*Spinoff* på "Nacken högsta...

axel

Trådstartare
Finns det egentligen några vetenskapliga undersökningar gjorda på hur hästens form "ska" se ut?

De gamla stridshästarna skulle väl se skräckinjagande o ståtliga ut.
De reds oxå med skarpa bett (lätt att krulla ihop halsen med den tillgängliga handen)o sporrar,- vad jag vet.

Är det inte ngn gammal uppfattning o sen allmänt vedertaget?
Vad är det som säger att hästen ska gå precis i lod? Förutom att människans påfund med bettet, som då ligger rätt i munnen för att kunna kontrolleras.

Borde inte det optimala vara att den går ung. som den står?
När den sen får ryttare på sig bör den bara hjälpas till att bära upp samma procent på framdelen o gå i en ganska fri form.
Då hamnar nacken högst o den är klart framför lod.

Den har då heller inga påfrestningar på nackligamentet alls.

Är jag ute o cyklar?
tänkte på detta under min dagliga terapistund- när jag mockade.

Senast ändrad:
Sv: *Spinoff* på "Nacken högsta...

Alltså man vill väl att hästen ska vara i Eller något framför lod? Beroende på kroppsbyggnad gissar jag. Jag tycker nog att huvudets läge ändras lite när man samlar upp hästen, tänk på pilbågen:idea: Sen måste väl hästen arbeta med hela ryggraden för att inte tappa balansen? Den kan alltså inte bara stoppa in ändan under sig, utan måste kompensera viktförskjutningen med halsen? Om hästen skulle hålla kvar huvudet likadant när den arbetar som den gör när den står stilla måste den väl spänna nacken på ett dåligt sätt för att liksom lyfta huvudet... Om den däremot böjer jämt hela vägen från nacken till svansen hänger ju huvudet liksom bara med i rörelsen på nåt sätt.

Eller är Jag helt ute och cyklar?:D

Har du svårt att förstå vad jag menar kan jag slänga ihop en förklaring i paint ;)

Vet inte om det accepteras att den går lite framför lod:confused: Jag får ibland kritik för att den är ngt för fri i formen, men å andra sidan så ser jag inte hur det ser ut, men jag känner nog;) inge vidare kommunikation.

För många är det lika med-styggelse.
Vet inte varför.

Jag tror det beror på om man ser ryggraden och halskotpelaren som en kraftförmedlare. Om den är böjd i en knyck, låt säga vid 3:e-4:e nackkotan, har kraftförmedlaren "gått sönder". Kraften kan inte gå bakifrån hela vägen fram till handen. Vilket man ju i regel vill.

Om hästen håller huvudet även över tygeln kan man ändå använda halskotpelaren och ryggraden som kraftförmedlare och få tygeltaget att verka ända bak i bakhovarna. Man får bara ändra "inställningarna" i tygeltaget.

Men jag är ingen lod-fanatiker. Jag bryr mig inte så mkt om lodplan, jag hoppas att min rumpa hjälper mig säga hur hästen går och förlitar mig inte på lodplan.

Mkt möjligt att det inte accepteras men det står ju tydligt i TR att hästen ska vara i eller framför lod. Eller hur? Sen att dressyrdomarna kanske inte alltid minns det är tråkigt men sant.

Hästen ska ridas som den går och står, mkt riktigt. Man kan inte rida/kräva samma sak av en lågställd häst m lågt ansatt hals. Den saknar fysiska förutsättningar jfr med högställd/väl ansatt hals.

Frambenen är inte skapta för framåtrörelse - de flyttar sig ur vägen för bakbenen och understödjer kroppen. Frambenen är perfekt skapade för att bära upp framdelen, men inte att bära upp extra vikt. Halsen har stor betydelse för balansen och rör sig för att kompensera förskjutningar i kroppens tyngspunkt.

Längden, formen och infästningen i torson bestämmer i hög grad kvaliten i hästans balans och rörelser. Varje utbuktning på halsens undersida, hur liten den än är visar att överlinjen inte är sträckt och bakdelen otillräckligt engagerad.

En förutsättning för att hästen ska sätta bakbenen under sig är att ryggen är sträckt och avslappnad. Dorsalligamentet sträcker sig från nacken, över manken och över ryggraden. Förkortning av denna gör ryggen stel och förhindrar bakbenens framåtrörelse. Eftersom den största och mest betydelsefulla ryggmuskeln longissimus dorsi (långa ryggmuskeln), har sitt fäste i halsens nedre kotor och genom ryggen vidare till fäste i höftleden, hindrar också varje onaturlig höjning av halsen,styvhet i käkarna eller halsens underdel, bakbenens fria rörelser.

Genom riktig träning ökar styrkan i hästens rygg och bakben. Träningen kan runda ryggen, dra samman bukmusklerna, komprimera bakbensvinklarna och gradvis ta över vikten från frambenen. Endast detta leder till samling.

Varje falsk samling med hög halsställning, sänkt rygg och förlängd underlinje resulterar i spänningar som blockerar riktiga bakbensrörelser. Det sker ingen förskjutning av tyngdpunkten bakåt utan framdelen belastas ännu mer.

Anatomisk förklaring varför halsens placering och huvudet i lod är det som eftersträvas.;)

Hästen ska ridas som den går och står, mkt riktigt. Man kan inte rida/kräva samma sak av en lågställd häst m lågt ansatt hals. Den saknar fysiska förutsättningar jfr med högställd/väl ansatt hals.

Frambenen är inte skapta för framåtrörelse - de flyttar sig ur vägen för bakbenen och understödjer kroppen. Frambenen är perfekt skapade för att bära upp framdelen, men inte att bära upp extra vikt. Halsen har stor betydelse för balansen och rör sig för att kompensera förskjutningar i kroppens tyngspunkt.

Längden, formen och infästningen i torson bestämmer i hög grad kvaliten i hästans balans och rörelser. Varje utbuktning på halsens undersida, hur liten den än är visar att överlinjen inte är sträckt och bakdelen otillräckligt engagerad.

En förutsättning för att hästen ska sätta bakbenen under sig är att ryggen är sträckt och avslappnad. Dorsalligamentet sträcker sig från nacken, över manken och över ryggraden. Förkortning av denna gör ryggen stel och förhindrar bakbenens framåtrörelse. Eftersom den största och mest betydelsefulla ryggmuskeln longissimus dorsi (långa ryggmuskeln), har sitt fäste i halsens nedre kotor och genom ryggen vidare till fäste i höftleden, hindrar också varje onaturlig höjning av halsen,styvhet i käkarna eller halsens underdel, bakbenens fria rörelser.

Genom riktig träning ökar styrkan i hästens rygg och bakben. Träningen kan runda ryggen, dra samman bukmusklerna, komprimera bakbensvinklarna och gradvis ta över vikten från frambenen. Endast detta leder till samling.

Varje falsk samling med hög halsställning, sänkt rygg och förlängd underlinje resulterar i spänningar som blockerar riktiga bakbensrörelser. Det sker ingen förskjutning av tyngdpunkten bakåt utan framdelen belastas ännu mer.

Anatomisk förklaring varför halsens placering och huvudet i lod är det som eftersträvas.;)

:bow: :bow: :bow: Trevligt inlägg! Jag gillar anatomiska förklaringar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka