Spinoff hålla igång halt häst

MiniLi

Trådstartare
Läste i en tråd där ts bad om råd ang sin halta häst..

Tänkte höra hur ni gör rent generellt?

Om hästen är halt, låter ni den vila helt fram tills veterinärundersökning?

Om hästen bara makrerar obetydligt, hur gör ni då?

Ibland händer det kanske att hästen känns ngt oren vid ridning men inte visar någon hälta eller markering annars.. Hur gör ni då?

Hur behandlar ni "stelhet" som värmer ur?

Vid värme eller svullnad utan hälta?

Värme eller svullnad med hälta?

Om hästen känns oren men ni vill avvakta, får hästen vila helt under tiden ni avvaktar eller håller ni igång?

Är det boxvila, vila i hage, promenader eller lättare ridning som gäller??

Kul att höra hur ni brukar göra!

Senast ändrad:
Sv: Spinoff hålla igång halt häst

jag rider inte en halt häst.
så får vet. säga vad dom vill... men jag har inte samvete att göra så. :crazy:

om den markerar ytterst lite i trav så kan jag tänka mig att skritta den.

värme och eller svullnad utan hälta så beror det helt på vart det sitter, hur illa det är och vad jag tror det beror på. men svullnad kan må bra av rörelse.

och vila=gå i hagen.

Kan svara själv också :)

Är hästen halt rider jag inte. Inte heller om den tydligt markerar.

Har en kompis dock vars häst nu känns lite lite stel, men inte är halt.. Har svårt att förhålla mig till hur man ska göra med en sån häst..

Vid värme eller svullnad rider jag oftast lugnt, sålänge hästen inte är halt. Men märker jag att hästen blir sämre - då är det vila som gäller.

Boxvila undviker jag, hagen och kanske lite promenader brukar kännas lagom :)

Läste i en tråd där ts bad om råd ang sin halta häst..

Tänkte höra hur ni gör rent generellt?

Om hästen är halt, låter ni den vila helt fram tills veterinärundersökning?

-Ja

Om hästen bara makrerar obetydligt, hur gör ni då?

-Skrittar fram till undersökning

Ibland händer det kanske att hästen känns ngt oren vid ridning men inte visar någon hälta eller markering annars.. Hur gör ni då?

-Skrittar några dagar, blir det inte bättre tillkallas vet.

Hur behandlar ni "stelhet" som värmer ur?

-Skrittar men är det långvarit och jag inte har någon anledning (träningsvärk mm) tillkallas vet.

Vid värme eller svullnad utan hälta?

-Beror helt på hur och var svullnad värme sitter och ser ut.

Värme eller svullnad med hälta?

-Vilar alt. skrittas

Om hästen känns oren men ni vill avvakta, får hästen vila helt under tiden ni avvaktar eller håller ni igång?

-Skrittas/vilar beroende på hur stor orenheten är.

Är det boxvila, vila i hage, promenader eller lättare ridning som gäller??

-Beror ju helt på vad man misstänker, har vid 2 tillfällen misstänkt senskada/varning = boxvila annars vilar han normalt i hage. Skrittas han är det nästan alltid för hand pga hans pigghet.

-Lätt ridning sker bara när jag vet att jag sitter på frisk häst.

Kul att höra hur ni brukar göra!

Jag har ju visseligen en frisk häst, inga skador annat än mindre sårskador men så är det hur jag regagerar och agerar.

En halt häst rider man inte, punkt slut. Såvida man inte har en diagnos och en veterinärindikation på att tillståndet faktiskt skulle kunna läka ut snabbare genom viss motion, t ex spatt (som ju inte läker UT om någon vill märka ord, men ändå).

Lindrig hälta - ut i hage som vanligt
Måttlig hälta - kanske ensam i paddock eller med lugn sällskapshäst
Kraftig hälta - boxvila tills diagnosen är klar så att man absolut inte förvärrar något.

Boxvila kan vara bra i det akuta skedet, men långvarig boxvila är förstås något som de flesta vill undvika. Jag tror inte heller att en ledinflammation t ex läker ut snabbare för att hästen står pall i en box. Andra tillstånd som frakturer (naturligtvis), fissurer, fula sår (går upp om hästen rör sig och måste få en chans att läka), fång, senskador m fl tillstånd kräver däremot boxvila.

Att kurera en kroniskt halt häst med vila tror jag inte på. Vila i naturlig miljö, dvs i hage, utan ryttare, utan sadel, utan täcke. Gärna lösdrift. Ett år - sen tror jag att de flesta skador där man inte har påvisabara skelettförändringar läker ut. Jag anser också att man med gott samvete kan smärtlindra en sådan häst under en längre period just för att få den att våga ta ut sina rörelser så naturligt som möjligt (dvs inte spänna sig och ta kortare steg el så) - naturlig rörelse och fullt rörelseomfång läker genom att öka cirkulationen i såväl mjukdelar som ex ledbrosk (ok då, inte cirkulationen i brosket, men diffusionen av ledvätska och näringsämnen).

Att rida - ofta är det ju härifrån skadan kommer. En häst som har varit halt en tid (ofta går det ju ett tag innan ryttaren uppmärksammar att hästens ovilja el oförmåga är en hälta) kommer bara att spänna sig under ryttare. Efter lång vila tycker jag att man sätter igång ridningen helt kravlöst, efter att först ha rannsakat sin egen del i skadan samt kontrollerat utrustningen ordentligt.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 624
Senast: Liten
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 292
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 902
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 437
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden