena numera håller i 8 år var anledningen till att jag tog den istället för kyleena nu sist.

Minns inte priserna, lite över tusenlappen kanske?
Smärta vid in- och utsättning verkar vara väldigt olika. Jag är en av de som får väldigt ont, men tycker det är värt det. Kortvarig smärta för många års problemfritt skydd som man inte ens behöver tänka på.
 
Jag hade jaydess i två omgångar och var nöjd båda gånger!
För mig gjorde dom ont att sätta i, men den smärtan gick väldigt snabbt över. Sen kändes det som, för mig som haft rätt mild mensvärk och även rätt lite mens på äldre dar, lite starkare mensvärk under kvällen

Första gången gick jag från p-piller direkt till spiralen, då blödde jag lite lite i någon månad, runt mensen, för att sen inte blöda något alls.
Tog ut den för att försöka bli gravid men sen sket sig livet så det blev inget med det
Satte i en igen och då blödde jag lite lite mer konstant under någon månad för att sen blöda (med blöda här menar jag att man typ torkar sig och så är det lite blod på pappret, inte mer. Den nivån liksom) lite nån gång i månaden under rätt lång tid, kanske ett halvår om inte mer?
Men sen försvann även det och jag blödde inget alls resterande tid jag hade i den

Vad dom kostade minns jag tyvärr inte :)
 
Jag satte in en hormonspiral i november. Kyleena eller vad den heter, som räcker i 5år. Jag fick något blodtrycksfall under isättning och höll på att svimma med ska inte påstå att det gjorde direkt ont. Har regelbunden mens fortfarande men är betydligt mindre. Knappt märkbar egentligen så där är jag nöjd.

Jag lutar tyvärr mot att ta ut den. Jag mår otroligt dåligt ett par dagar innan mens. Jag blir otroligt labil, tyvärr. Jag har mått likadant på samtliga preventivmedel jag testat men gick i många år utan och hade inga sådana här problem alls då.
 
Jag har mirena (min tredje nu) och har ingen mens, halleluja! Insättningen är som lite krampig mensvärk men det tar ju otroligt kort tid.

Trots problem med att plocka ur min förra spiral så valde jag att sätta i en ny, så bra funkar den för mig.
 
Jag hade Mirena för flera år sedan och den fungerade inte för mig. Gjort ont vid insättning, blödde konstant i ett halvår efter. När det väl la sig hade jag en lugn period med regelbundna blödningar och mensvärk. Sen började det krångla rejält igen, såpass mycket att jag ville ta ut den. Då hittade gyn inte trådarna och fick dra ut den utfälld. Aldrig igen. Har p-stav istället. Inte felfritt men definitivt mindre smärtsamt.
 
Jag stoppade in mirena i maj, den som håller 8 år. Det var inte skönt, men jag har fött både enling och tvillingar, det gjorde ondare än att stoppa in spiral. Jag tog ipren och alvedon innan. Första halvåret kan man blöda, jag gör det lite här och där, men räcker ofta med trosskydd. Har inte direkt känt av något annat!
Ska tillägga att det bara, för mig, gjorde ont vid insättandet. När den väl var i gjorde det inte mer ont. Det gjorde inte extremt ont på något sätt, bara ont liksom!
 
Mirena.
Ingen blödning alls på åratal.
Kände ingenting vid insättning.
Inga biverkningar jag märkt av förutom att jag slipper mens.
ca 1000 kr/spiral. (är inne på nr 4, 2 av dem tog jag ut för att jag ville ha barn)
 
Kyleena.
Var ju inte skönt att sätta in den, men hanterbart! Samma med uttagning. Jag har testat p-piller, p-plåster, p-ring och p-stav, allt har varit skit jämfört med hormonspiral. Önskar att jag hade hittat den tidigare. Måste jag börja med preventivmedel igen så blir det lätt en Kyleena igen!
 
Jag är nu inne på min tredje Kyleena efter att sonen föddes. Hade innan också men den fick tas ut pga att jag ville bli gravid

Älskar den! Gör ont att sätta in (även om sista bytet var oväntat smärtfritt) men jag har ingen mens alls. Kan ha någon brunaktig flytning någon enstaka gång men då talar vi om 2-3 gånger på en femårsperiod. Har lite biverkningar med torra slemhinnor men det är helt överkomligt jämfört med mens och mensvärk
 
Jag satte in min första spiral för 6 månader sen, Mirena. Har vägrat tidigare eftersom jag varit så rädd för insättningen, men till slut vägde fördelarna över så jag bestämde mig för att testa. Insättningen gjorde knappt ont alls :) Lite småblödningar hit och dit första två månaderna men sen har det stabiliserat sig. Jag får mens regelbundet varje månad men väldigt lite, det räcker med trosskydd. Tror den kostade ca 1000 kr.
 
Är inne på min 3 mirena och det är dags för den fjärde i höst. Är i stort sett blödningsfri de fyra första åren och sen kommer det lite spot blödningar som blir mer och mer menslika ju längre spiralen sitter i.
Pratade med BM i våras och fick det glädjande beskedet om att jag kan ha spiral fram till jag fyller 52, vilket innebär att jag kommer hinna byta spiral två gånger till. Förhoppningsvis innebär det att jag "slipper" menopausen.

Jag måste boka tid hos kvinnokliniken på sjukhuset och få spiralen insatt av gynekolog då jag är på gränsen till för grund, de måste dra som fan tappen för att det ska bli de 6cm som krävs för att kunna sätta in spiralen. En gång råkade jag trycka ut spekulumet (tack för det ridmuskler :cautious:) så de fick göra om taget på tappen. :crazy:
Det känns ju, men att vara mensfri och utan kramper överväger helt klart det obehaget!

Mina spiraler har kostat 800kr st.
 
Jag är som sagt gravid nu och ska ha när som helst, och planen är att ska det sättas in spiral så kommer det göras på efterkontrollen hos bm som kommer ske runt 20 oktober, så jag har lite tid på mig att fundera. 🙈 Jag är nog mest rädd för att det dels ska göra skit-jävla ont att sätta in, sen konstanta blödningar i månader, eller riktiga forsblödningar som bara kommer.

Men p-piller så har jag ju full koll på ”mensen” och kan styra den i princip exakt hur jag vill. Ska vi tex på semester så kan jag släppa igenom en blödning veckan innan så är jag säker på att det inte blir något när vi är borta. Men som sagt så finns ju risken att det inte är så säkert iom min mage som krånglar ibland och glömska. Detta går ju dock att lösa genom att undvika sex när magen bråkat, kanske ta piller till kvällen istället så det ligger och verkar hela natten (när magen är lugn) och ha tabletterna framme på nattduksbordet för att komma ihåg att ta. 😅 Men det finns ju samtidigt nackdelar för kroppen med p-piller också. Så svårt!!!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner mig sjuk färdig med det här med mens och PMS. Jag har ett barn och vill inte ha fler, så nu känns det inte som det är nån...
2
Svar
22
· Visningar
2 518
Senast: Ms_Antrop
·
Kropp & Själ Kan vi prata lite om hormoner som preventivmedel? Jag vet att det har varit uppe här tidigare och jag har läst och sett att det finns...
Svar
9
· Visningar
6 849
Senast: lisa412
·
Kropp & Själ Är det någon här som har testat olika spiralvarianter och kan hjälpa till med ngn slags jämförelse? Gäller hormonspiral och då specifikt...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
25 659
Senast: Ponylove
·
Kropp & Själ jag har efter 9 års uppehåll från allt vad preventivmedel heter nu blivit övertalad av barnmorskan att börja käka mellanpiller (som de...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
15 817
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp