spinoff på "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Sv: spinoff på "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Jag håller helt med dig. Dessutom tror jag att det beror lite på var man bor och vad man är van vid. Själv tänker jag ju att det är trevligt när snön kommer eftersom det blir ljusare då, och så är det ju helt naturligt för mig att anlita någon som plogar vägen till stallet och ridbanan. Det händer ju liksom varje år och "alla" plogar sin ridbana.

Skulle vi däremot få en snöfattig vinter med lera så skulle jag nog beklaga mig och undra hur i hela friden folk söderut orkar hålla igång sina hästar. Eller kanske inte, känner jag mig själv rätt så skulle jag rida ändå eftersom det ju är därför jag har hästar. Det är ju roligt så varför avstå i flera månader?

Svarar alla

Jag uttryckte mig klumpigt i första inlägget, födelsedagarna ÄR undanflykter. Men anledningen är helt enkelt att jag inte har orkat. Jag vill orka, jag vill rida, jag vill uppleva en hästvinter. Men mörkret tar kol på mig, och skolan gör det inre bättre! Jag vet att jag måste prioritera om. Jag måste ta mig i kragen och säga åt mig själv att NU JÄVLAR SKA JAG UT OCH RIDA! För sanningen är den att när jag rider så blir jag pigg, och då skulle jag orka med läxorna bättre med. Men hur orkar jag när jag är trött innan jag blir pigg av att rida? (någon som hängde med där? ;))

Kolla hur dina skoldagar ser ut, planera och lägg in ridpass du ska hinna med under veckan. Behöver inte rida i en hel timme varje gång, ibland är 20 min alldeles lagom om man tar vara på tiden på ett bra sätt.

Jag har hållit igång min häst på "halvfart" i vinter, mest egentligen för att jag inte varit motiverad att hålla tävlingskondisen uppe då det inte finns tävlingar.

Vi har egen gård, men varken ridbana eller ridhus på gården utan vi får lasta och köra till ridhus under vintern (färden tar ungefär 10 minuter enkel resa) Vi har heller inte särskilt många ridvägar (nu när kärlen har lossnat och de kör sönder alla stigar med tunga maskiner har vi just nu nästan inga vägar värda att rida på) Det har fått funka genom att vi har en grusvägssträcka det ligger gårdar utmed som varit plogad, så 1-2 dagar i veckan har vi joggat där och 2-3 dagar i veckan har vi kört till ridhus och tränat.

Det hade inte varit så tungt om det inte vore för det faktum att vi har fyra hästar på två personer att hålla efter. Till nästa vinter siktar vi på att bara ha tre hästar kvar dock (medryttaren vill köpa gammelhästen) så det kommer förhoppningsvis bli lättare.

Men det går nästan alltid bara man har tid och motivation. Undantagen är då vädret helt enkelt inte tillåter annat, för det händer ju.

Just det där med att rida på fälten är något många borde ta till sig! Att rida i snö på ett fält går precis lika bra som på en nyharvad ridbana mitt i sommaren. Det som dock stoppat mig ibland är när det smält och blivit skare på snön - då rider jag inte där mer. För stor skaderisk (även risk för överansträngning) enligt mig. Det bästa med fälten är att de är så stora, en paddock med snö blir ju snabbt packad och spårig, men ett fält håller sig fint så mycket längre ;)

Jag förstår er som går i skolan och tycker det är tufft att orka med hästarna efter skolan när det redan är mörkt ute, jag har också varit i den sitsen. När man kom hem kl 4 och det redan var mörkt ute.. usch! Jag gjorde i alla fall såhär; Red ut med sällskap och pannlampor 1-2 kvällar i veckan, åkte iväg till ridhus och tränade 1-2 kvällar och på helgerna red jag på fälten eller i skogen. På så sätt hölls mina ponnyer (på den tiden) igång i alla fall 4 dagar i veckan även under den hårdaste vintern. Tilläggas ska att jag också är fruktansvärt mörkrädd, men med sällskap blir det mycket bättre :)

Det kommer inte precis bli bättre kan jag säga.

Jag pluggar på högskolan, har inga lov och jobbar dessutom flera dagar i veckan. Hade ungefär 500 sidor i veckan att läsa. Plus en massa andra uppgifter som ska in, uppsatser som ska skrivas, samtal som ska filmas, och diskussioner som ska dokumentaras.
Upptill detta har jag ett liv också, med allt tråkigt som att handla, laga mat, tvätta, diska, städa och försöka hinna med att träffa mina vänner, slappna av och sova emellan.

Det går inte runt, men hästen är viktigast för mig. Visst är jag skittrött, jag hinner inte träffa mina vänner så ofta som jag skulle vilja. Det är inte så välstädat som jag skulle vilja och vissa dagar hinner jag knappt slänga i mig maten på väg till jobbet. Men det går på något vis ändå.

Jag är ingen sån som planerar, men det behövs faktiskt för att det överhuvudtaget ska fungera. Varje liten minut kan vara avgörande. Ett par minuter här och där kan innebära att jag inte hinner äta eller duscha, och det är ju inte så himla kul. Så jag måste planera för att det ska gå ihop.

Vissa dagar är jag så trött att jag bara inte orkar med, men då får jag försöka ta lite extra vila och plugga en timma extra dagen efter istället.

Jag klarar det genom att se framåt, om 2 år är jag klar med min utbildning och då kommer det vara värt det. Mina vänner är eller har varit i samma sits så de har full förståelse för att det blir svårt att pussla ihop en dag som man kan träffas. Men det blir desto roligare när man väl träffas.:D

Jag håller med dig, det jobbiga är ju det där när man ska ta sig till stallet. När man väl är där är det ju superkul. Men ibland är man bara så trött att man skulle vilja stanna klockan och pausa ett par timmar. Men det går ju inte.
Har du några stallkompisar? Det har hjälpt mig jättemycket. Jag tycker det går lättare om man har sällskap de där jobbiga dagarna, och har man bestämt en tid så är det mycket lättare att ta sig till stallet, för då vet man att man får sällskap.

Senast ändrad:

Snabbläste igenom tråden och såg att du fått endel tjuvnyp (dåligt btw!). Visst älskar man sin häst men skolan måste alltid gå först, annars kommer du inte kunna ha kvar din häst senare i livet. Jag antar att du ridit/aktiverat din häst lite grann i alla fall och lagt ambitionerna efter det, så det är helt okey. Din häst har säkert inte lidit för det ;) Jag har relativt nyligt gått i nian och jag vet att det är galet mycket att göra. Sedan är det stora skillnader på kraven man har på eleverna från skola till skola ;)

Jag skulle föreslå att du håller koll på vad du har att göra i skolan och gör i tid (som vanligt), samt planerar in dagar du har ledigt från läxor o annat skolrelaterat (i den mån det går) och dagar du helt enkelt är i stallet. Eller behöver du ha vissa tider du gör en viss sak? Du kommer säkert på något som funkar bra för dig :)

Jag vet precis hur det är att vara så trött att man bara vill gråta när man vet att man måste ut. Jag försöker balansera att rida och träna så mycket det bara går (det långsiktigamålet är tävling), hundträning och tävling, vänner och familj med extra jobb och högskolestudier - behöver jag säga att jag har problem med att tänja dygnets alla timmar? :P

Men som sagt, må inte dåligt för att du inte hunnit, det har varit en skit vinter (vi är nog många som haft igensnöade ridvägar och knallhårda ridbanor) och skolan är din framtid - investera!

Jag tycker du ska vända på det och vara nöjd över att du gett din häst vintervila...starta igång den vettigt och rid under sommaren istället och var glad över det istället :)

Hästen har fått en viloperiod och ni kan starta nu med nya tag!

Hästen och träningsplanen motiverar mig, något bättre svar har jag nog inte... Men det räcker för mig, jag är aspeppad alltid :D Lite träningsnarkoman med hästen typ ;)

Liknande trådar

Ridning Det vet jag inte hur många gånger jag har hört i vinter, både här på Buke, på fb och IRL... T.o.m. i bantningstråden där man väl...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 492
Senast: tinkerlover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar