spinoff på "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Isituss

Trådstartare
Jag är en av de som inte har ridit ordentligt i vinter. Jag har helt enkelt inte hunnit, eller snarare orkat.

Jag går i nian, och skolan har varit (är fortfarande...) hur jobbig som helst, och då har jag helt enkelt inte orkat sticka ut och rida i mörkret. Jag är dessutom jävligt mörkrädd! Så när lovet kom, då var jag HUR PEPPAD SOM HELST. Men jag hann helt enkelt inte. Det är så himla många födelsedagar under december-januari i min släkt! Pappa den 10nde, syrran den 13nde, brossan den 14nde, jag den 29nde, och gammelmormor den 30nde december. Sen fyller farmor och mormor den 16-17 och syrran den 19 januari. PLUS att mina föräldrar är skilda så jag firar jul två gånger.

Vädret har varit helt super och hästen har till och med gått med 4 brodd/sko + snösulor, så egentligen så borde jag ju varit ute varje dag!:cry:

Så till saken. Hur gör ni som orkar hålla igång er häst hela vintern? Hur lyckas ni? För nästa vinter, då SKA jag rida!:mad:

Sv: spinoff på "Har inte kunnat rida på hela vintern för all snö och is"

Jag har inte heller kunnat hålla igång min ordentligt i vinter, så till nästa vinter har jag lovat mej själv att jag ska stå i ett stall med ridhus :D Lika kallt där inne förvisso, men hos oss har underlaget varit ett stort problem och det slipper man ju i ridhus.

Så till saken. Hur gör ni som orkar hålla igång er häst hela vintern? Hur lyckas ni? För nästa vinter, då SKA jag rida!:mad:

Antingen så blir det tidigt på förmiddagen ifall vi har annat inplanerat (t.ex födelsedagar) under dagen om det är en "ledig" dag, eller på kvällen efter att vi kommit hem.

Jag är också mörkrädd, men med en pannlampa fungerar det OK.

Tror det handlar mycket om att faktiskt ta sig tid att komma ut och rida. Självklar går ju jobb/skola först, men de dagarna man inte gör något eller är iväg är det nog viktigt att ta sig i kragen och faktiskt komma iväg. Om man försoffar sig redan i början av vintern kommer det vara oerhört motigt att börja igen mitt i vintern, men håller man igång och får in en rutin med att komma ut minst två ggr/vecka eller vad man nu känner för, är det enklare att hålla igång.
Att hålla igång sin häst på vintern behöver ju inte betyda att man ska rida. Man kan promenera dem, köra om den är inkörd, tömköra, löshoppa, ja massor.

Se till att ha ordentliga vinterkläder att rida i, så blir man mer motiverad när man slipper sitta där och frysa som en hund.

Jag går också i nian och ställer vääldigt höga krav på mig själv i skolan. Man blir helt matt när man kommer hem. :crazy:
Jag har helt enkelt bara tagit det lungt med ridningen nu i vinter , och det är OK. Jag rider på helgerna och nu när ljuset har kommit har jag börjat rida mycket oftare.
Att rida lektion har hjälpt mig mycket. Då har man nått att se fram emot och nått som motiverar en att träna mera.
Bara man kommer ut så blir man (iallfall jag) mycket piggare. Om man bäddar ner sig på soffan så fastnar man där.

Jag har bestämda dagar när jag har tid att rida, d.v.s. de kvällar sambon är hemma hela kvällen och har sonen. Och då rider jag helt enkelt. Jag är också mörkrädd men konstigt nog inte på hästryggen, dessutom har jag bra pannlampa. EN gång i vintras fick jag vända tillbaks till stallet, mörker + snöstorm är ingen bra kombo, man ser ingenting med pannlampan. :cool:
Och har man annat program på helgen, visst kan man hitta 1-2 timmar nånstans att lägga på ridningen? Nu har jag ju det bra som har hästen hemma, bara att gå ut när jag får en lucka.

Jag är en av de som inte har ridit ordentligt i vinter. Jag har helt enkelt inte hunnit, eller snarare orkat.

Du verkar inte ha ställt av din häst pga årstiden men frågan är hur det ska kunna bli annorlunda nästa vinter? Kommer dina släktingar flytta sina födelsedagar? :D

Jag ser det inte som något problem. :) Min ponny är mitt största intresse och mitt ansvar, hon förtjänar inte att bli bortprioriterad.

Jag har prioriterat i den utsträckning att mitt företag går lägga så att jag kan arbeta varannan dag eller eftermiddag/kvällstid och kommer att komplettera inkomsten med ett deltids kvällsjobb i höst. Dvs minst varannan förmiddag kan jag ha till mina hästar, för deras skull och för mitt intresse och välmående. Jag är inte främmande för att rida i mörker heller men väljer hellre förmiddag, kör det ihop sig så ger jag mig ut på kvällen istället...
2-3 veckors vila kan hästarna gått få men det är bara 1/5 av vintern om de ska vara på detta viset och oftast får de den vilan när det inte går att rida pga skare, halka eller diverse andra problem med underlaget. Vilan ger mig visserligen 1-1½ månad då jag bara har en häst som ska hållas igång då vilorna avlöser varandra.

Jag har varken ridhus inom ridavstånd eller en ridbar ridbana under vintern. Dessutom så sandas vägen bara 1-2 ggr under vintern men är ständigt hal. Då kör man inte transport, det kan jag lova er.

Men så står du väll också på en anläggning med tillgång till ridhus? Det gör ju vansinnig skillnad.

Jag har hållt igång min i vinter, nu var hon förvisso under igångsättning efter skada, men ändå. Jag kan förstå att det är svårt att hålla igång om man är mörkrädd och inte har tillgång till ridhus eller ridbana med belysning som går att rida på under vintern.

Visst är hästens ens ansvar. Men i det ansvaret tycker inte jag att det ingår att rida till vilket pris som helst. Det viktigaste är att hästen får sina behov av mat och sällskap tillgodosedda samt att de vistas i en lämplig miljö och inte utsätts för onödiga risker. Jag tror det är ett förhållandevis fåtal hästar som måste ridas för att må bra.

Som sagt, VILL man hålla igång sin häst under vintern så tror jag alltid att det går att lösa. Men vill man inte, eller inte har motivationen så är det helt ok. Men då behöver man inte skylla på snö, halka och kyla.

Fast jag rider mest ut, eftersom att min tröttnar på ridhuset. Sedan så har vi inte tillgång till ridhuset speciellt ofta,
eller, vi har tillgång, men problemet är att vi inte får plats att rida i ridhuset då det är extremt mycket träningar
och utomstående som kommer till ridhuset för att träna. Vissa veckor kan man inte ens rida i ridhuset.

Nu i vinter/vår har vi hållt oss i ridhuset, för annars hade jag åkt av, hon drog med mig ett par gånger
för att hon var så pigg ute, och jag kände att jag inte vågade riskera att hon gjorde sig illa.

Vi har en ridbana, men den går inte att använda för att den används som hage.

Men alla andra vintrar har vi varit ute. :)

Nu ska jag dock flytta till stall utan ridhus. :banana:

Rids inte min häst så blir hon fet och blir hon fet så kan hon få fång.

Senast ändrad:

Rids inte min häst så blir hon fet och blir hon fet så kan hon få fång.

Det är ju en ganska viktig detalj. Det är ju som sagt få hästar som mår fysiskt eller psykiskt dåligt av att inte bli ridna. Förutsatt att deras behov av stimulans blir uppfyllt.

Jag har en dotter på 2½ år som gör att jag inte kunnat rida på dagtid och eftersom ridbanan var full med meterdjup snö gick det inte att rida när det var mörkt. Jag har med åren blivit bekväm och lite mer säkerhetsmedveten av mig och rider inte gärna ut ensam när det är mörkt så det har inte blivit mycket ridet i vinter.

Irriterande nog blev jag rejält sjuk just som snön smälte bort, nu en månad senare kan jag äntligen komma igång igen, ridbanan är p e r f e k t. Men jag är gravid i femte månaden och har kanske en månad kvar innan magen är för stor för att kunna göra något vettig arbete i sadeln. Är mer än lite frustrerad över det.

Nåja, jag får köra och rida ut gammelgubben och rasta den andra bäst det går så länge det går så blir det nya tag till vintern.

Planen för kommande vinter? Att det inte ska falla så j-a mycket snö så att ridbanan är användbar även under det mörka halvåret, samt att grannstallet någon km bort får bygga sitt ridhus snart.

Nu har jag ingen egen häst utan är medryttare men jag svarar ändå :D

Jag personligen har en köldgräns på -20 grader. Varmare än det och jag rider men när det är kallare får det vara. Hästägaren resonerar typ likadant! Finns ridhus på gården men det är inte uppvärmt så när det är iskallt spelar det som ingen roll :D

Har turen att inte vara speciellt mörkrädd heller (när jag rider i alla fall) så jag rider ut i skogen när det är becksvart, bekommer mig inte så mycket.

Ser det inte som jobbigt eller svårt att hålla igång en häst på vintern men det beror ju lite på hur man är som person, vad man tycker är kallt och om man kan rida ut i mörker eller inte :)

KL

Jag tycker det här fenomenet är ngt av en välfärds samhälles grej.

Jag har haft häst i 35 år, och när jag var som mest aktiv dvs mellan 10 och 25år, var det mkt sällsynt med ridhus i trakten, och likaså att var och varannan person hade tillgång till trailer och kunde traila till ett ridhus inom en skälig radie. Precis varenda kotte inklusive jag själv, red i ur och skur, vinter som vår, sommar och höst, oavsett väderlek och höll igång sina hästar för träning och tävling. Nemas problemas.
Var det mörkt använde man pannlampa och var det snö red man på fälten i närheten av stallet.
Var det is satte man i brodd och sen red man på samma ovan nämda fält, eller i skogen.

Jag tävlade och tränade massor, och höll igång hela vintrarna. En kväll i veckan blev det sena kvällar med trailande till ridhus, och en helgdag sammap procedur för att rida för tränaren i ridhus.
Övriga dagar red man som sagt där som bjöds - ofta på fältet eller i skogen med pannlampa. Ibland red jag tidig morgon innan skolan. Hade 2 km cykelväg till stallet, och sen 1 km till busshållplatsen som tog en till skolan.

De senaste åren har det vuxit upp ridhus i varje gård, och alla har trailer. Vintrarna är inte värre nu än förr, men folk har en annan syn på bekvämlighet och därför tycker man att vädret är mer otjänligt och diverse anledningar till att skippa ridningen osv. Konstigare än så är det inte i min värld.

Håller med.

Har inte hållt på med hästar eller ens levt lika länge men har aldrig stått i ett stall med egen ridbana eller ridhus. Sen snart tre år tillbaka har vi skrittavstånd till ett ridhus, det känns oerhört lyxigt. Men jag har aldrig behövt ställa av en häst på vintern iaf har ridit även om det är kallt, snö, is och mörkt.

TS
Rid ut trots att det är mörkt så blir du antagligen av med din mörkerrädsla ganska snart, massor av reflexer på. Jag var mörkrädd innan jag fick egen häst men red ändå och då gick det över. Men jag föredrar att rida utan lampa tycker faktiskt att det är mer läskigt då ögonen inte vänjer sig lika bra.

Sen måste man prioritera hästen antingen lika högt som skolan eller högre för att hålla diciplinen. Tyvärr så hinner man inte med så mycket annat men vill man ha häst så är det sånt man själv och ens nära och kära får stå ut med.

Man bestämmer sig helt enkelt för att man ska hålla igång hästen och skippar undanflykter.
Mina hästar brukar visserligen få en månad med lugnare ridning/vintervila men den är planerad. De vuxna hästarna rids ändå men ingen träning utan de får gå ut i skogen och roa sig. (Kanonbra träning om det är snö!) Unghästarna får flera viloperioder utspritt över året men det styrs inte specifikt av vädret. Har aldrig ställt av en häst pga väderleken och då har jag haft 1-3 hästar att motionera under de senaste 15 åren.

Vintern som var höll jag igång den ridbara hästen jag hade hemma. Hon reds, tömkördes och löshoppades. Tilläggas ska kanske att jag var gravid (är jag iofs fortfarande :p ), pluggade heltid på universitet och jobbade deltid. Vissa dagar blev det lite körigt men det hanns alltid med. Den andra hästen jag hade hemma var fölunge så han reds inte men jag mockade ju givetvis varje dag.
Vi har paddock och ett litet ridhus men där var jag enbart vid löshoppning. Paddocken använde jag nästan inte alls.

Undanflykterna med födelsedagar är i mitt tycke enbart undanflykter. Eller hur firar ni i din familj? Från 7 på morgonen till 22 på kvällen? Det är bara att gå upp tidigt om man kanske ska vara på födelsedagsmiddag vid lunch. Med bara en häst tar det ju inte ens särskilt lång tid.
Jag firade också jul på två ställen, en gång med sambons släkt och en gång med min släkt. Det gick jättebra att gå upp tidigt på julafton och komma hem vid lunch för att sedan åka iväg till julfirande.
Hade jag köpt mitt barn en ponny och barnet hade resonerat som du så hade jag helt enkelt sålt ponnyn. Uppenbarligen är ju barnet då inte redo för det ansvar som det innebär.

kl

Vi är ridhuslösa.
När det är som isigast och jävligast under vintern så får mina 2-3 veckors vintersemester i en stor hage.
Sen så har dom 2-3 veckor semester under sommaren. Resten av året hålls dom igång som vanligt.

Däremot så blir det mer hantering från marken under vintern vid sämre underlag. Mer promenader med klättring,tömkörning på ängen, Trail vid hand och trick-träning=)

Hästarna är fräscha och i kondition nu till våren och tävlingssäsongen=)

Visst, Nu har min aldrig haft fång, men alla feta hästar riskerar att få fång och det är inget jag önskar. :)

Jag har alltid haft tillgång till hyfsade grusvägar/stigar i skogen som markägarna körde upp med snöslunga/egen ridbana o.s.v. så gissa om jag blev överrumplad när jag flyttat hit (Juli förra året) och när vintern kom...:crazy:

Alltså, här finns milsvida stigar i området och jag såg fram emot att få nyttja dessa under vintern. Brukar ju vara rätt lätt att hålla upp dom genom att rida regelbundet på dom. Men, nu bor jag alltså i Västernorrland...:o

För mig gick det bra att hålla igång till i December. Snön var djup, strax upp ovanför knäna på hästen = bra träning och det gick bra att hålla igång på stigarna. Men så kom ovädret 1 ....det föll över en halvmeter på de 40 cm som redan låg. Ok, det gick bra att rida i det ändå för snön var kall och mjuk...sen kom oväder 2...och det föll ytterligare halvmetern. Snön var fortfarande kall och porös så jag styrde åter ut mot stigarna för att försöka hålla upp dom. Kom ca 20 meter när jag insåg att jisses, snön gick till halsen på hästen (hon är 150 cm i mkh) och snödjupet var 130 cm (snön sjönk ihop lite mellan snöfallen). Mina fötter släpade i snön...

Det finns inga upplogade grusvägar i min närhet och för att komma till en av möjliga måste jag ta mig ut på en stor 90-väg och med de snövallar som bildats + övermåtta av tung trafik valde jag att säga "Nu får vi ge oss"...det är drygt 2 km till den grusvägen.

Lyckades med hjälp av en liten snöslunga göra en liten plan på gården som jag kunde jobba hästarna vid handen...samma snöslunga fick kämpa sig igenom 130 cm snö för att få fram stängslen (vi har fått träning i vinter).

Våren har väl försökt komma nu och snön har sjunkit ner till ca 30 cm men haft en otäck skare. Sista veckan har jag ändå kunnat börja sätta igång hästarna då snövallarna är borta och det går att rida på dikesrenen. Det går att rida på vallen här men i skogen är det fortfarande lite för djupt med snö.

Så med detta som facit ska denna sommar ägnas åt att förbereda oss för nästa vinter (som visst sias om att den blir hård den med). En ridbana ska anläggas och en väg ska tas upp så att grannen kan komma med stora maskinen för att hålla upp den. Vår egen traktor ska genomgå en omsorgsfull reparation så att den klarar att hålla uppe gården med snöbladet. Stängslen ska ses över och vi ska byta stolpar till 2,30 höjd. Jag ska byta bil till en fyrhjulsdriven så vi kan ta oss de 4 milen till ridhuset regelbundet och transporten ska repareras så den är fit för det.

Jag är inte nöjd med att hästarna fått stå tillbaka i vinter men glad att jag valt att ha lösdrift så dom har kunnat röra på sig över hela dygnet på ett ok sätt. Det märks nu när jag har startat upp dom igen för dom orkar mer än jag trodde dom skulle göra. Normalt sett brukar jag underhålla hästarna under vintern så dom går på en form av halvvila men den här gången blev det alltså helvila sen januari. :cool:

Liknande trådar

Ridning Det vet jag inte hur många gånger jag har hört i vinter, både här på Buke, på fb och IRL... T.o.m. i bantningstråden där man väl...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 492
Senast: tinkerlover
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar