spinoff vårdslös hundhållning

+ @Voff

Det beror ju lite på hur man definierar timme efter timme. Vissa hundar ska driva längre (ett förstapris för drever är t ex 90 minuter), andra hundar är rent olämpligt att de driver klövvilt över huvud taget och andra raser bör inte driva längre än en halvtimme. Ett rådjur blir inte stressat av att en tax går bakom och skäller i 2 timmar, men kan dö av stress om en stövare gör detsamma.

En jämte ska skälla först 100minuter, sedan ska man putta på ståndet, sedan ska hunden ställa älgen igen i minst 30 min för att sedan putta på det ytterligare en gång. Sista gången bedöms hundens vilja till förföljande och då efter hur långt den förföljer. Minns inte exakta siffror för förstapris, men något sådant.

Oavsett är det oansvarigt att låta hunden jaga när jakten är över. Jag undrar om det inte t om är förbjudet att låta hunden driva efter solnedgången.
Klart att hunden måste få tid att jaga. Det vara bara det att i den här artikeln så lät det så nonchalant. Typ "Äh det spelar ingen roll att den fortsätter jaga djur på egen hand fast jakten är avslutad". Undra om inställningen till det hade varit lika lugn om det var mina hundar som jagat. Då hade det säkert varit väldigt plågsamt för det stackars jagade djuret.

Hur vet man att hunden tex ställer en älg på ett hygge om man själv sitter 2 km bort? Kollar man av vad hunden pysslar med?
När åker man dit och skjuter? Eller väntar man på att nått mer ska ske innan?

En hund med ett riktigt bra skall hörs på 2km, särskilt om det är en klar dag med bra vind :) Vår äldsta hane har en rejäl resonanslåda i kroppen och hörs lätt på 1,5km.
Många älghundar skäller bara älg, andra skäller både älg och vildsvin, så när en älghund står och skäller så är det i regel något av de viltslagen. En del skäller även grävling, och orutinerade unghundar kan stå och skälla toppfågel eller annat också, men vid unghundsjakt är det ju i regel mer i ett utbildande syfte och då försöker hundföraren i regel ta sig fram så snabbt som möjligt. Skäller hunden önskvärt vilt får den stå kvar och skälla, annars bryter man den.
Om hunden står och skäller önskvärt vilt så vill man så klart komma fram och skjuta, det är ju huvudsyftet. Står hunden och skäller icke önskvärt vilt vill man ju i stället kunna ta sig fram och bryta hunden för att släppa om på annat vilt.

Man vill i regel inte skjuta för snabbt, man vill inte att hunden har en förväntan på att "snart kommer skytten" och därför kanske slutar skälla efter 30min för att gå och kika vart fasen den där skytten är egentligen. En fälld älg är ju den största belöningen, och vill man ha hundar som kan skälla längre tider så får man helt enkelt hålla på dunderbelöningen, precis som i all annan träning :)

En hund med ett riktigt bra skall hörs på 2km, särskilt om det är en klar dag med bra vind :) Vår äldsta hane har en rejäl resonanslåda i kroppen och hörs lätt på 1,5km.
Många älghundar skäller bara älg, andra skäller både älg och vildsvin, så när en älghund står och skäller så är det i regel något av de viltslagen. En del skäller även grävling, och orutinerade unghundar kan stå och skälla toppfågel eller annat också, men vid unghundsjakt är det ju i regel mer i ett utbildande syfte och då försöker hundföraren i regel ta sig fram så snabbt som möjligt. Skäller hunden önskvärt vilt får den stå kvar och skälla, annars bryter man den.
Om hunden står och skäller önskvärt vilt så vill man så klart komma fram och skjuta, det är ju huvudsyftet. Står hunden och skäller icke önskvärt vilt vill man ju i stället kunna ta sig fram och bryta hunden för att släppa om på annat vilt.

Man vill i regel inte skjuta för snabbt, man vill inte att hunden har en förväntan på att "snart kommer skytten" och därför kanske slutar skälla efter 30min för att gå och kika vart fasen den där skytten är egentligen. En fälld älg är ju den största belöningen, och vill man ha hundar som kan skälla längre tider så får man helt enkelt hålla på dunderbelöningen, precis som i all annan träning :)
Vilken kanonpedagogisk förklaring för oss ickejaktidioter!

Hade en vorste som tydligen var ute och jagade (den hade väst) men som slutat jobba och hängde på min gård vid min trädgård och tjaffsade med mina hundar.
Dagen efter var jag ute med mina jyckar i min hage där de är lösa (inhägnat) när han kom sättande. Jätteskoj när han hoppade in i hagen och skulle bekanta sig. Där står jag med några lösa hundar utan koppel eller något att försvara oss eller ta in mina med. Som tur var såg jag honom innan mina hundar så jag hann mer eller mindre sparka in dem i trädgården och stänga grinden. Sen sprang han fram och tillbaka utanför staketet flera timmar.

Jag bor i slutet av bebyggelsen och det är en massa villor 500m härifrån och sen börjar samhället. De jagade uppe mot byn och den har passerat en massa hus och vägar innan den kom ner till mig. Över mark där den absolut inte får jaga.

Vid kontakt med jägarna tyckte de att jag skulle hålla mina hundar inomhus och inte promenera dem när det är jakt. Er jävla hund är på MIN mark liksom.

Hade en vorste som tydligen var ute och jagade (den hade väst) men som slutat jobba och hängde på min gård vid min trädgård och tjaffsade med mina hundar.
Dagen efter var jag ute med mina jyckar i min hage där de är lösa (inhägnat) när han kom sättande. Jätteskoj när han hoppade in i hagen och skulle bekanta sig. Där står jag med några lösa hundar utan koppel eller något att försvara oss eller ta in mina med. Som tur var såg jag honom innan mina hundar så jag hann mer eller mindre sparka in dem i trädgården och stänga grinden. Sen sprang han fram och tillbaka utanför staketet flera timmar.

Jag bor i slutet av bebyggelsen och det är en massa villor 500m härifrån och sen börjar samhället. De jagade uppe mot byn och den har passerat en massa hus och vägar innan den kom ner till mig. Över mark där den absolut inte får jaga.

Vid kontakt med jägarna tyckte de att jag skulle hålla mina hundar inomhus och inte promenera dem när det är jakt. Er jävla hund är på MIN mark liksom.
Det är ju en del av problemet, idioter finns det överallt! Tyvärr... :down: Jag kan dra ett dussintals historier om ägare till sällskapshundar som gör idiotgrejer i samband med jakt men det gör inte så stor skillnad, jag tror inte att någon på det här forumet skulle bete sig på det viset så jag behöver inte ens komma med goda råd för att slippa att bli osams.

Att hunden rör sig över "fel" mark är sånt man till viss del får räkna med, men även försöka planera bort men ibland går varken viltet eller hunden den väg man tror. Men en bra jakthund jobbar antingen med viltet, söker efter viltet eller går tillbaka till föraren. Skulle min jakthund börja driva runt och göra annat än jaga så skulle jag sätta mig ner och fundera allvarligt på vad det kunde vara som var fel, jakten är det bästa han vet, inte ens löptikar är intressantare.

Och jag har inte ens löptikar, bara hanar. :crazy:

Jag fattar bara inte hur man kan släppa iväg sin hund på det sättet. Det finns hundar i var varannan trädgård han passerat och en del av sträckan är ett villaområde och 70-väg.

Och det är klart att detta är en avart till jägare, men de är här, de kommer att släppa hundan under de närmaste månaderna och fasen vet vad jag ska göra åt den.

Och jag har inte ens löptikar, bara hanar. :crazy:

Jag fattar bara inte hur man kan släppa iväg sin hund på det sättet. Det finns hundar i var varannan trädgård han passerat och en del av sträckan är ett villaområde och 70-väg.

Och det är klart att detta är en avart till jägare, men de är här, de kommer att släppa hundan under de närmaste månaderna och fasen vet vad jag ska göra åt den.
Om hunden dyker upp på din tomt igen, filma/ta ett par foton av den när den är där, gärna genom något fönster så att det syns att du inte är ute och "lockar" in den på tomten. Sen när du har bevis så fångar du in den och kör den till polisen som "hittehund". Får man inte tag i ägaren så är det inte mycket annat man kan göra. Sen får jägaren vackert hämta hunden hos polisen. Börjar han gorma om att du plockat upp hunden när den höll på att jaga så är det bara att trycka upp bevisbilderna i nyllet på honom och be honom förklara vad din hund gör på din tomt under pågående jakt. Om du känner dig ambitiös kan du ju också se om du kan få fram ritningar på de olika skiftena som han säger sig ha jakträtt på med sina lag, om det nu är så att hunden avvikit från skiftet.

På tal om vårdslös hundhållning så såg jag två barn, såg ut att vara i 6-7 års åldern, som var ute och gick med någon stor amstaff-liknande hund när jag var påväg hem från affären. Hunden drog hit och dit och ungarna mest hängde med som vantar. Är jävligt glad att jag mötte dem ensamma och att jag inte hade min egen hund med.

På tal om vårdslös hundhållning så såg jag två barn, såg ut att vara i 6-7 års åldern, som var ute och gick med någon stor amstaff-liknande hund när jag var påväg hem från affären. Hunden drog hit och dit och ungarna mest hängde med som vantar. Är jävligt glad att jag mötte dem ensamma och att jag inte hade min egen hund med.
Mm jag har mött labbe+barn ute där barnet inte hade en chans att hålla emot när labben bestämde sig för att hälsa på min hund. Fel kombo, vet inte riktigt hur föräldrarna tänkte? (sorry för OT)

Mm jag har mött labbe+barn ute där barnet inte hade en chans att hålla emot när labben bestämde sig för att hälsa på min hund. Fel kombo, vet inte riktigt hur föräldrarna tänkte? (sorry för OT)
Antingen är föräldrarna naiva och tänker att hunden är så snäll, eller så har ungen varit ensam hemma och tagit ut hunden utan lov.

Snälla @Voff, jag håller fan på att få psykbryt. Det heter kompEptens och inte kompitens, norrlÄnningar brukar kunna stava och jag brukar kunna bita ihop, men fan fan i helvete att jag står ut med dina annars vettiga inlägg men nu går det inte längre!!! E!!!

Snälla @Voff, jag håller fan på att få psykbryt. Det heter kompEptens och inte kompitens, norrlÄnningar brukar kunna stava och jag brukar kunna bita ihop, men fan fan i helvete att jag står ut med dina annars vettiga inlägg men nu går det inte längre!!! E!!!
Jag har dyslexsi. Så du ska vara glad att du iaf förstår vad jag försöker mena. För 10 år sen hade det varit oläsligt;)

Jag har dyslexsi. Så du ska vara glad att du iaf förstår vad jag försöker mena. För 10 år sen hade det varit oläsligt;)

Har ni något slags internt skämt här eller? Bara undrar för det var ju inte ett så trevligt inlägg till dig Voff!

Och jag tror att det heter kompetens @Mia_R . ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 990
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 624
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 012
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka