spinoff på "heliga vattenhinkar"

Glimfeather

Trådstartare
Är det ok att låna saker av era stallkamrater? Utan att fråga?

I stallet där min häst står lånar vi friskt av varandra, kanske inte förbrukningsvaror (men ingen blir sur om någon annan lånar lite flugspray eller grönsåpa nån gång), men i princip allt annat. Är ägaren inom synhåll frågar man, inte annars.

Vi är dock inget stort gäng som hänger där nu, bara jag, stallägaren, hennes dotter och sambo. Och emellanåt en medryttare. I somras var där ett par tjejer till.

Men så är vi goda vänner, har samma värderingar, och litar på att vi lämnar tillbaka i samma skick.

Det roligaste var när dottern (11år) blev lite förbannad och skrev ett argt meddelande på tavlan: "knyt ingen knut på mitt lila grimskaft. Annars kommer jag ha det som mitt privata!!!" Det var hennes mammas sambo som är snäll och tar ut hästarna på morgonen som hade knutit en knut för att det inte skulle glida ur handen. Det skrattar vi fortfarande gott åt :)
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Jag lånar i princip aldrig någonting av någon pga att jag inte vill bli anklagad för att ha gjort sönder något. Jag kan själv låna ut saker som inte är av större värde. Hade någon frågat om de fick låna sadeln hade jag sagt nej, den lånar jag absolut aldrig ut! Likadant med tränsen som är av dyrare slag. Allt annat som täcken, skydd kan jag gärna låna ut.
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Nu står jag inte i ett inackorderingsstall, men jag hade inte lånat utan att fråga och vill heller inte låna ut saker utan att bli tillfrågad. Hinkar och stallutrustning lånar jag dock gärna ut utan att bli tillfrågad.
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Har inget emot att låna ut saker om folk frågar först. Problemet med det är att folk har fått låna ett träns tillexepel i ett x antal veckor medans dom väntar på leveransen från sitt, så får man sedan tillbaka det och det inte är rengjort en enda gång. Det är extremt frustrerande. Sadel vägrar jag låna ut, det är en dyr investering.

Hinkar får folk låna utan att fråga förutsatt att det ställs tillbaka på rätt plats och rengjord.
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Hinkar och grimskaft kan man låna om man lägger tillbaka det, däremot blir jag väldigt irriterad om någon lånar något och inte lägger tillbaka det där det togs. Jag har skaffat mina saker för att jag vill använda dem och inte behöva ägna en massa tid åt att hitta mina saker.

Så gott som allt går väldigt bra att låna om man frågar!
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Mamma och jag tar gärna varandras saker.

När jag stod kollektivt fick man låna om man frågade först. Jag avskyr egentligen att låna ut saker men har blivit bättre på det.
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Jag har ett litet stall hemma på gården med två inackorderingar. Vi kan låna av varandra, och det är aldrig några problem. Dock har de bott här i 3 år, o vi kommer väldigt bra överens.
Har även sommarbetes hästar och då lånar nog de mer av våra grejer än vad vi lånar av dem, men spänner står i en hög och de används av vem som helst...
ständigt lånande av förbrukningsvaror ser jag inte lika blidt på :crazy: men det är sällan det händer.
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Jag har egna saker, och tar för givet att alla andra också har det. Visst, frågar man så får man låna men det finns inget värre än folk som snyltar utan att fråga.
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Så länge allting torkas av vid behov och noga läggs tillbaka på sin rätta plats, så är det helt ok att låna mina grejer.

Stallbekanten lånade stövlar och överdragsbyxor en del i vintras - no biggie... tills jag började hitta dem i en blöt och lerig hög mitt på golvet framför sadeln, eller bara inslängda i ett hörn. Då bad jag först att hen skulle hänga upp grejerna, när det inte hjälpte så förbjöd jag henom att använda dem tillslut. Jag vill inte komma till stallet och behöva leta efter grejer, hitta smutsiga och leriga prylar, eller upptäcka att den nyinköpta sprayflaskan är mystiskt tom efter en vecka.

Rent generellt så ska man fråga, en ren hövlighet, om man tänker låna någonting lite oftare. Typ - kan jag använda dina tömmar och tömkörningsgjord på tisdagarna?
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Vi lånar också saker av varandra om det är nödvändigt, tex att man inte hann iväg för att köpa foder och lånar en skopa tills nästa dag, att man lånar lite bomull för att ens egna tagit slut och att man glömt handla nytt osv.

Jag litar på dem som står i mitt stall och alla brukar hojta till efteråt och säga "du jag lånade xx, du får igen imorgon för jag glömde bort/hann inte åka och köpa" eller så brukar de fråga om de vill låna något i utrustningsväg..det är sällan jag skulle säga nej.
Har någon lånat en förbrukningsvara brukar jag inte ens kräva att man ska köpa mer ifall jag har så jag klarar mig :p

Skulle jag säga nej skulle de "heliga" sakerna kanske gälla sadel eller nya saker tex.

Det jag tar för givet är att man återställer lånade saker i skick och ersätter dem ifall de går sönder och hittills har jag inte haft problem med det.

Jag tycker att det är roligt att hjälpa till och kunna få hjälp själv den gången man kanske måste låna något.
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Jag är nog lite av en lillhitler när det kommer till mina hela prylar... Fråga först bör man göra tycker jag, men det beror lite på vad det gäller också.
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Lånar ogärna ut mina saker till andra men om någon skulle fråga så visst. Men nu har jag eget stall så slipper fundera på det och det är otroligt skönt tycker jag :) ;)
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Står i kollektivstall som för det mesta är litet, lugnt och trivsamt.
Det lånas överlag inte särskilt mycket, men såhär resonerar jag om att låna ut:

- Vissa saker lånar jag inte ut. Dit räknas dyrare saker, exempelvis mina två sadlar, och likaså min hjälm som kanske inte var superdyr, men dyr nog.

- Allt annat (som jag kan komma på på rak arm) är diskuterbart att få låna. Det som gäller för mer värdefulla saker (återigen inga stora pengar egentligen, men tänk träns/schabrak/BoT-paddar snarare än piggborste) är att man frågar först, jag säger allt som oftast ja till att låna ut, och sen när man lånat så hängs/läggs prylen tillbaka i samma skick på samma plats.

- Mindre saker kan man få låna utan att be om lov. Dit räknar jag hinkar, hovkratsar/borstar och liknande. Även då skall saker lämnas tillbaka i likadant skick som det togs, och på samma plats.

- Förbrukningsvaror, salvor, flugspray etc. är okej att låna en gång om det kniper, men sen tycker jag man kan skaffa eget.

Det har hänt att folk lånat saker utan att fråga (när jag klargjort att de gärna får låna om de frågar först) eller att jag hittat saker som jag lånat ut slängda i en hög på sadelkammargolvet. Då är det slutlånat för deras del.

När det gäller att låna av andra försöker jag tillämpa samma regler som jag själv vill följa. Dvs. jag frågar alltid och lämnar tillbaka det i bra skick.


Tillägg: kom förresten just på att jag faktiskt fått låna en stallkompis sadel upprepade gånger, när jag behövde något mer stabilt (westernsadel) än min egen hoppsadel. Hon hade två sadlar så vi gjorde upp att jag kunde ta den om hon inte redan var ute och red med den, men jag försökte alltid slänga iväg ett sms och dubbelkolla. Skulle kunna tänka mig att låna ut min egen sadel till henne (om den hade passat hennes häst), eftersom jag vet att hon alltid är noggrann, men få andra.
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Står i inackorderingsstall; jag, min mamma, en "tant" i mammas ålder och en yngre tjej med flera diagnoser.
Jag kan låna vad jag vill av "tanten" (känns hemskt att säga tant, men kommer inte på något bra ord, hoppas hon inte läser) Hon har haft häst i detta stall sedan urminnes tider, och det hon inte har det behövs inte finnas i ett stall. Hon har allt man kan tänkas behöva, och det är ingen fara att låna. Hon vet att vi tar hand om grejerna.
Däremot så lånar jag aldrig förbrukningsvaror. Det känns snålt. Men bett, hjälptyglar, saxar, osv lånar jag när det behövs. Hon får låna av oss också men eftersom hon har allting man någonsin kan tänkas behöva så händer det inte så ofta.
Vattenhinkarna är "stallets" och används av alla.

Förut så lånade även den yngre tjejen mycket av oss.. men efter att hon lånat min sadel utan att fråga, när jag pratade i telefonen med henne innan hon red iväg och hon visste att jag skulle rida, och efter att hennes hund bitit sönder ett dressyrspö och hon själv tappat ett hoppspö i skogen "och inte orkat ta upp det då, skulle ta upp det på hemvägen men då var det borta" får hon inte längre låna saker. Förut var hon väldigt flitig med att låna, och det blev liksom för mycket. Men sen har hon ju också sina diagnoser, varav en gör att hon inte kan tänka sig in i andras situation utan endast tänker "JAG vill inte rida ut i dressyrsadel idag, jag tar den här istället" "jag behöver ett par vantar"
En gång köpte jag ett torrschampoo för en dyr peng att ha på fuxens vita strumpor. Dum som jag var visade jag för tjejen hur bra det var, och inte så mycket senare var flaskan slut.

Så, summa sumarum; jag lånar GÄRNA ut, och lånar mycket av andra, men under förutsättningarna att lånade saker tas väl om hand och lämnas tillbaka i samma skick som de var eller finare (ex. om man lånar en gammal nosgrimma som legat i flera år, då lämnar jag tillbaka den nysmord)
Men det är inte alla som förstår att få låna saker är ett privilegium, och något som kan förstöra en relation om det missköts..
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Jag hatar när folk tar/lånar mina saker i stallet. Det är okej om jag blir tillfrågad först eller det är en akutsituation. Jag hatar dessutom om folk flyttar på mina saker hela tiden av olika anledningar så att jag inte hittar vad jag söker.

Ja, jag är van vid eget stall och det är så jag trivs...
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Tycker det hör till vett & etikett och god ton att fråga INNAN man lånar saker av andra:)
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Det spelar ingen roll om man har eget stall. jag vill ändå ha mina saker där jag lagt dom. En av mina bästa vänner kunde låna nästan vad som helst utan att fråga :devil: och ibland hittade jag grejerna ibland inte.
Hinkar som står överallt har jag inga problem med att låna men saker som man ser/vet ska stå vid en viss box flyttar man inte hur som helst tycker jag.
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Jag har inget emot att låna ut saker, men jag vill att det ska lämnas tillbaka på rätt plats och i samma skick som det var från början. Grimskaft tex hänger alla tillsammans och då känns det självklart att man kan ta vilket av dem. Hinkarna likaså, står staplade i varandra så man tar den översta. En speciell hink för tvätt finns, men är märkt. Saker som jag vill ha ifred har jag på särskilt ställe. Vill någon låna typ träns, bett och sådana saker så vill jag att de frågar först. Nu har jag bara ett litet stall så det är lättare. (har ordningsregler uppsatta i stallet också) Står man i ett stort stall får man nog ha andra regler för att det ska fungera.
Vissa saker i ett stall är ju gemensamma och vissa privata. Man får skilja på det. Viktigt för mig är att allt ska tillbaka på rätt ställe. Tex grepar, skottkärror, borstar, ja allt ska vara på sin plats.
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

Hinkar är jag inte så militant med:D Jag har haft en stallkamrat som var halvt galen med sina spannar, vilket är okej, men då får man låta bli att ställa sina speciella spannar bland alla andra spannar - enligt mig.

Samma när en fd stallkamrat blev fullständigt galen för att vi lånat en longerlina (lite akut, vi behövde en lina snabbt) som hängde där stallägarens allmänna linor och grimskaft hängde. När jag sedan la longerlinan bland hennes grejer så blev vi utskällda igen, för där skulle den inte vara! Så ja, ibland kanske man får tåla att folk misstar sig.
 
Sv: spinoff på "heliga vattenhinkar"

I stallet där jag har min häst, brukar min grimma aldrig hänga där jag hängt den. Det är mycket irriterande att alltid behöva leta efter den. Jag har inget emot att någon lånar grimma och grimskaft, men tycker att man gott kan hänga tillbaka sakerna där man har tagit dem.

Har även upptäckt att grimskaftet brukar sitta på en annan grimma. Har nu märkt både grimma och skaft med namnbrickor, bara för att jag själv ska ha lättare att hitta dem...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp