Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

För det första vill jag fråga om du sett den franska cirkusartisten med sina hästar? För jo - en häst kan gå med öronen bakåt utan det har något koppling till "respektlöshet". Franosen har ett helt gäng ston som alla ser skitsura ut på uppvisning; emot varandra, emot honom, med de är så otroligt synkade och koncentrerade bara.

Nu vet jag inte exakt varför hästen på filmen i tråden promenerade efter, men de flesta av våra gör det om de kommer fram till dig och du backar. De hänger på för att se om du hittar på nåt kul... Vill du inte ha dem efter dig är det bara att vända ryggen till.


Du kan väl berätta då hur man är respektfull mot en häst?

1. se till att den mår bra fysiskt och mentalt; bra mat, mycket utevistelse med polare, kolla upp krämpor direkt, sköt hovar/tänder regelbundet, motionera den
2. be den om saker när du vill något, med artig vänlig ton
3. rör dig mjukt och avslappnat. '
4. beröm ofta, även lite i största allmänhet, det ska inte krävas stordåd
5. lita på den, låt den känna att den har medbestämmanderätt
6. rid så att du får en modig häst med självförtroende, lagom svåra övningar så att den så gott som alltid lyckas och får beröm
7. gör det enkelt för den att göra rätt - har den svårt att stå still på stallgången så rid den trött och svettig och ställ den där sedan. Beröm när den står still en liten stund. Förläng tidsperioden allteftersom. Ta inte in en upphetsad häst som vill iväg på ridtur och kräv att den ska stå blixstilla i 30 minuter.


Om hästen inte snällt lunkar med utan går på en eller inte ens vill följa med osv. lämnar man den i hagen då? eller om den stannar och vill äta gräs när man är ute, låter man den stå sålänge den vill och äta gräs? Eller tar man hästen och säger att nu går vi. Visst kan man stanna och låta den äta en tugga eller två och på det sättet mötas på halva vägen, men det är fortfarande människan som bestämmer när och hur hästen ska fortsätta gå.

Vägrar hästen följa med från hagen så ser jag till att den går. Det är sällan sådant tar särskilt lång tid. Antingen genom att be den gå på snedden, eller hur jag nu väljer att agera. Sedan funderar jag på varför hästen inte vill följa med. För jag är faktiskt övertygad om att ifall den tyckte att vår tid tillsammans var positiv så skulle den följa med. Den stannar för att den är rädd att lämna kompisarna (fullt normalt för ett flyktdjur), eller rädd för mig/träningen av någon anledning. Problemet ligger hos mig, att hästen ska blir glad över att se mig och känna sig trygg när vi är ute. Det handlar inte om att den är respektlös i den mänskliga betydelsen.

Detsamma om den äter gräs... det kan den väl få göra så länge den inte parkerar för tid och evighet. Jag vankar på i min takt och min häst får gärna ta sig en tugga längs vägen om han vill.

Jag ser inte riktigt kopplingen emellan vanlig inlärning och hyfs, och NH. Detta är enkla grejer som i princip alla hästar kan.


Att tro att alla hästar från början föds med att kunna ledas så är man lite fel ute. Hästarna har ju lärt sig att ledas och hanteras. Och ja, dom flesta normaluppfostrade hästar är bra att leda, bara för att dom har lärt sig det och bara för man mer eller mindre automatiskt håller in hästen lite när den ökar på eller ökar på hästen när den går för långsamt osv, det är sånt man gör varje dag och på det sättet uppehåller lydnaden.


Nej, det klart att fölen inte föds vana vid att ledas... men det lär man dem enkelt med grimma och grimskaft när de går efter mamsen. Jag har än så länge aldrig haft några problem med föl eller unghästar i den vägen, de fattar galoppen (:D) väldigt snabbt så länge man gör det enkelt för dem i trygg miljö. Ledas, stå i stallgång, få täcke på sig, longeras... som sagt, man gör det lätt för dem och ger mycket beröm. Små doser. Då funkar det utmärkt.

Håller in och ökar på... Vet inte? Jag bara går ut och hämtar min, och så promenixar han bredvid med löst grimskaft. Han håller rätt bra koll på sig själv. Jag håller inte på och grejar. Detsamma med övriga gänget här, eller klubbens hästar. Man bara hejar på dem, knäpper fast grimskaftet och går...


Hela tiden korrigerar man mer eller mindre hästarna i hanteringen även om man inte tänker på det för det går automatiskt.

Man gör ju väldigt mycket med kroppen som man inte är medveten om. Där håller jag med dig helt. Men jag hoppas verkligen inte att jag håller på och korrigerar hela tiden.

Min dagliga hästhantering är väldigt fri från all drama. Hästis kommer ut ur hagen, står och blir borstad samtidigt som han tuggar lite mat, kläs på, rids ut med, kommer hem och får mer mat samtidigt som han borstas av. Släpps ut. Brukar inte hända mer än så...
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

En häst ska inte följa en med bakåstrukna öron, det är knappast något man vill. Sen ser man också stor skillnad på att valla och att följa. Inte ifrån samma sak.

Ja, dom lär sig beteenden. Detsamma när det gäller allt. Lär man hästen att den får som den vill om den ser arg ut då kommer den att fortsätta att se arg ut. Detsamma med vallandet, flyttar man sej undan en häst som vallar än så lär dom sig det fort och kommer fortsätta att valla undan folk.

Nej dom är inga rovdjur men jo, många hästar testar hur långt dom kan och får gå om man inte sätter stopp. Tillslut har man inte hästen med sig övht och tillslut kan det faktiskt eskalera till att hästen tillslut blir en farlig häst som inte bara hotar.

Den sorten är nog dom flesta av faktiskt. Dom flesta borstar inte hästen med en stenhård borste om dom ser att hästen inte vill det, dom flesta testar sig fram och ser vad hästen trivs bäst med.

Ingen har nånsin påstått att man inte ska lyssna på hästen.

Och igen så är det dåliga ordval han väljer eftersom att sånna som du enbart lyssnar och går på orden och tar allt bokstavligt istället för att tänka ett steg till, det har ju vissa svårt för.
Säg det till hästdressöer där man vill att de reser sig på kommando. Ser asförbannade ut.
Denna hästen har INTE bakåtstrukna öron. De är bara bakåt.

Nej jag anser inte att man måste passa sig. Däremot finns det vissa som man måste hålla extra bra ordning på. Vissa, som hingstar eller riktigt bitchiga ston.

Nu var det här rena instruktionsvideon o folk som inte fattar tror att det är dominans/ aggression. Ja det ser vi i hundratals trådar här. Man kan inte läsa hästen o tror att bara för att hästen gör så i SIN hage så är det en regel. Titta på de andra hästarna som inte bryr sig ett smack.

I själva verket tror jag att stoet reagerade på föremålet- videokameran.

Man behöver varken schas eller backa såna hästar. det är bara att stå still. en rekommendation som vi har haft i Sverige- att hästar trampar inte på folk o den funkar fortfarande.
Hade karln bara vänt sig om o gått hade märren antingen följt honom eller vänt.

simple as that.
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Tänk vad mycket ni Nh- frälsta kunde lära om ni lyssnade på Lager och Axel! Varför krångla till det så, umgås med era hästar utan att fundera så mycket. Var er själva och lägg inte så stor vikt vid allt. Låt hästarna vara hästar även i er närhet, det är inga monster utan oftast vänliga individer.
Min man är hovslagare och han säger att de osäkraste och besvärligaste hästarna är de som är NH-tränade, de är på sin vakt för människor, på helspänn och oerhört rädda att göra fel.
Behandla era hästar utan att lägga så mycket människotänk i det. Bara var i hanteringen av era hästar...
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Tycker du att Rick Gores hästar verkar besvärliga och på helspänn?

Jag misstror absolut inte din mans åsikter, utan bara undrar eftersom det är Rick Gore tråden handlar om och man nog skulle kunna ställa honom i ett "NH-fack" (enligt vad jag personligen tänker mig vara NH!). :)
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Nu är det ett par dagar sedan jag såg videon, och jag hade tänkt ut ett bra svar, men eftersom jag inte satt vid datorn när jag hade det i huvudet så får det bli lite svammel istället ;)

Han har säkert en massa bra att komma med, men om det är det att han kanske inte får fram det på rätt sätt eller vad, för jag tyckte att han förenklade hästar lite för mycket. Allt handlar inte bara om ledarskap, det är inte allt en häst bryr sig om. Självklart bryr den sig inte vilken färg schabraket har, eller om det matchar benlindorna, men visst bryr den sig om vad man gör med den. Gör man trevliga saker som den gillar så är det mera troligt att hästen kommer gilla en också, oavsett rang.

