spinnoff på spartråden, hur placerar man pengar bäst?

fryckan

Trådstartare
Jag har verkligen noll och ingen koll på hur man ska placera pengar. Just nu har jag e-sparkonto på på Sparbanken nord (swedbank) där jag har ca 50 000 och en ränta på 0,60. Vad är en bra ränta på sparkonton? Jag funderar på att öppna ett nytt konto hos en bank med 1,55 % ränta dit jag först flyttar över ett fast belopp och sen lite varje månad.

Sen undrar jag över aktier och fonder, hur sjutton funkar det? Måste jag själv ha koll på dem varje dag för att veta när det är bäst att sälja?

Sv: spinnoff på spartråden, hur placerar man pengar bäst?

Oj, det var verkligen låg ränta. Jag tror att jag har 2,25 hos SBAB och det tycker jag är lågt. Har för mig att man kan jämföra sparräntor på Compricers hemsida :)

Åh vad roligt, jag hade skrivit ett långt inlägg som försvann. :devil:

Både 0,6 och 1,55% är dåliga räntor. Jag antar att det är Ikanobanken du har i tankarna för att de skickar in en extra femhundring? Räkna på det. Det är nyttigt att räkna ibland. Om summorna du ska spara inte är så höga kan den femhundringen få ekvationen att väga över till din fördel, men börjar vi tala om större summor är det bättre med en högre ränta. Runt 3% bör du sikta, och det är ungefär där de bästa bankerna med insättningsgaranti ligger. (Lite beroende på hur länge du kan låsa pengarna.)

Ett lätthanterat aktiekonto kan du öppna hos Avanza. Om du måste titta på pengarna varje dag eller inte beror på vilken sorts affärer du vill göra. För en daytradare, som köper och säljer samma dag är bra koll ett måste, men är man nybörjare är det oftast köp-och-behåll som gäller. Köp för pengar du inte behöver och behåll i flera år. Köp aktier i stabila företag som lyckas, diversifiera din portfölj, låt inte ett bolag utgöra mer än 15%, välj gärna sådana aktier som ger utdelning. När det gäller fonder, kolla vad de kostar i avgift per år. En del är skitdyra!!

Den här tråden var för övrigt en bra idé, det var detta jag trodde att "spartråden" skulle handla om, men den har gått över till att mest handla om smink- och klädesinköp.

Skillnaden jag gör mellan att spara som i att snåla och spara som i att placera är ganska stor. Om jag avstår ett inköp för att få pengar över är det inte för att en månad senare resa upp dem eller köpa något åt mig själv, utan det är för att placera eller investera. Jag jobbar på att skapa placeringar och investeringar som år för år bidrar mer och mer till min försörjning. Det är möjligt att jag låter som Charlie Söderberg nu, men han säger det så bra. "Om du alltid byter din tid mot pengar, kommer du alltid att ha brist på antingen tid eller pengar."

Mina investeringar kan jobba i bakgrunden medan jag jobbar med annat, och de kan bli fler och fler.

Jag lämnar gärna lite exempel:

Jag har tio olika banker. Alla har olika villkor och ränta och jag använder de av dem som för dagen passar mig bäst. Jag anser att de finns för mig, inte omvänt. Jag har även bankkonton utan insättningsgaranti, men jag stoppar inte in enorma summor på dem pga risken.
En del banker är bara för aktiehandel, andra bara för ITP osv.

När inlåningsräntan sjönk och blev (i mina ögon) riktigt dålig i höstas, letade jag istället upp ett hus jag ville köpa och gjorde också det. Detta hus hyrs nu ut och enligt mina beräkningar ska det vara en betydligt bättre affär än att ha pengarna på banken.

Då och då investerar jag i små projekt, som nu senast en akvarieinredningsprodukt som var billig att framställa och som redan börjat sälja bra.

Åh intressant tråd, Jag borde verkligen placera lite av mina pengar som står på sparkonto, med 2,65% ränta, men det borde gå att få ut mer tycker jag. Har en del i fonder och en del placerat i min lägenhet.

Lånar knapp

Vilken otroligt bra tråd!

Jag är också helt vilsen bland banker, räntor och sparformer. Är riktigt less på min nuvarande bank och har tänkt byta, men vad bör man tänka på? Är det på något vis olämpligt att t ex ha ett lönekonto hos en bank och sen placera sparkapital hos en annan bank?

Vilken ränta kan man vänta sig att ett låst sparande på 3, 6 och 12 månader bör ligga på för att vara bra? Summan det handlar om är inte allt för stor, någonstans mellan 50-80 K.

Jag har tio banker. Man får ha hur många man vill. Om du tycker att lönekonto är bekvämt och fungerar bra i en bank, men att deras sparkontoalternativ är för dåliga, öppna ett konto till, eller två, i andra banker.

Oj, det var verkligen låg ränta. Jag tror att jag har 2,25 hos SBAB och det tycker jag är lågt. Har för mig att man kan jämföra sparräntor på Compricers hemsida :)

Oj då är det lite skillnad :p Bra tips, ska kolla upp!

Jag har tio banker. Man får ha hur många man vill. Om du tycker att lönekonto är bekvämt och fungerar bra i en bank, men att deras sparkontoalternativ är för dåliga, öppna ett konto till, eller två, i andra banker.

10?! Nåja jag ska nog skaffa konto hos en eller två till i alla fall.

Jag har en lite dum fråga :o Om det är ett konto med krav på ex minst 50 000, kan man öppna det och sen föra över pengar från en annan bank?

Bra svar där Gabbi. Jag jobbar på Avanza så jag får inte säga så mycket men de som bryr sig om sina pengar skulle verkligen tjäna på att sätta sig ner och räkna på räntor samt avgifter och jämföra olika alternativ. Jag är ju oerhört partiskt men jag står bakom vår affärsidé till 100%. Mer pengar till kunden än hos någon annan bank.

Tyvärr har vi ju inte lönekonton, bankkort eller bolån så jag måste ha en annan bank också och det är fan rena rånet att ha sparande och IPS där. Något jag självklart inte har men som de ville att jag skulle ha.

Jag har en lite dum fråga :o Om det är ett konto med krav på ex minst 50 000, kan man öppna det och sen föra över pengar från en annan bank?

Jag förstår inte riktigt frågan tror jag. Givetvis kan du föra över pengarna från en annan bank. Många sparkonton öppnas genom att man tex fyller i ett utbetalningskonto, dvs de förutsätter att man har ett annan konto, och att det är dit pengarna betalas när man "tar ut dem". Däremot kan vissa konton ha krav på att det måste vara minst 50.000 på kontot för att man ska få en viss ränta, eller att man bara får göra en insättning och att den då är på en viss summa.

Jag har mina "vanliga" konton i en storbank, men där fick jag inte lån, så jag tog lånen i SBAB, nu när jag sålde aktier så löste jag topplånet och satte sen in resten av summan (det jag kommer betala skatten med nästa år) på ett sparkonto i SBAB. så jag fick ju 2,45% (iom att jag har lån) och det på en så ynka summa som 30 000 bara ... det är det ju bara småbankerna som kommer upp i ;) (nu har jag inte kollat runt på andra småbanker utan bara kollat min vanliga bank vs SBAB. Vill inte ha dem sååå utspridda... 2 banker räcker ;)

Varför egentligen? Varför "räcker" två banker i landet Lagom om man får dålig ränta? Det är ju busenkelt att göra en pärm med olika flikar för olika konton så att man har koll, och sedan välja de som ger dig den bästa dealen. Jag har aldrig förstått det där med att tacka nej till pengar. Har man en hyfsad summa på sparkontot kan ett byte till ett bättre innebära en fin weekend i Paris för mig och min sambo tex. Den tar jag gärna emot.

Såg efteråt att jag var lite snabb med mina frågor, du hade ju som redan svarat på dom i ett tidigare inlägg:)

Jag var in på compricer och jämförde lite olika räntor... Är det något annat man bör tänka på, eller är det bara att välja den som ger mest förmånlig ränta för vald bindningstid?

Haha jag vet inte riktigt heller vad jag menade men du gav svaret jag ville ha ändå :idea:

Har jag fattat det rätt att om man vill lägga in en summa pengar varje månad på ett konto kan man inte välja ett fasträntekonto?

Tack för den trådstarten! Kollade upp mina räntor nu, och jag har visst 0,5% på ena kontot och 0,1% på andra :eek:. Men jag blir lite förvirrad, för på kontot med 0,5% ränta står det att jag fick ca 500 kronor i ränta förra året, trots att jag har knappt 50 000 på kontot - borde jag inte ha fått hälften så mycket då? Eller har räntan förändrats? Jag har Nordea om det har någon betydelse.

I vilket fall som helst kommer jag att skaffa en ny bank på måndag ...

Perfekt tråd för mig. Jag har sparade pengar placerad på ett konto med urusel ränta, men inte hittat något riktigt bra alternativ. Jag funderar på att splitta upp det lite, typ en liten del i fonder (för feg för rena aktier och tycker att både aktier och fonder är lite komplicerat med köp och sälj samt har inte tiden och intresset att köpa/sälja varje dag). Men sen tänkte jag även låta en liten del ligga kvar, som buffert, för att det är nära tillhands. Men vad gör man med resten? Satsar enbart på fonder? Fasträntekonto?

Funderar på det här med CSN. Jag kommer att studera i fyra år till, och tar i dagsläget inget lån. Borde jag ta lånet och sätta pengarna på ett sparkonto? Tydligen så är ju inte räntan avdragsgill, så någon jättevinst verkar det ju inte bli? Finns det någon risk med det hela, typ att räntan på CSN plötsligt chockhöjs så att jag förlorar pengar i slutändan? Jag är inte intresserad av att ha pengar undansparade för att ha kontantinsats till huslån eller dylikt senare.

Tack för den trådstarten! Kollade upp mina räntor nu, och jag har visst 0,5% på ena kontot och 0,1% på andra :eek:. Men jag blir lite förvirrad, för på kontot med 0,5% ränta står det att jag fick ca 500 kronor i ränta förra året, trots att jag har knappt 50 000 på kontot - borde jag inte ha fått hälften så mycket då? Eller har räntan förändrats? Jag har Nordea om det har någon betydelse.

I vilket fall som helst kommer jag att skaffa en ny bank på måndag ...

Räntan har förändrats ganska mycket sedan förra året ja. Till det negativa.

Liknande trådar

R
Juridik & Ekonomi Jag har en liten summa pengar som jag vill ska växa över de kommande tio åren. Jag vill inte sätta in något per månad eller så utan vill...
Svar
10
· Visningar
1 576
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama