Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Hur många tror du gör som du?

Läs varenda tråd o titta dig omkring.

Använder du "tigerhugget" med händerna mot din häst?
Helt oprovocerat?
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Tänk att alla hela tiden påstår att ingen annan än möjligen de frälsta vet vad NH-hantering går ut på. att folk inte kan läsa hästar.
Vilka är "dom frälsta"? Vilka är det som inte kan läsa hästar?
Ändå kan man inte säga vad man vill av hästen eller förnekar allt som går att finna om metoden.
Tycker dom flesta verkar veta vad dom vill ha av hästen eller vad menar du och vilken metod pratar du om?
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Vilka är "dom frälsta"? Vilka är det som inte kan läsa hästar?

Tycker dom flesta verkar veta vad dom vill ha av hästen eller vad menar du och vilken metod pratar du om?
Du får nog prova att läsa igen.

Det kan vara svårt med text.
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Du får nog prova att läsa igen.

Det kan vara svårt med text.

Ja, det är svårt när sånna som du skriver som inte riktigt kan. Gör om gör rätt. Börja om i livet och sluta vara så arrogant.
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Men i sådana fall är väl ni lika frälsta i er "lära"? Eftersom ni är mer emot det vi gör, än vad vi är emot det ni gör. Jag har INGET emot "vanlig hantering", utan jag känner att jag får mer ut av att umgås med hästen på det sätt NH förespråkar. Sen att vissa väljer att ha mer regler och "kadaverkontroll" på hästen har inte med NH att göra, utan att just den människan vill gå steget längre i lydnad. NH är ett sätt att vara och umgås med hästen, att se hästen som en häst och inte som en människa.

Går inte att jämföra NH med en ridstil, men som exempel, vissa väljer att tävla dressyr på hög nivå, och vissa nöjer sig med något pass på banan då och då. Det är upp till varje enskild människa.
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Jag ser bara inte fascinationen i NH. Som vi talade om när du lade in texten om dialog etc etc etc i någon av de andra trådarna... (mycket nytt att läsa nu när jag varit borta ett par dar på jobb)

Samma saker som jag tycker är bra inom NH är just det som jag lärt mig på ridskola, och på dressyrkurser. Det dåliga med NH är väldigt likt det dåliga jag möter i traditionell hantering. Så jag ser bara inte riktigt vad som är grejen med just NH. För mig är det en marketing scheme bara. Folk vill vara "naturliga" och får en massa mantran. Ord som betyder lite vad som helst beroende på vem som lyssnar, och vilka metoder denne sedan anammar. Dessutom alla dessa hästar som plötsligt anses vilja dominera och som behöver "korrigeras"...

De fula delarna inom NH är kanske mer osynliga, man bryter ned hästar mentalt istället för fysiskt. Det syns inte lika mycket som när man slår dem med en piska. Men det är samma princip. Fast det sitter folk och säger "ååååh kolla, wow, guud va duktig han är" när Clinton rider utan sadel och träns. Sedan att han skrämt skiten ur hästarna innan kommer aldrig fram. Likaså när man tittar på vissa storhoppande tävlingshästar som är barrerade - men det spelar ingen roll, för wow, titta vad de hoppar... Same shit different name.

Man blir jätteimponerade av att det går att ha en lugn och sansad häst som går snällt i snöre, och kan ridas i fri form utan sadel. Ja... det stämmer på de flesta ridskolekusar jag stött på. Jag rider även utan träns ibland (outar mig själv nu helt fräckt) och det fungerar fint. Hästis joggar snällt runt i paddocken i alla gångarter och jag tränar balansen.

Känns som om jag återupprepar saker som redan skrivits... men om en häst bara får sina fysiska och psykiska behov tillfredställda så blir det sällan några problem.
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Jag ser bara inte fascinationen i NH. Som vi talade om när du lade in texten om dialog etc etc etc i någon av de andra trådarna... (mycket nytt att läsa nu när jag varit borta ett par dar på jobb)

Samma saker som jag tycker är bra inom NH är just det som jag lärt mig på ridskola, och på dressyrkurser. Det dåliga med NH är väldigt likt det dåliga jag möter i traditionell hantering. Så jag ser bara inte riktigt vad som är grejen med just NH. För mig är det en marketing scheme bara. Folk vill vara "naturliga" och får en massa mantran. Ord som betyder lite vad som helst beroende på vem som lyssnar, och vilka metoder denne sedan anammar. Dessutom alla dessa hästar som plötsligt anses vilja dominera och som behöver "korrigeras"...

De fula delarna inom NH är kanske mer osynliga, man bryter ned hästar mentalt istället för fysiskt. Det syns inte lika mycket som när man slår dem med en piska. Men det är samma princip. Fast det sitter folk och säger "ååååh kolla, wow, guud va duktig han är" när Clinton rider utan sadel och träns. Sedan att han skrämt skiten ur hästarna innan kommer aldrig fram. Likaså när man tittar på vissa storhoppande tävlingshästar som är barrerade - men det spelar ingen roll, för wow, titta vad de hoppar... Same shit different name.

Man blir jätteimponerade av att det går att ha en lugn och sansad häst som går snällt i snöre, och kan ridas i fri form utan sadel. Ja... det stämmer på de flesta ridskolekusar jag stött på. Jag rider även utan träns ibland (outar mig själv nu helt fräckt) och det fungerar fint. Hästis joggar snällt runt i paddocken i alla gångarter och jag tränar balansen.

Känns som om jag återupprepar saker som redan skrivits... men om en häst bara får sina fysiska och psykiska behov tillfredställda så blir det sällan några problem.


Så varför vara så anti NH om det faktiskt finns bra och dåliga saker i all hantering. Det är ju självklart eftersom det finns bra och dåliga människor. Det är ju upp till en själv vad man vill kalla sin filosofi och vad man vill göra. Men om hästen lider ligger det i den människas händer som skapat lidandet, inte i alla andra som använder samma filosofi som denna människa påstår sig göra. Ni kan ju inte ändra vad folk vill kalla saker. Det är ju som att jag säger "gå, gå" till min hund och det betyder spring, inte fan hoppar människor på mig och säger VAD FAN KALLAR DU DET INTE SPRING FÖR?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp