Spinoff på trött på att vara medryttare

schelin_j

Trådstartare
I den tråden blev det ju en del diskussion... och jag måste säga att jag blev lite arg på alla som tar så mycket för givet i livet. Det jag skriver nu är inte specifikt riktat mot den trådens skapare utan mer en allmän fundering kring vad en medryttare egentligen "kan" kräva.

Träffar allt för ofta på folk som klagar över sina medryttarhästar och endera deras utbildning, utrustning eller ägare. Trots att de rider gratis till och med. Känns så magstarkt enligt mig!

Om hästen är för lite utbildad eller inte har kapacitet för den träning man själv ägnar sig åt får man väl endera leta reda på en häst som kan och har kapaciteten eller utbilda hästen? Det innebär ju att man får lägga ned lite pengar på lektioner eller på att betala för att vara medryttare på en mer utbildad häst men det får man väl ta - eller låta bli att gnälla om man nu inte är beredd att lägga pengarna?

Om hästen har för dålig utrustning för ändamålet får man väl ta upp en diskussion med ägaren och kanske föreslå att man som medryttare betalar för ny utrustning - om ägaren går med på det? Rider man gratis kan man kanske lägga undan säg 300 -500 per månad till hästens utrustning i stället för att betala för medryttarskapet? Eller så köper man utrustning som man behåller även om man slutar rida hästen?

Om man inte funkar med ägaren så får man nog faktiskt se sig om efter en annan häst. Man kan inte komma och rida någons häst och tro att man skall kunna göra om personen som äger hästen. Om man dessutom går och baktalar den personen sedan så förtjänar man faktiskt inte att ha en medryttarhäst enligt mig...

Om man rider gratis eller väldigt billigt så bör man enligt min uppfattning vara förbaskat tacksam för förtroendet och i det ligger för mig även att vara lojal och pålitlig.

Men vad vet jag - det kanske är jag som är ute och cyklar... jag vet i alla fall att jag var så tacksam att det nästan var löjligt när jag hittade min medryttarhäst. Jag visste att tjejen som ägde hästen verkligen behövde hjälpen så det var så att säga ett ömsesidigt utnyttjande men jag var ändå så oerhört glad och tacksam!

Sv: Spinoff på trött på att vara medryttare

Jag har nog missat den tråden...

Är man medryttare så är man ju det av egen vilja. Man har ju rätt att sluta när man vill och är man inte nöjd finns väl ingen anledning att fortsätta? För egen del har jag haft ett antal hästar som jag ridit åt andra och under en period hade jag 5 stycken samtidigt. Jag måste säga att fördelen med att vara medryttare är ju just att man har så mycket mer möjligheter att utvecklas själv. Jag hade en ponny som skulle ridas in, en dräktig märr som gått bra i fälttävlan, en ponny som tävlades i hoppning mm. Jag hade ju hur många olika alternativ som helst och betalade inte ett jota för någon av dem. För mig var det fullstädigt oviktigt att fölmärren till slut endast fick skrittas, efter som jag hade möjlighet att rida och träna på de andra hästarna ändå. Detta är något jag saknar som hästägare, den låga kostnaden, minimala ansvaret och otroliga valmöjligheten och variationen. Egen häst kostar mer och man har garanterat inte tid med 4 till vid sidan av.

Klaga har man inget för. Det är bara en själv som kan påverka ens egen situation. Det finns hur mycket möjligheter som helst.

Jag är hästägare och jag måste nog säga att jag tycker det är nästan tvärtom, det är ofta hästägarna som reagerar som i den andra tråden och tycker det är magstarkt av medryttare osv, och gud förbjude om de rider bättre än de själva osv. Over huvud taget får man ofta intrycket av att en medryttare ska vara så jävla tacksam så det stänker om det och mer därtill, att den får äran att rida ngns häst. Jag ifrågasätter den inställningen en hel del, som hästägare är man den som har full makt över och bestämmer över sin häst. Man har inte medryttare av välgörenhets skäl utan för att man behöver hjälpen. Många använder medryttaren till att betala halva hästen, och det är INTE för att det är någon medryttare som kommit och knackat på dörren och bett att få rida, utan hästägaren har bestämt att den vill ha rid hjälp och ekonomisk hjälp med hästen.

jag tycker nog att många hästägare borde tänka på det från den synvinkeln, innan de börjar gnata över medryttare som är otacksamma osv osv. Byt medryttare eller ha ingen alls isåfall, om det inte passar, för det är ni som ägare som bestämmer i slutänden, så tugg ang. vad som inte passar känns rätt onödigt i min värld.

mackan/hästägare

Jag förstår inte varför man ska vara så himla tacksam för att man får rida gratis....om ägaren ifråga inte har tid/möjlighet att ta hand om sin häst alla dagar så gör jag hästen och ägaren en tjänst genom att ta hand om den då.

Utrustning som går sönder/inte passar mig etc köper jag till hästen skulle aldrig få för mig att be om ett par nya tyglar bara för att jag inte tycker om de som hästen redan har ex.

Jag tvättar, städar, mockar hela stallet, tar in och ut då de ber om hjälp. Åker extra för att hjälpa till (lämnar jobbet för att hjälpa till mitt på dagen) Har fullt ansvar vid semestrar, tränar för egna pengar för tränare etc....Är på G att köpa egen transport för att kunna ta mig till träningar till hösten!

Det ända jag inte gör är att äga hästen och betala för dens uppehälle.....och jag har inga möjligheter att styra och ställa som jag vill heller utan anpassar mig till hästen ägare.

Varför skulle ägaren betala dina lektioner?
Tvingar ägaren dig att köpa egen transport så att du kan träna?
Är du tvingad att hjälpa till?

Medrytteri är (ska vara) ömsesidigt.

Håller med helt och fullt!!

Har bara haft två medryttarhästar. Med den första kunde jag inte så mycket och han var en outbildad travare, men ägaren och jag funkade bra ihop och var kompisar!! Jag red ut och hade kul med hästen!!

Med den andra trivdes jag inte så bra med ägaren egentligen, vi var för olika. Men det funkade bra ändå för jag tog det för vad det var. Jag red i skogen och lite på banan ibland, men red mest för att det var kul och jag gillade hästen jättemycket!! Jobbet och målen fick hon stå för iom att vi var/red så olika. Tog det mest som motionsridning för både mig och hästen. Jag behövde det för att komma igång med ridningen igen dessutom!!

Jag är hästägare och jag måste nog säga att jag tycker det är nästan tvärtom, det är ofta hästägarna som reagerar som i den andra tråden och tycker det är magstarkt av medryttare osv, och gud förbjude om de rider bättre än de själva osv. Over huvud taget får man ofta intrycket av att en medryttare ska vara så jävla tacksam så det stänker om det och mer därtill, att den får äran att rida ngns häst. Jag ifrågasätter den inställningen en hel del, som hästägare är man den som har full makt över och bestämmer över sin häst. Man har inte medryttare av välgörenhets skäl utan för att man behöver hjälpen. Många använder medryttaren till att betala halva hästen, och det är INTE för att det är någon medryttare som kommit och knackat på dörren och bett att få rida, utan hästägaren har bestämt att den vill ha rid hjälp och ekonomisk hjälp med hästen.

jag tycker nog att många hästägare borde tänka på det från den synvinkeln, innan de börjar gnata över medryttare som är otacksamma osv osv. Byt medryttare eller ha ingen alls isåfall, om det inte passar, för det är ni som ägare som bestämmer i slutänden, så tugg ang. vad som inte passar känns rätt onödigt i min värld.

mackan/hästägare

Håller med dig också!!:bow: För nu är jag själv hästägare med medryttare. Fast hon har slutat nu och hon var världens bästa...:(

Har jag skrivit att ägaren skulle betala mina lektioner?
Har jag skrivit att jag blivit tvingad att köpa transport?
Har jag skrivit att jag blir tvingad att hjälpa till?

Nej svarar jag på alla frågor det har jag inte gjort!

Läs igenom innan du svarar och tar ngt förgivet!

*kl*

Kan ju tillägga att jag själv har haft flertalet medryttare när jag hade egen häst och alla har ridit gratis. Jag skulle aldrig få för mig att ta betalt för en medryttare då jag som ägare inte hinner med hästen ordentligt. De gör ju mig en tjänst och skulle ngn betala så skulle det vart jag till dom eller iallafall stått för bränsle kostnad tor...

Senast ändrad:

Over huvud taget får man ofta intrycket av att en medryttare ska vara så jävla tacksam så det stänker om det och mer därtill, att den får äran att rida ngns häst. Jag ifrågasätter den inställningen en hel del, som hästägare är man den som har full makt över och bestämmer över sin häst. Man har inte medryttare av välgörenhets skäl utan för att man behöver hjälpen.

När jag skriver att man skall vara tacksam över förtroendet så menar jag precis det. Däremot menar jag ju inte att medryttaren skall vara en slav och mer eller mindre få buga och bocka för hästägaren... givetvis inte! Det är ett ömsesidigt utnyttjande eller vad man skall kalla det. Medryttaren "behöver" en häst att rida och pyssla med och hästägaren "behöver" någon som hjälper till/avlastar. Men ja, jag tycker att det kan kännas lite magstarkt i många fall när folk klagar över till exempel att hästen inte presterar si eller så - de rider gratis och har själva valt att göra det. Då tycker jag att det är otacksamt och rätt fräckt att gå runt i "byn" och gnälla över hästen eller dess ägare. Faktiskt.

Många använder medryttaren till att betala halva hästen, och det är INTE för att det är någon medryttare som kommit och knackat på dörren och bett att få rida, utan hästägaren har bestämt att den vill ha rid hjälp och ekonomisk hjälp med hästen.

Det jag skriver om är i första hand de som rider gratis. De som betalar för sitt medrytteri har trots allt en större anledning att förvänta sig att "få ut något" av sin investering. I synnerhet de som betalar mycket.

Men jag personligen tycker nog ändå att just det här med att gå och snacka bakom ryggen på hästägaren (vilket jag har hört alldeles för många medryttare göra tyvärr) om att denne inte rider bra, inte sköter hästen bra etc. etc. tycker jag är väldigt trist och ganska fult. Överhuvudtaget tycker jag i och för sig väldigt illa om snack bakom ryggen... så jag skulle nog reagera lika mycket på den hästägare som gnällde över sin medryttares kunskaper eller skötsel etc.

Är man inte nöjd gör man något åt det.

Men Caradan... du passar ju inte alls in i den kategori jag ondgör mig över... du beskriver ju precis så som jag tycker att det ska funka!

Gillar inte medryttaren tyglarna så köper medryttaren ett par helt enkelt. Sedan om medryttaren tar hem tyglarna mellan sina ridpass eller lämnar dem så att även ägaren kan använda dem är ju upp till personen i fråga...

Medryttaren hoppar in och hjälper till när det kniper för hästägaren - och hästägaren ställer förhoppningsvis upp på medryttaren när det kniper för denne.

Det är ju så jag menar att det SKA vara :D

Jag tror att du exemplifierar precis det jag vill säga... att det skall vara ömsesidigt. Att båda parter ska jobba för att båda parter ska trivas, och att båda parter måste visa varandra respekt. Oavsett om man är på olika nivå (jag hoppas själv hitta en medryttare som kan mer än mig inom endera körning eller ridning så småningom - för hästens bästa) och oavsett vem som har den högre nivån.

Det jag reagerar över är alltså att jag hör så många som rider gratis men som ändå tycker sig ha rätt att gå runt och beklaga sig. Men förivsso finns det säkert hästägare som har gratis hjälpredor som går och beklagar sig också - och det är lika fel det med.

Sedan vidhåller jag bestämt att det är bland det största förtroendet jag kan ge en annan människa att få hålla på med min häst. Och ja, jag förväntar mig respekt av en medryttare - oavsett om denne rider bättre eller sämre än jag.

Det är en balansgång det där.

Medryttaren letar ju uppenbarligen något att rida. Jag tvingar ju inte denne att rida min häst.
Jag å andra sidan letar ju nån som kan rida min häst, av en eller tre anledningar.

Man måste ju mötas på mitten! Själv tar jag betalt för den extra kostnad som blir - nämligen helskoning. Det kostar mig 400 kr mer än halvskoning, därför får också medryttaren betala 400 kr för att rida. För annars hade ju hästen gått med endast framskor.

I utbyte mot detta får hon en häst som hon får göra vad hon vill med. Han är inte direkt utbildad men hon får rida 7 dgr per vecka om hon vill, och jag är inte den som kikar över axeln vad hon gör varje sekund. Jag kräver inte heller att hon ska ta några pass i stallet, hjälpa till med stängsel eller betala hans foder.

Där har i alla fall jag hittat min balansgång, och alla är faktiskt glada och nöjda! :)

delvis knapplån

Också jag tycker att det här är en situation där hästägare och medryttare ska hitta en balans och överrenskommelse.

Det jag tycker är medryttare behöver ju inte vara det alla andra tycker är en medryttare eller hur?
Det här ämnet känns som att det kommer upp titt som tätt och efter att ha läst ett par trådar så verkar det som att vi alla definierar medryttare olika med vad det innebär, rättigheter o skyldigheter.

Jag tror faktiskt inte att vi någonsin kommer komma fram till "det här är en medryttare, såhär ska det vara" just pg att det handlar om de båda parternas behov och vad som passar i just den dealen.

Men det fortsätter att vara ett intressant samtalsämne för det är ju alltid kul att veta hur andra tänker:)

...dock så tycker jag nog att det är lite tråkigt när stämningen blir så "hetsig" som jag uppfattar den, Vi får ju trots allt ha olika åsikter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 020
Senast: Fibusen
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 876
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar