Spinner vidare på arv.

MM

Trådstartare
Blev fundersam nu efter den andra tråden här om att skänka hus till barn trots att dom andra barnen har rätt att ärva.

Nåväl. Förhoppningsvis kommer denna dagen om 3000 år, men troligare tidigare, att min pappa går bort och efterlämnar sig ett hus och en sommarstuga.

Nu är det så att jag pratar inte med min bror, det är han och jag som ärver. Så vem ska jag låta föra min talan? Jag vägrar alltså att träffa honom och jag har mina anledningar till det. En advokat?
Bodelningen måste ju fixas på något vis och jag vill få lika mycket insyn i allt som sker som min bror har.
Kan jag tex ge min man fullmakt att föra min talan och så får dom prata med varandra istället?

Hur kan man lösa något sånt här?

För jag vill aldrig mer se min bror men min pappa kommer dö en dag och då behöver jag veta vad jag ska göra.

Och när min mamma dör, måste jag hjälpa till med bodelningen där? Nej, jag pratar inte med henne heller, och så ska det förbli och det gäller alla utom ett syskon på den sidan. Kan man tacka nej till arvet och bara inte ha något med det att göra?

Och ja, alla kan ju inte komma överens med alla. Släkt eller inte.

Om inte alla delägarna i ett dödsbo kan kommunicera med varandra så måste man ordna med någon utomstående som upprättar en bouppteckning.
Den är inte giltig utan alla delägarnas godkännande,

Det borde räcka med att du ger någon du litar på, att du ger denne en fullmakt att föra din talan. Om det rör sig om större summor är en jurist att rekommendera.

Du kan ge din man en fullmakt att sköta allt i ditt ställe. När min pappa dog var vi 5 syskon spridda runt om i landet. Eftersom inte alla hade möjlighet att komma hem till bodelningen skrev vi som inte kunde komma hem på en fullmakt till äldsta brorsan och så styrde han och syrran upp allt.

Du ärver men kan välja att göra ett arvsavstående, antingen till dina barn eller syskon. Jag hade valt ungarna hellre än syskon om ni inte drar jämnt.

Mina barn ska inte ha något från henne.
Hon äger ingen bostad utan hyr och det som finns i hennes lägenhet är vad som kommer att ärvas. Hon har inga pengar. Så det finns inte mycket att ärva. Och mina andra syskon får gärna ta det lilla dom kan hitta hemma hos henne.

Jag vill liksom inte bli inblandad i det där alls.

I min pappas fall får det väl bli en jurist. Min bror litar jag inte på.

I situationen med din far tror jag lösningen heter bodelningsförrättare.

Ansök vid tingsrätten och låt denne göra bouppteckningen och förrätta skiftet. Din bror kan inte motsätta sig att sådan förordnas och kostnaden tas ur dödsboet.

Hade bett en advokat sköta det. Kan ju hända att det blir tjafs bara för att det är din man också, från din brors sida alltså.

Får man fråga hur?

Exempelvis så säljer föräldrarna sin fastighet för underpris idag. När sedan föräldrarna gått bort, om låt säga 15 år så upprättas ett dödsbo med de tillgångar som då finns.
Kommer då frågan om förtida arv upp så belastar skillnaden mellan det betalda priset och marknadspriset det barns andel i dödsboet som en negativ post.

EX:
Fastigheten köps för 1 miljon. Marknadsvärdet vid köpet var 2,5 miljoner. (OBS värdet som tas upp är det värde som gällde då, inte dagens marknadsvärde)

Alltså ett förtida arv på 1,5 miljoner.

Nu fördelas dödsboet till bröstarvingarna inklusive den äldsta dottern (hon som fick köpa fattigheten.)

Dödsboet innehåller 300 000kr

Äldsta dottern får ut 100 000 - sitt förtida arv 1500 000 = 0 kr Det stannar vid 0 kr eftersom man inte kan ärva skulder.
De två andra
Får 100 000 var + sin del av den älsta systerns andel = 100 0000+ 50 000= 150 000:-

Har sedan den älsta systern papper på att inventarier skulle ingå i köpet så kanske dödsboet bara innehåller ngr tusen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 173
Relationer Jag och min sambo har varit ett par i 10 år. Under dessa år har vi fått två barn och nu har vår relation bara gått utför. Vi bråkar hela...
Svar
19
· Visningar
1 466
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Vet inte alls om tråden hemma rätt... Men skulle någon kunna vara snäll och förklara det här med särkullsbarn och arv? Jag försöker...
Svar
3
· Visningar
856
Senast: moster
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka