Sv: Spin off – Hur gör ni med er rutin?!
Det jag upplever är att det ibland finns för många "enkla" sanningar hur man ska träna sin häst. Det blir lätt att en metod ska vara allena saliggörande
, så är ju oftast inte fallet.
Under vissa perioder skulle "alla" instruktörer lära ut tex öppna till
alla ekipage oavsett nivå, eller tom innan hästarna kunde gå i korrekt form på en volt.
Under andra perioder skulle helt plötsligt skulle alla hästar få upp energin med energi skulle allt lösas. Då var det galoppfattning från skritt som gällde, oavsett nivå.
sen var det att alla skulle få hästarna att söka sej framåt nedåt ialla gångarter
osv osv osv.
Alla dessa metoder är ju inte fel, men problemet är att det vid kurser och träningar ofta fokuseras på
en sak som ska lösa "allt".Kanske är det vi ryttare som vill ha snabba resultat efter en kurs, och det påverkar intruktörens sätt att undervisa, annars blir ju vi ryttare inte nöjda
Jag efterlyser kurser eller intruktörer som lär ut grunden individuellt för varje ekipage, och jag vet att det är höga krav, men det är nästan nödvändigt för oss nybörjare. Eller att det verklgen poängteras vad man tränar och varför. Jag skrittar hellre en hel helgkurs och vet vad jag gör och varför, än att göra övningar som inte jag eller hästen vet syftet med eller klarar av rent teknikmässigt.
Jag försöker ta till mej det jag känner funkar från varje kurs, och sen tränar jag och experimneterar hemma. Det jag själv har väldigt lätt att glömma bort är lusten och glädjen i ridningen och känslan, vad funkar när trivs min häst, när blir hon samarbetsvillig osv.
I nuläget resonerar jag sp här:
Så länge takten är bra och hon samarbetar villigt utgår jag från att vi är på rätt väg.....om hon sedan går för mkt på framdelen så får vi succesivt jobba med mer bärighet, men inte för den sakens skull skippa det lustfyllda galoppracen eller tölt i friform på en härlig sommarväg.
Jag tycker att man lätt börjar fokusera på
en viss del i träningen och glömmer de andra bitarna, ofta får man ju jobba pararellt med flera saker, och inse att innan målet (samling i alla gångareter
)kan uppnås, är det en massa småmål som måste funka först.
Som en instruktör jag haft säjer:
Det du/hästen inte klarar från backen, kan ni inte klara i skritt och det som inte klarars i skritt klarar man inte heller i någon annan gångart. Så det är otroligt mkt grundträning som behövs (speciellt ryttarens sits)innan man fixar de rätt avavncerad saker som lärs ut på kurser.