Det finns ju hästar som har en sorts grundrespekt för människor, sådan som aldrig skulle springa ner en människa oavsett deras rang. Se bara till de duktiga barnponnyerna/hästarna som kan finnas lite här och var, de behandlar barnen som om de vore av glas, och jag tror ju knappast att alla barn är högre i rang än dessa ponnyer/hästar.

(önskar att jag kunde copy-paste från videon så skulle det vara så mycket enklare för mig att "svamla" :D )
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Tänker inte ens bemöda mig med att svara på det där, det är ingen ide.
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Min man är hovslagare och han säger att de osäkraste och besvärligaste hästarna är de som är NH-tränade, de är på sin vakt för människor, på helspänn och oerhört rädda att göra fel....

Då undrar jag, hur vet han vilka som är nh tränade och inte? Frågar han alltid ägarn om hästen är nh tränad eller tar han saker och ting för givet? Och om ägarn säger att ja, den är nh tränad. Tar han då för givet att hästen är hispig och nervös och ängslig? för isåfall är det nog mera han det hänger på och inte på hästen. Många hästar reagerar faktiskt på hovisens förhållningsätt och förutfattade meningar.

Om hästen är lugn och harmonisk och trygg, det är alltså en icke nhtränad häst enligt honom? Otroligt mycket fel han tar isåfall. Var det löjligaste jag hört.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Du tror inte att en erfaren hovis har kunskapen i att läsa hästar väl?

Klart att han kan se skillnad på om hästen bara är ouppfostrad eller mobbad.

De hästarna som snusar hovis i baken o snor plånboken är inte NH-tränade. de har lite karaktär kvar:love:
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Rocket2.jpg

I brist på plånböcker tar man helt enkelt klubban och drar ;)
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Vilken påhittig klurig en.:love::bow:

vad 17 du bor i Viksjö:idea:

Där bor ju min väninna:banana:

eller heter det stigsjö:confused: Sorry för OT
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Över 40 års erfarenhet av all slags hästhantering- inkörning, utbildning av "problemhästar", proffessionell skogskörning med häst i många år samt utbildad hovslagare i måånga år... tror nog att han kan läsa av en häst.
Dessutom eftertraktad som hovslagare eftersom han har förmågan att skapa ett förtroende- hästarna litar på honom och han på dem!
Naturligtvis vet han vilka hästar som är NH-tränade, det märks på hästarnas beteende och framförallt på ägarnas beteende. Dessa hästar får inte snusa och dra i hovslagarens bälte (trots att de mer än gärna får det för hovslagaren) - då blir det att rygga hysteriskt :mad:
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Helt ok med lite OT axel ;) ...Stigsjö ligger dryga milen från mig så det är nära :D ...har väl några km till Viksjö, typ...
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Naturligtvis vet han vilka hästar som är NH-tränade, det märks på hästarnas beteende och framförallt på ägarnas beteende. Dessa hästar får inte snusa och dra i hovslagarens bälte (trots att de mer än gärna får det för hovslagaren) - då blir det att rygga hysteriskt :mad:

Men lägg ner, han hade inte haft en aning om att min häst är såkallat nh tränad för han beter sig precis som vilken annan häst som helst. Slicker på hovis, tar tag och drar i alla små flärpar som sticker ut osv. Snacka om fördommar och en sån hovis hade jag aldrig låtit röra min häst.

Och åren med häst har tyvärr ingen som helst betydelse, stärker bara på fördommarna. Och eftersom hästarna uppenbart reagerar som dom gör med honom så har han nog inte så bra kroppsspråk kanske. Ganska vanligt när det kommer till hovisar tyvärr, många känsliga hästar som reagerar starkt oavsett träning.
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

De hästarna som snusar hovis i baken o snor plånboken är inte NH-tränade. de har lite karaktär kvar:love:

Säg det du till min häst, han verkar inte förstå att han är nhtränad så som han drar i hovis alla flärpar och utrustning som är det minsta lös, han ska alltid ha något att göra för tålamod är inte hans starka sida på något sätt. Och att han håller på som han gör gör ingenting för någon, varken för hovis eller mig för det är sådan han är och kommer alltid att vara. Han är nyfiken och på och det vill man inte ta bort.

Suck för dina fördommar.
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Det där låter ju som om den inte är fostrad alls- drar i alla flärpar.

det kan väl förklara saken...

Din häst är inte äkta NH-hanterad eller uppfostrad alls.

Det är sällan en fördom när folk över hela landet har samma uppfattning pga erfarenheter . Snarare ren fakta.
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Men lägg ner, han hade inte haft en aning om att min häst är såkallat nh tränad för han beter sig precis som vilken annan häst som helst. Slicker på hovis, tar tag och drar i alla små flärpar som sticker ut osv. Snacka om fördommar och en sån hovis hade jag aldrig låtit röra min häst.

Och åren med häst har tyvärr ingen som helst betydelse, stärker bara på fördommarna. Och eftersom hästarna uppenbart reagerar som dom gör med honom så har han nog inte så bra kroppsspråk kanske. Ganska vanligt när det kommer till hovisar tyvärr, många känsliga hästar som reagerar starkt oavsett träning.

Nu skrev jag faktiskt att han är en hovslagare som oftast får ta de osäkra, rädda och de som anses besvärliga av andra! Detta för att han är en naturbegåvning att få hästar lugna och få förtroende för honom.
Vissa människor har den här förmågan medfött, att tänka och känna som en häst. Det kan inte läras in på några NH-kurser....det finns där och det grundar sig nog i en genuin kärlek till hästar.
...och hundar...och katter... alla djur dras till och litar på honom och jag känner mig ganska kränkt å hans vägnar då du helt enkelt talar om för mig att han inte skulle ha ett bra kroppsspråk eller behandla hästarna illa. Det är ju ägarna till hästarna som är problemet, är de inte där så går det utmärkt att bygga upp ett förtroende.
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Det där låter ju som om den inte är fostrad alls- drar i alla flärpar.
Jodå han är fostrad och en väldigt lydig häst, dock vill jag inte ta ifrån honom hans personliget och han är en pillig häst, han tycker det är otroligt tråkigt att bli skodd och det resulterar i att han tittar runt efter saker att göra. Är då hovis närmast så är det han som blir pillad på vilket är helt okej sålänge hovis inte störs av det. Däremot så skärper han sig om man ber honom om det. Är det allvar så vet han om det och lägger av. Men han får mer än gärna vara busig och hitta på saker. Han står även lös och blir skodd utan problem. Så nog är han lydig, men han får lov att ha sin busiga sida kvar.
Din häst är inte äkta NH-hanterad eller uppfostrad alls.
Som sagt så vill jag ha en häst med ett eget tänk och egna ideer, något du kanske inte vet något om hur man förstärker. Och jodå, han är mer än riktigt nh hanterad. Precis så en häst blir om man hanterar den enligt min filosofi som är väldigt nh inriktad. Det är fortfarande du som inte har en aning konstigt nog om vad nh ens är.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Nu skrev jag faktiskt att han är en hovslagare som oftast får ta de osäkra, rädda och de som anses besvärliga av andra! Detta för att han är en naturbegåvning att få hästar lugna och få förtroende för honom.
Dom är osäkra pga felaktig hantering. Och ja, jag missade att han fick ta hästar ingen annan ville ha.
Vissa människor har den här förmågan medfött, att tänka och känna som en häst. Det kan inte läras in på några NH-kurser....det finns där och det grundar sig nog i en genuin kärlek till hästar.
Är man tillräckligt villig och ödmjuk nog så kan man mycket väl träna upp den förmågan. Vissa har den mer än andra medfött medan vissa får träna på den mera.
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Tänk att alla hela tiden påstår att ingen annan än möjligen de frälsta vet vad NH-hantering går ut på. att folk inte kan läsa hästar.

Ändå kan man inte säga vad man vill av hästen eller förnekar allt som går att finna om metoden.

Det är kanske just att PRECIS vad de "andra" kan. Tänk tanken om det skulle kunna vara så:idea:
 
Sv: Spinoff på "hippie"-tråden - Rick Gore?

Tänk vad konstigt att vi är flera NH personer här som skriver att det är ok att pollen pillar på saker och busar, men ääändå skriver folk "NH människor har kadaverkontroll, NHmänniskor tar bort personligheten osv"

NEJ FY, topsan biter i borsten, ska genast springa och vifta och rycka i repet mot henne!!
dsc_0634_104326181.jpg


och ursch för att ha henne inne i min privata zon! Synd att jag inte hade på repgrimman så jag kunde vifta bort henne...

dsc_0413_101359517.jpg


Vad tror ni egentligen!?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp