torsdag

Trådstartare
Har precis satt in en spiral något jag funderat på i flera år men inte vågat men insättningen gick bra!

Hur var det för er med spiral i början? Blödde ni mycket och när slutade det? Andra biverkningar ?
Är ni nöjda?

De sa att man inte får använda tamponger. Stämmer det?

Och kan killen fastna i den och råka dra ut den?

Min funkade helt okej i två år (Jaydess). Dock blev jag aldrig mensfri men fick bara små korta blödningar. Efter två år fick jag vanlig mens igen med korta cykler och plockade ut den ett halvår senare. BM jag var hos då trodde att det var för lite hormoner i den för mig för att bli blödningsfri.
I övrigt inga nackdelar alls!

Blödde konstant men vääldigt lite i någon vecka. Sen fick jag mens kanske två gånger, sen försvann blödningarna helt.

Jag är nöjd! :)

Kopparspiral sen sex sju år tillbaka. Mycket nöjd. Har använt tampong utan problem men föredrar menskopp. Killen fastnar inte men långa trådar kan stickas lite.

Hormonspiral. Småblödde konstant i typ 3 månader innan det äntligen gav sig och sen dess inte haft mens alls. Nästa år ska den plockas ut och jag har funderat om jag ska sätta in en ny eller hitta något annat eftersom jag haft blodpropp, men läkarna verkar inte tycka att det är dumt att jag har spiral.
Trådarna kan stickas, maken har fått små sår av dom nån gång..men det verkar oerhört svårt att fastna så spiralen dras ur faktiskt?!

Man ska inte använda tampong direkt efter spiralen har satts in, men senare går det bra. Oavsett om tampong används eller inte ska man känna efter trådarna med jämna mellanrum så man känner att spiralen är kvar.

Använd inte tampong på nån vecka (eller stoppa in något annat där) men sen går det bra att använda tampong igen :)

Jag satte in en Jaydess för 1,5 år sen ungefär och det har funkat jättebra! Hade blödningar från och till i typ ett halvår (låter säkert jättejobbigt men man vande sig snabbt) och sedan dess har jag haft mens regelbundet som varar i runt en vecka per gång. Jag tror "resultatet" beror lite på utgångsläget så att säga - om man inte blöder så mycket innan kan man säkert bli av med mensen helt. Eftersom jag var ganska extrem på den punkten så är jag SÅ nöjd med hur det har blivit eftersom jag numera kan ha ett liv oavsett dag på månaden :) men nästa gång ska jag prova en Mirena och se om det kan bli ännu bättre.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
925
Senast: Fille
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 438
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 105
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar