spin off pa pisk traden

angelaL

Trådstartare
Jga har precis borjat kora, mer el mindre frivilligt och maste satta mig sjalv i situationer dar min kunskap inte racker till och en tranare ar valldigt valldigt langt borta. Men med lite vett och manga funderingar samt en god hastkunskap har det mesta gatt bra hitills.

JAg maste saga att korning ar valldigt interessant och jag tycker att man jobbar med hasten pa ett helt annat satt vid korning an vid vanlig dressyridning, ridskolehastar vilket ar jatte interesant. Man kan lika det lite med hoppning dar man maste ta sig igenom hinder just som vid korning, uppforsbackar, bilar osv, man kan se hur hasten lagger upp sin plan for att ta sig igenom alla svarigheter sen ar det bara att kontrolera och sammarbeta med hasten.. Valldigt skojigt.. :)

Det var bara nagra av mina tankar runt det hela..

Nu till fragan,, mera om hur ni anvander pisken och vad ni har for tankar runt pisken som hjalpmedel vid korning..

Sv: spin off pa pisk traden

Jga har precis borjat kora, mer el mindre frivilligt och maste satta mig sjalv i situationer dar min kunskap inte racker till och en tranare ar valldigt valldigt langt borta. Men med lite vett och manga funderingar samt en god hastkunskap har det mesta gatt bra hitills.

JAg maste saga att korning ar valldigt interessant och jag tycker att man jobbar med hasten pa ett helt annat satt vid korning an vid vanlig dressyridning, ridskolehastar vilket ar jatte interesant. Man kan lika det lite med hoppning dar man maste ta sig igenom hinder just som vid korning, uppforsbackar, bilar osv, man kan se hur hasten lagger upp sin plan for att ta sig igenom alla svarigheter sen ar det bara att kontrolera och sammarbeta med hasten.. Valldigt skojigt.. :)

Det var bara nagra av mina tankar runt det hela..

Nu till fragan,, mera om hur ni anvander pisken och vad ni har for tankar runt pisken som hjalpmedel vid korning..

Visst är det helkul med körning :-D
Jag använder pisken som en extrahjälp som tex. en skänkel. Jag har den alltid med och den är alltid i handen utom då vi skrittar av efter ett pass. Mitt lilla sto på två år är svag i sin högersida och skjuter gärna ut den bogen så vi använder pisken för att försöka rakrikta henne. även vid ex. vändningar på väg då vi vill att hon ska vända lite kvickare så är pisken mycket bra att ha.
Till framåtdrivande hjälp behövs den inte på min lilla dam (som senast igår bjöd på en en kilometer lång galopp tur då vi bara skulle ut och trava en kort runda, hon bockade inte iaf.)

Pisken motsvarar ryttarens skänkel och jag använder den i princip likadant. Sidförande, drivande osv. Tycker att det är en del i hela utrustningen och inte bara en "säkerhetsgrej" eller en "extra" detalj. Det är en del av helheten för att man ska kunna inverka på så bra sätt som möjligt.

som skankel, Jag har stor svarighet att na hela vagen fram till skankellage med pisken nar hasten ar i vangn.

Hur ser ni pa att anvanda pisken pa rumpan pa hasten, manga ganger maste jag anvanda den som framatdrivande och jag nar endast fram till rumpan pa hasten.

och da kor jag med en lang longerpisk,,,

Du skulle behöva ha hästen närmare dig, så du når att inverka med pisken på "rätt sätt". Jag använder den ibland på rumpan om dom får för sig några dumheter men är det som framåtbjudande så räcker det med att höja den eller vifta lite med den i luften, vid t.ex. ökningar etc.

Longerpiskor är ofta inte så långa men har däremot en alldeles för lång snärt för att köras med. Jag vet ju inte vad du har, men jag skulle rekommendera en körpisk helt klart :) Om du har en pisk som är tillräcklgit lång och lagom långa skaklar så kommer du att nå fram till skänkelläget - där pisken ska användas.

I "nödfall" använder jag också pisken på rumpan men då ska det vara i akut framåtdrivande syfte eller för att verkligen markera vad jag vill i en förflyttning eller liknande. Det hela beror ju på HUR man använder pisken. Det gäller ju att få in rätt teknik så man inte slår hästen.

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 133
Senast: Huggorm
·
Anläggning jag hoppas traden ligger ratt annars far moderator flytta... Jag har tva gamla spiltor (anno 1960 ca) i stallet som idag inte...
Svar
7
· Visningar
2 147
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 390
Senast: Inglorion
·
Avel Da jag aldrig har gjort dylikt men nu har en 4 aring (sto) och en 2 aring (hingst) maste man kanske gora det om jag har tankt att avla...
Svar
8
· Visningar
1 452
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp