Spiral, hur läskigt är det?

Derivata

Trådstartare
Börjar vara dags att stänga fabriken och enbart köra för det höga nöjets skull. Var först inne på att införskaffa en hormonspiral. Efter graviditet nummer 1 körde jag på cerazette som fungerade ypperligt, ingen mens, inga biverkningar, efter graviditet nummer 2 gick jag igång på cerazette igen, fullt i tron att det skulle bli som sist. Lurad på den kan jag säga. Efter en enda stor mensblödning som upptog hela sommaren gav jag upp. Lät kroppen komma i fas igen och började om igen och peppar peppar verkar det fungera bättre denna gång.

Nu till mitt problem. Mängden hormon i minipillerna är ju relativt hög, och den där lilla riskprocenten gör mig rädd, för nu är verkligen fabriken stängd. Har varit inställd på hormonspiral efter amning varit avklarad, vilket den varit en tid nu, men jag måste erkänna att jag håller på att banga ur. Därför vill jag höra positiva spiralhistorier om hur bra ni trivs med er spiral som inte har försvunnit och gjort er gravida eller att den suttit fel och medfört utomkvedhavandeskap. Vilka andra alternativ finns?

för nu är verkligen fabriken stängd.
-----
Vilka andra alternativ finns?
sterilisering?
Jag har kapat mina äggledare för att stänga fabriken för gott (reumatiker, 40+, 4 barn).
Det gjordes vid mitt sista kejsarsnitt, så det var ju kanske enklare när de ändå hade öppen ridå in dit. Men det är ju ändå ett bra alternativ om man är säker på att man är färdig.

Är du helt säker på att du inte vill ha fler barn så sterilisera dig. Det finns två sätt, antingen att man genom titthål klipper, knyter eller skär av äggledarna eller essuremetoden som innebär att man sätter in chip i äggledarna. Fördelen med essuremetoden är att man slipper bli skuren i och man kan till och med vara vaken om man vill och enbart få lokalbedövning. Jag steriliserades med essuremetoden för 6-7 år sedan (minns inte, tiden går fort) och jag är mycket nöjd. Det är så skönt att slippa ta hormoner som ställer till det i kroppen och istället bara ha sina egna hormoner.

Jag har kopparspiral sen snart 12 år tillbaka och det är inte läskigt :). Känns lite att sätta in den (har varit olika mycket faktiskt) men sen märker man den inte alls.

Har hormonspiral sedan forever eftersom inte ens minipiller funkar för mig. Jag mår YPPERLIGT. Är inne på min femte spiral tror jag, och fattar inte varför de var så anti att sätta den på mig.

Hade hormonspiral i 5 år och det var skitbra!! Varför jag inte satte in en ny? För att jag blev lite skraj över alla skräckhistorier. Men jag har ingen skräckhistoria att berätta iaf :)

Hade kopparspiral innan jag tog ut den i somras för att tillverka bebis. Lätt det bästa preventivmedlet jag testat (förutom kondom). Kändes lite att sätta in men fick mindre mens än innan och nästan ingen mensvärk alls. Har inget alls att klaga på faktiskt.

Tillägg: har ingen mens alls med spiralen. När jag bytte till en som tydligen inte funkade fick jag dock cystor och en grym värk. Och otroliga mängder mens.

har haft hormonspiral i lite över ett år nu och har väl haft en blandad upplevelse. insättningen var skitläskig, men det beror nog lite på en låg smärttröskel.
Hade extremt oregelbunden, ofta helt utebliven, mens innan insättningen som nu har kommit MINST en gång i månaden, i varierande mängd och cykellängd :crazy: däremot har jag inte haft några missöden hittills, som att den har fallit ut eller skulle vara ineffektiv.
Har aldrig varit gravid.

Jag hade hormonspiral från januari 2013 till januari 2015, då det plockades ut för att starta upp fabriken.

Jag är väldigt nöjd med den och kommer i januari på efterkontrollen sätta in en ny.

Det kändes lite obehagligt när den sattes in men inte själva insättningen utan snarare att bm var där nere och grävde runt. Det har jag aldrig gillat. Jag frågade om hon börjat och då var hon redan klar med insättningen.

Jag hade ingen mens alls under hela tiden och jag hoppas på samma effekt denna gången.

Jag _älskar_ min hormonspiral. Jag har haft den i två år, jag är helt blödningsfri och har varit det nästan hela tiden. Inga biverkningar som jag kan komma på. Sitter där den ska, ingen smärta.

Jag älskar min hormonspiral. Den sitter där den ska, gör det den ska och dessutom slipper jag mensen helt.

Jag fattade inte att BM hade börjat sätta in den innan hon var klar... Haft den i snart tre år.

Älskar min hormonspiral, sterilisering påverkar inte mensen och jag blöder väldigt mycket, så mycket att jag tidigare var tvungen att använda både binda och tampong samtidigt innan jag köpte menskopp. Med menskopp fylls den flera ggr/dygn de första dagarna, så pass att jag behöver tömma även nattetid så jag älskar min hormonspiral som stoppar mensen helt. :love: :bow:

Hormonspiral är nog bland de bästa som finns?
Inga biverkningar och ingen mens!

Ett h-lvete att få dit bara! Sista gången blev jag sövd då min livmoderhals krampar extremt när de sätter tången och livmodern åker uppåt så de går inte å lirka dit den utan.
Jag har fött tre barn utan bedövning men en liten spiral tycker inte min kropp om.

Min man är villig att sterilisera sig, men jag vill ju slippa mensen

Jag har en ny variant av hormonspiralen med mindre mängd hormon och som tas ut efter tre år. Den fungerar bra hittills. Men har inte haft den så länge än. Satte in den efter sommaren. Ammar fortfarande så vet inte om min sparsamma mens beror på spiralen eller på ammandet.
Trivs bra med spiralen. Men insättandet var jobbigt.

Har också funderat på spiral för dessa pillrena är tråkiga att ta.
Aldrig kommit på tal när jag pratat med BM om preventivmedel men kanske ska ta upp det med henne.

Jag älskar min spiral och ska snart sätta in den fjärde i raden. Har bara haft uppehåll för barnafödande. Första gången trodde jag att det skulle bli tomt och kännas konstigt om jag skulle bli utan mens. Men åh nej, har inte saknat den ett dugg! Och insättningen, ja den har inte varit något problem - känns som att ha lite mensont tycker jag. En gång vart sjunde år. :love:

Och jag är inte alls förtjust i min hormonspiral. Hade jag bara känt mig nöjd med två barn hade jag steriliserat mig, men jag kan tänka mig en till så jag får dras med skiten några år till i väntan på att maken ändrar sig eller att jag får tillbaka förnuftet...

Ett h-lvete att få dit bara! Sista gången blev jag sövd då min livmoderhals krampar extremt när de sätter tången och livmodern åker uppåt så de går inte å lirka dit den utan.
Jag har fött tre barn utan bedövning men en liten spiral tycker inte min kropp om.

trådkap men vad glad jag blir att jag inte var ensam om att få nästan ett smärttrauma av insättningen (ledsen för din skull att det gjorde ont såklart). Blir så misstänksam när ni andra säger att det knappt kändes. Hur?!

Här kändes det också. Dessutom ammade jag fortfarande, så slemhinnorna var sköra. Vart dom än tog tag med tång och annat gick jag sönder och det blödde. Och krampade. Jag gör inte om det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka