Jag tycker som sagt att även treåringar är väldigt små barn och att man ska kunna välja att någon eller båda föräldrarna ska kunna vara delvis f l för att så små barn inte ska behöva gå fulltid på föris.
Bara som ett exempel (och självklart är det ett enskilt fall) så har vår fyraåring gått upp i tid i höst nu och går mellan 8 och 9.5 h fyra dagar i veckan eftersom jag börjat jobba ren dagtid och vi inte längre går om varandra och han är verkligen supertrött på e m och somnar inte helt sällan kl 18 i soffan- och det här är inget barn som vi annars har tyckt har haft särskilt stort sömnbehov.
Jag tycker ju också att dagarna efter en viss ålder (jag tycker ca 3 år) ska vara helt knutna till varje förälder, så där tycker vi faktiskt lika (men att barn med en ensam vårdnadshavare inte ska missgynnas utan där ska den enda vårdnadshavaren kunna nyttja alla).
Om dagarna ska vara fördelade på ett visst antal varje år så behövs det fler dagar per år som möjliga att ta ut- ska det vara så så skulle jag säga att det behövs runt 16-20 (8-10 per förälder om man är två) för att inte tydligt försämra möjligheterna jämfört med i dag. Om man får dem i pott behövs färre eftersom man kan fördela efter behov år från år.
Men som sagt, det finns många sidor av myntet