Spinoff på ny presentation - rastypisk ?

KisseNova

Trådstartare
Jag läste bebbens inlägg att hennes hund aldrig fått kvalitets 2 på utställning och var därför rastypisk.

Men en hund kan ju vara rastypisk ändå beroende på domare. Vet en basset hound som är norduch, men som fått 2or och lägre innan sitt championat.

Jag har sett flera hundar få 2or pga konstiga anledningar, som tex tångbett (helt godkänd även om saxbett är önskvärt) , spretande framtassar osv. Alltså saker som fortfarande är godkända i rasstandarden men som domaren väljer ner på. Sen har vi ju iofs domare som väljer fram orastypiska hundar oxå. Därför som många väljer sina domare beroende på hundens utseende. Sen att dom får KEP eller en nolla pga hälta berättar ju ingenting om hunden följer rasstandarden. Likväl som dom kan få för aggresivitet mot domaren.

Hur resonerar ni ? Hur ser ni på det blåa plastbandet ;)

Sv: Spinoff på ny presentation - rastypisk ?

Kv 1-3 ryms alla inom kategorin "rastypisk"..

1:a pris
Typisk och i huvudsak korrekt byggd hund
med påtagliga förtjänster och vars exteriöra
fel inte är mer framträdande än att den kan
sägas vara ett mycket gott avelsresultat.

2:a pris
En i typ och byggnad god hund, vars exteriöra
fel inte är mer framträdande än att den kan
sägas vara ett gott avelsresultat.

3:e pris
En i typ godtagbar hund, vars exteriöra fel
inte är av mer allvarlig art än att den kan sägas
vara ett godtagbart avelsresultat

Orastypiska hundar tilldelas noll i pris liksom..

2: or är alltså inte alls en katastrof, eftersom det är en rastypisk hund utan några större exteriöra fel.

Vad jag har märkt så är det näst intill katastrof i amstaffvärlden om hunden får sämre än en etta.
Många gånger blir det sura miner om det t.o.m "bara" blir en slät etta:crazy:
Som Gnist skrev, det är ju faktiskt helt ok att få en 3.a...

*kl*

Äsch, jag ser det inte som en stor grej att en hund får en 2:a. det behöver inte säga någonting alls. Domare dömer och tycker olika och är olika stränga helt enkelt!

Man kan ju få superkritik- och en 2:a. Eller rätt kass kritik med en 1:a. Allt beror på domaren! Men får man 2.a på en inoff kanske man ska börja titta nogrannare på hunden;)

De absolut flesta champions har någon gång fått en 2:a:)

Gilly

Man kan ju få superkritik- och en 2:a. /QUOTE]

Får jag oftast på:

Cujo6.jpg-liten.jpg

Eftersom vissa domare vill ha honom grövre och tyngre. Har dock fått kv 1 och very good på wds, så han är nog som han ska och jag tror inte att någon skulle kalla honom orastypisk :D

Jag tror faktiskt att det förekommer bland dom flesta raser ;)

Jag tycker dock att kritiken är det viktigaste, och är den som man mest ska lägga vikten på. Men som gnist säger så tycker jag oxå det är okej med både 2or och 3or, beroende på vad det är förståss.

Precis som redan sagts så får en icke rastypisk hund 0 pris och inget annat. Tyvärr finns en hel del felaktig uppfattning om kvalitetespriser på utställning...

Många blandar t ex ihop KEP (kan ej prisbelönas) med 0 pris. Detta är helt fel. KEP är ett neutralt "omdöme" som domaren ger en hund som denne inte kan bilda sig en rättvis uppfattning om. Anledning till att få KEP kan vara att hunden haltar, visas upp bristfälligt, är kraftigt överviktig/underviktig, så utfälld att pälskvaliteten inte kan bedömas etc. Detta är inget kvalitetespris, och ska inte ses som något dåligt. Det är bara att se till att hunden på nästa utställning visas upp i sådant skick att domaren kan bedöma dess kvaliteter.

0 pris delas ut till hundar som antingen inte är rastypisk som helhet, har enligt rasstandarden diskvalificerande fel (långt ifrån alla rasstandarder anger diskvalificerande fel), hanhund som saknar två normalt utvecklade och belägna testiklar, osunda detaljer samt oacceptabel mentalitet (tydligt flyktbeteende eller aggressivitet).

De flesta champions har någon gång fått en 2:a, utan att det är konstigt på något sätt.

Slutligen så tänkte jag bara påpeka att kvalitetspriser endast delas ut på officiella utställningar. Någon nämnde något om 2:a pris i kvalitet på inofficiell utställning och det ges alltså inte ut. Om det skulle göras i alla fall, så är det en mycket okunnig utställningsarrangör och man kan även ifrågasätta hur kunnig domaren är, eftersom en person som är insatt i utställningar har klart för sig vad som gäller. På www.skk.se finns riktlinjer för inofficiella utställningar att ladda hem.

Jag lägger inte så stor vikt vid placeringar eller så, det jag bryr mig mest om är kritiklappen.
Det är t.o.m. så att jag räknar med att min hund kommer få en 2a om jag ställer för vissa domare, för att jag vet att de inte gillar min hunds typ. Nu har det inte hänt än, men jag tror att det kommer ske någon gång.

Jag var en gång med om att se en man som blev fullständigt rasande för att hans hund fick en 2a... Han var röd i ansiktet och muttade lite halvhögt att domaren var dum i huvudet. :cool: Själv tyckte jag att domaren borde gett hunden en 3a.. :angel:

Hehe och inte för så värst länge sedan så såg jag en "dam" som blev fullkommligt galen för hunden fick ett KEP, hunden haltade.
Och hon skrek till dommaren att hunden minsan hade blivit BIS 2 dagen innan. (eller hur det nu va)
Och dommaren sade trevligt tillbaka att det kunde han tyvärr inte hjälpa, för idag haltade hunden, och hon försökte igen med att haltningen minsann skulle försvinna innan BIS klassen. :crazy:
Slutade med att hon klev ur ringen rosenrasande och svor. :crazy:
Då tycker jag att man tar utställning på lite för stort allvar.

Jag har fått både tvåor och ettor, lägger ingen vidare vikt på hurvida jag får rött band eller blått, utan kritiken är interessant.
Därför blir jag ledsen när man ställer och kanske bara får två korta rader med kritik om vovven...
Men visst, det är jätte kul o komma upp i konkurransen med, såklart. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka