Spinnoff- Blandraser

Reykur

Trådstartare
Suttit och läst vissa ehm, hetsiga diskussioner här på hund om blandraser.
Jag har en 7årig omplaceringstik som jag haft sen hon var ett. Hon har varit en mycket känslig och ängslig individ och är delvis det ännu, jag har av vissa bitska förståsigpåare fått höra "det går aldrig vägen" "det blir aldrig hund av den där" "Det kommer slå runt på henne" och andra diverse otrevliga påståenden.

Vad är eran spontana reaktion på en korsning vorsteh/schäfer?
 
Sv: Spinnoff- Blandraser

Hmm... Svår fråga, blandraser är ju hela tiden spekulationer och man vet aldrig säkert. Har du en stentuff schäfer och en likadan vhorste, då är min spontana tanke att det är inget en vanlig människa ska ha.

Som alltid men blandraser så hävdar jag att det i stort sett aldrig är de bästa föräldrarna som föder blandraser, man låter inte sin jättefina hund para/paras med grannens golden... Och det är ju bara så det är.
Alltså kan vi anta att föräldrarna till din hund inte är bland de bästa i Sverige inom deras respektiva raser och med tanke på att det är raser som har stora mentala avvikelser så kan man spekulera i sånt som olycksfåglarna du nämner.

Jag har ett lysande i exempel i en hund som jag har haft i kurs i flera år, BC/rottis... Hon är en bitande vallare... Vallar allt som hon känner för (hundar oftast), det slår då över och hon biter dem. Hunden är i vanliga fall mycket följsam och lydig, men i sitt vallande är hon okontaktbar.
Antagligen följden av en dålig BC + en hyffsat bra rottis, då hon är bra mentalt annars.

//E
 
Sv: Spinnoff- Blandraser

Vår gammelhund på 11år i februari är vorsteh, schäfer, golden eller schäfer, golden m.m. Mamman blev "tjuvparad", ägarna till tiken hade sett vår gamla hund där och vår grannes jakt hund så vem som skulle vara pappa vet vi ju inte.

Men ut kommer 8 valpar som ser ut som vår gamla hane, men de har skägg som vorsteh.

Han har varit lugn och väldigt trygg hund alltid, inte förrens han blev typ 9 har han börjat stressa lite så fort något händer som inte brukar hända.
 
Sv: Spinnoff- Blandraser

Uppfödaren har av vad jag förstått tävlat drag med dessa korsningar och är en "seriös" uppfödare. (Inte för att jag anser blandrasavel seriös). De renrasiga hundarna som var grunden till hans avel har fått bra resultat i ringen, av vad jag hört men säker är jag inte.
Jag har dock träffat Sagas mor, far, morfar, mormor, farfar och farmor som alla fanns kvar hos uppfödaren. Morfar, renrasig schäfer var otroligt tuff och jag tyckte inte om honom. Pappan, renrasig vorsteh, var dock trevlig!

Jag är inte insatt i hundavel, och är inte på det klara varför man planerat korsar två hundar som vorsteh? Och för att få fram draghundar? Det är för mig en gåta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp