Spin off – Hur gör ni med er rutin?!

Sv: Spin off – Hur gör ni med er rutin?!

:banana: Låter som en sund och lagom krävande inställning! Särskilt det där att låta hästarna lära en. De har lärt mig många ggr mer än någon ridlärare!

Jag tycker man skall sätta egna mål. Varför pressar vi oss själva till alla dessa prestationer och tävlar med varandra om vilken som utbildat hästen längst? Varför är vi inte nöjda med taktrena gångarter, egen bärighet och att vi trivas tillsammans? Lyssna inte bara till hästen. Lyssna till ditt eget hjärta! För vad är det bästa med hästen? Jo en kravlös, avslappnande ridtur där man njuter av naturen och livet tillsammans.

Mitt mål är en glad och positiv häst med rena gångarter som har självförttroende eller så mycket förtroende för mig, så den går fram överallt. Sedan är resten bara överkurs som man gör om man har tid och lust. Det skall vara en lek och den skall vara positiv. Hästen finner inte nöje i tvång och jag inte av att tvinga den. Jag tror det var just den här inställningen tillsammans med de starka banden, som gjorde att jag på så kort tid lyckades med min hingst. Så även om han inte finns mer så är han för alltid en viktig pusselbit både i livet och min ridning.

Jag leker bara när jag är glad och positivt inställd. En häst vill inte heller leka om den inte är på humör. Alltså gäller det att båda är leksugna. En positiv ryttare kan få hästen leksugen, men också vice versa. Det vet jag själv med min ängel. Jag kunde vara deppig eller på uruselt humör occh så kom jag ut och fick se det lilla fina huvudet ovanför boxdörren och de små svarta öronsnibbarna med svårighet leta sig upp genom den vita manen och spetsade mot mig samt ögonen fulla av liv och okynne. Hela uppsynen sade: "Hej kommer du! Nej men vad roligt! Vad skall vi göra för kul idag då?" Då fanns bara jag och han och vad som än varit så rann det av mig på 1 s för han var alltid så positiv. Med honom var även ridbanan rolig. Man fick en energikick bara av att se honom.

Kärlek, tillgivenhet, ömsesidig kamratskap och respekt, livlighet, en lekkamrat det är vad jag vill ha i min häst. På de villkoren kan man utvecklas i glädje och det är ju det man vill, eller hur?

PS. Jag har många jättefina hästar att älska så det är inte synd om mig. Jag är lyckligt lottad som haft en sådan häst istället!. DS

Senast ändrad av en moderator:

Balderum skrev:
Jag hoppas o ber; att när jag dör, kommer jag till hästhimlen :angel:

Och kan fortsätta lära mej ytterligare.

Jag med! :bump:

ang skrev:
*Det enda jag vet helt säkert just nu är att jag kan förtvivlat lite. Och ju mera jag lär mig, desto mera känner jag av mina tillkortakommanden. Förtvivlar gör jag dock inte, hästarna, ridningen och allt där omkring både lär mig och ger mig fantastiskt mycket.

Det är du inte ensam om :smirk:

Jag vet ju i teorinhur jag ska göra, men sen är det ju en himla massa praktik som ska funka också :angel:

Jag tror att min väg till bättre ridning är helt enkelt att "tagga ner" mina prestationskrav och försöka leva som jag lär. Dvs inse att det bara är genom att : Träna min sits, lyssna på hästen, och njuta av umgänget med Pållan så kommer jag mkt längre än att tänka nu ska hon gå i form, eller nu ska hon tölta rent eller nu ska det inte bli korsgalopp, då blir det en spänd ryttare och en spänd häst.

Desamma gäller ju livet i övrigt, om man har en prestigelös inställning, kan lyssna och ha tålamod kommer man längre, än om man bara ska driva igenom sina krav. Så visst kan vi lära oss mkt från umgänget med hästarna

josse skrev:
Det är du inte ensam om :smirk:

Jag vet ju i teorinhur jag ska göra, men sen är det ju en himla massa praktik som ska funka också :angel:

Jag tror att min väg till bättre ridning är helt enkelt att "tagga ner" mina prestationskrav och försöka leva som jag lär. Dvs inse att det bara är genom att : Träna min sits, lyssna på hästen, och njuta av umgänget med Pållan så kommer jag mkt längre än att tänka nu ska hon gå i form, eller nu ska hon tölta rent eller nu ska det inte bli korsgalopp, då blir det en spänd ryttare och en spänd häst.

Desamma gäller ju livet i övrigt, om man har en prestigelös inställning, kan lyssna och ha tålamod kommer man längre, än om man bara ska driva igenom sina krav. Så visst kan vi lära oss mkt från umgänget med hästarna

Yepp igen, håller med. Både det där med teorin, man förstår intellektuellt men så tar det otroligt lång tid att bygga upp känslan – som åtminstone inte jag är född med utan måste kämpa mig till.

Sen har jag inte heller bråttom, jag vill bara resa (lära). Hur lång tid eller hur vi lyckas är egentligen inte så väsentligt, bara att vi trivs både pålle och jag. En av de grejer jag lärt mig massor av är att bara vara i hagen med pålle och hans kompisar. Jag strosar lite bredvid och bara är. Om inte annat lär man sig att stressa av.

Sen tycker jag på samma gång att det är skitkul att lära mig mer. Och jag blir väl inte döledsen om vi lyckas fint ibland, jag blir både stolt och glad. Typ sväva-på-moln-glad.

OA

Jag , jag blir själaglad när min äldre valack töltar. Han som hade så himla svårt lära sej tölt. Har gått igenom troligen alla totala metoder för att hitta tölten, från långsam skritt vagga in i tölten, höjt huvudet med rejäla halvhalter, spöhjälper mot baken-bakbenen, skänkelvikning, driva driva driva driva till vansinne, öppna, sluta, förvänd sluta, tyngre skor bak, vikthjälper, bäckenhjälper mot passaktighet i samband med frambensrörelser o så "specialaren". Nu så har jag säkert glömt något på vägen.

Att det gick bra beror på en mycket pedagogisk tränare som kunde ta bort all hemsk spänning som valacken fått av all osäkerhet på vad vi menar. När han väl förstod - AHA, det är DET de vill jag ska göra, så blir jag så lycklig när som idag, när jag red med ungvalacken som handhäst o enhandsfattning o pålle töltade fast jag inte jobbat ordentligt innan som annars behöver göras lite. Lite travaktigt bitvis i det - men han försökte o förstod vad jag ville. Bara det är helt underbart!

Nu svarar jag både Josse, OlleAtlas och dig Balderum:

Jag blir väldigt glad av att läsa det ni skriver! Just så här önskar jag alla såg på sin ridning, både för dem själva men inte minst också för hästarnas skull! Jag blir så :bump: glad av att läsa er inlägg! :banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka