Spiral eller minipiller, åsikter önskas.

Scata

Trådstartare
Som rubriken säger, vad har fungerat eller icke fungarat för er med kopparspiral, hormonspiral eller minipiller? Eller bara tankar om det i största allmännhet...

Jag är så osäker på vilket skydd jag ska välja. Jag tycker inte riktigt om tanken att ha något "främmande" föremål i kroppen, men å andra sidan så lockar det inte heller att ta piller med hormoner i som ska spöka i hela kroppen :confused: aaarrrhhg jag blir galen... men någon form av skydd måste jag ju ha, för jag vill inte bli gravid igen heller.

//Scata
 
Sv: Spiral eller minipiller, åsikter önskas.

Jag funderade en hel del över det där, men besämde mig för kopparspiral.
Jag ville inte ha massa hormoner i kroppen eftersom jag gick upp så mycket i vikt och jag ville inte ta piller eftersom jag bara skulle glömma att ta dom=)
Jag ville ha ett säkert skydd som bara fanns dr så man slapp tänka på saken=)
Jag är jättenöjd!
Ibörjan krånglade mensen lite när den kom lite oregelbundet å jag blödde nästan ingenting, nästa månad var det blodbad... Nu är den hyffsat regelbunden och normal blodmängd.
Jag har haft kopparspiralen i typ 4 månader.
 
Sv: Spiral eller minipiller, åsikter önskas.

Hej svejs har just haft ditt dillemma, efter många om och men så bestämde jag mej för kopparspiral, har skutit upp insättningen ca 1 år pga rädsla... precis som du säger. Men i torsdags var jag hos mvc rädd och spänd och gråtfärdig. Men det gick väldigt bra, och nu har jag haft den 1 vecka:) tror det kommer bli prima. Fast jag har inte provat sexet ännu för man skulle vänta en vecka för inflammationsrisk.. Kom fram till spiral för det verkar vara det enda som inte innerhåller hormoner som påverkar kroppen.
 
Sv: Spiral eller minipiller, åsikter önskas.

Som rubriken säger, vad har fungerat eller icke fungarat för er med kopparspiral, hormonspiral eller minipiller? Eller bara tankar om det i största allmännhet...

Jag är så osäker på vilket skydd jag ska välja. Jag tycker inte riktigt om tanken att ha något "främmande" föremål i kroppen, men å andra sidan så lockar det inte heller att ta piller med hormoner i som ska spöka i hela kroppen :confused: aaarrrhhg jag blir galen... men någon form av skydd måste jag ju ha, för jag vill inte bli gravid igen heller.

//Scata


Har haft hormonspiral i ett år. Funkar superbra. Har mkt mindre mens nu. Nackdel..hmm gick upp 2-3kg men vet inte om jag kan skylla det på spiralen :angel:
Sen blir mensen ganska oregelbunden (vissa slipper mens helt) & första månaderna kan man blöda rätt mkt.

Fast för mig har det gått jättebra.
 
Sv: Spiral eller minipiller, åsikter önskas.

Har också hormonspiral och är så supernöjd. Satte in min första för snart tio år sedan. Har båda gångerna blivit utan mens och det trodde jag skulle kännas underligt, men icke, det är helt underbart. I början typ första månaden, två månaderna, så hade jag mellanblödningar men det rätade upp sig fort.

Mellan mina spiraler så har jag fött en dotter och det var inget problem att bli gravid.

Det är en så liten dos hormon i spiralen, eftersom det inte behöver spridas i kroppen utan sitter på rätt ställe från början, så jag tyckte det kändes som ett tryggt alternativ.
 
Sv: Spiral eller minipiller, åsikter önskas.

Jag äter mini-piller, mår dåligt av de redan innan jag började för jag såg fram emot kopparspiral, inga hormoner :love: men min livmoder var för liten :cry: jag är grymt besviken.

Åt mini-piller för några år sen och märkte inte av några biverkningar alls, fick mens typ varannan månad.
Men sen när jag slutade med hormoner så kände jag skillnad, jag mådde mkt bättre och vart så mycket gladare.

Hormoner är skit, jag tror inte det är nyttigt för kroppen å de gör fiskar två könade. Nu tycker ni säkert jag är knäpp men kondom funkar inte, jag hoppas på att kunna få en kopparspiral när jag slutat amma och fått mens, och får försöka glädja mig åt en väldigt stark och smidig livmoder som lätt bär ett barn till ;)
 
Sv: Spiral eller minipiller, åsikter önskas.

Hej!

Jag skaffade hormonspiral efter mitt tredje barn. Har haft den nu i tre år, funkar jättebra, inga menssmärtor och ingen blödning.

Nackdel: det gjorde svinont att få den insatt:(...//TarzanandJane
 
Sv: Spiral eller minipiller, åsikter önskas.

För mig var valet lätt!

Jag är en riktig slarver och minipiller ska ätas vid ungefär samma tidpunkt varje dag vilket inte hade fungerat för mig. Så jag valde spiral och har inte ångrat mig det minsta! Den är alltid där och jag har haft ca 4 blödningar på 1.5 år! :banana: :)

/Timsetim
 
Sv: Spiral eller minipiller, åsikter önskas.

Jag tror det blir minipiller för min del, det har funkat braför mig förut och mensen uteblir oftast helt, vilket känns viktigt för mig :D

Spiral verkar jättesmidigt, men jag vågar helt enkelt inte sätta in en. Har stor fobi för smärta i den regionen :D
 
Sv: Spiral eller minipiller, åsikter önskas.

Spiral verkar jättesmidigt, men jag vågar helt enkelt inte sätta in en. Har stor fobi för smärta i den regionen :D

Jag tyckte de va jobbigare att låta någon gräva "där nere". Men det va inte alls så farligt=) Jag hade aldrig tidigare gjort en gynundersökning (jag räknar inte förlossningen, de va lite andra omständigheter)

Det kändes ingenting att sätta in spiralen, fick dock som ganska rejäl mensvärk ca 30 minuter efter.
 
Sv: Spiral eller minipiller, åsikter önskas.

Jag tror det blir minipiller för min del, det har funkat braför mig förut och mensen uteblir oftast helt, vilket känns viktigt för mig :D

Spiral verkar jättesmidigt, men jag vågar helt enkelt inte sätta in en. Har stor fobi för smärta i den regionen :D

Fast jag är en riktig mes & var tjutfärdig när jag skulle sätta in spiralen..men det kändes inte särskilt mkt! Det ilade bara till & sen var det över!
 
Sv: Spiral eller minipiller, åsikter önskas.

Spiral verkar jättesmidigt, men jag vågar helt enkelt inte sätta in en. Har stor fobi för smärta i den regionen :D

Jag låg i 30 minuter medans 2 bm försökte mäta min livmoder. Då kändes det som vanlig mensvärk.
Där emot så var/är min livmodertapp väldigt mjuk och skör så när bm knipsa tag om den 1a ggr rev det upp ett litet sår och det gjorde ont, men sen tog hon tag på ett annat ställe och då kändes det inte alls.
 
Sv: Spiral eller minipiller, åsikter önskas.

Satte in en kopparspiral efter förlossningen och jag är än så länge nöjd! Har inte haft någon mens än så om det kan jag inte uttala mig. Tyckte inte det kändes mycket att sätta in den. Hade precis som Naggur aldrig varit på någon gynkontroll innan.
 
Sv: Spiral eller minipiller, åsikter önskas.

Jag har tjatat mig till bedövning båda gångerna, så det går att få det smärtfritt också. Första gången var det rutin med smärtlindring, eftersom jag inte fått något barn. Andra gången ville läkaren inte ge mig bedövning men jag bevekade honom. :)

Om man fått barn så ska man visst inte behöva bedövning, det handlar om att livmodertappen förändrats. Jag har fött med kejsarsnitt och använde det som argument, men enligt läkaren så spelade det ingen roll, det var själva graviditeten som var avgörande.

Men då vet ni, att det KAN gå att få bedövning för alla smärträdda... :)
 
Sv: Spiral eller minipiller, åsikter önskas.

Delvis KL, Tack alla som vill dela med sig av sina erfarenheter :bow:

Brisa: Vad är det för typ av bedövning man kan få? Är det salva eller "ve och fasa" en spruta?

Just det där att det "kan" göra ont att sätta i en spiral eller att få ont efteråt är en stor nackdel när jag dividerar med mig själv :o men sen är ju det där med hormoner i onödan i kroppen som jag inte heller vill ha.
Jag bestämde mig för minipiller när jag var på återbesöket hos BM och jag har t.o.m hämtat ut dom, men jag har inte tagit steget att börja äta av dom än eftersom jag inte är säker på vad jag vill.

Jag har ätit vanliga P-piller för länge sedan, och först när jag slutade äta dom så upptäckte jag hur dåligt jag hade mått av dom. Det är väl lite det som gör att jag inte gillar minipillren.

Ni som har kopparspiral märker ni av någon förändring i kroppen eller "knoppen"? Jag tänker att kroppen kanske reagerar mot just koppar, som är en metall.
 
Sv: Spiral eller minipiller, åsikter önskas.

Det var en spruta, men den var ingen fara alls - man har ju inte typ fingertoppskänsel i livmodertappen utan den är ju mer diffus, så sticket kändes inte. Jag tittade i taket och tänkte på trevligare ting... :)
 
Sv: Spiral eller minipiller, åsikter önskas.

Har du varit gravid? Jag (som inte har varit det) blev rekommenderad kopparspiral av gyn, eftersom jag inte tål hormoner. Enligt denne skulle det aaaaabsolut inte vara några problem så länge jag inte hade rikliga mens blödningar.
Jag testade.. Det fungerade ok första veckorna, en del blödningar och kramper, men jag trodde (hoppades) att det skulle gå över. Sen kom mens 1-2 v för tidigt och jag vred mig bokstavligen i smärta och grät, trots rejält med receptbelagda värktabletter. Blodet forsade och jag fick åka in akut på en annan mottagning, där den läkaren irriterat skakade på huvudet och sa att det väldigt sällan fungerar med spiral när man inte fått barn och undrade hur i helskotta gyn nr 1 kunnat rekommendera mig det. Jag var inte första kvinnan i denna situation han träffat och fått plocka ur spiral på. Spiralen åkte ut ögonaböj och smärtan avtog rätt snabbt, men jag blödde som en stucken gris i nästan två veckor.
Jag ska gå och få kollat att allt ser ut som det ska efter detta äventyr. Och få pessar utprovat, för det och kondom är det enda som återstår för min egen del *muttrar*.
 
Sv: Spiral eller minipiller, åsikter önskas.

Jag har varit jättenöjd med min kopparspiral, det kommer jag att välja nästa gång det behövs också!

Ang minipiller så finns det en sort, minns ej vilken just nu, där man har 12 timmar på sig att ta pillret, kan vara bra att veta. (Din gyn vet vilket). Gynekologerna på min arbetsplats skriver oftast ut detta då minipiller är aktuellt.

:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp