Spin off - Att flytta "hem" som vuxen

Petruska

Trådstartare
Tjockare och gladare!
Jag är smalare än för tio år sedan. Mer oklart om jag är gladare. Jag är inte direkt ledsnare, i alla fall.

Under den senaste tioårsperioden har barn flugit ur boet. Jag hade ingen aning om vilken stor skillnad det skulle göra och hur befriande det är! Folk säger att det är en stor förändring att barn, jag säger att den förändringen är ett intet mot när man sedan blir av med dem igen. Omskakande på ett mycket positivt sätt.

Att sedan även utflugna vuxna barn är ens egen ömmaste punkt, det visste jag ju och det är ju det starkaste argumentet mot att alls få barn från början. Men nu när de finns, så är det kul att att de har blivit vuxna. Både de och jag är våra egna människor nu!

Jag är smalare än för tio år sedan. Mer oklart om jag är gladare. Jag är inte direkt ledsnare, i alla fall.

Under den senaste tioårsperioden har barn flugit ur boet. Jag hade ingen aning om vilken stor skillnad det skulle göra och hur befriande det är! Folk säger att det är en stor förändring att barn, jag säger att den förändringen är ett intet mot när man sedan blir av med dem igen. Omskakande på ett mycket positivt sätt.

Att sedan även utflugna vuxna barn är ens egen ömmaste punkt, det visste jag ju och det är ju det starkaste argumentet mot att alls få barn från början. Men nu när de finns, så är det kul att att de har blivit vuxna. Både de och jag är våra egna människor nu!

Jag som var en hopplös tonåring kan förstå känslan.
Vuxna barn och föräldrar bör inte bo ihop.

Knappt ens tonåringar och föräldrar. Jag har med åren utvecklat stor förståelse för att man förr i tiden skickade bort tonårsbarnen som lillpigor och lilldrängar hos andra. Det hade jag gärna gjort när det begav sig, om det hade varit möjligt.

Jag räknar nog tonåringar som rätt vuxna efter 15.
Jag flyttade vid 16 pga gymnasiet och var hemma på helgerna (oftast). Det räddade nig min relation till mina föräldrar.

Jag som var en hopplös tonåring kan förstå känslan.
Vuxna barn och föräldrar bör inte bo ihop.
Haha det kan jag definitivt skriva under på. Jag har tvingats flytta hem till min mamma efter separationen från mitt ex. Drygt 6 månader senare så går hon i terapi och min vinkonsumtion närmar sig en ohälsosam nivå... Men nu kommer jag förhoppningsvis att flytta inom kort och sen får vi se om vi kan reparera vår relation igen.

Haha det kan jag definitivt skriva under på. Jag har tvingats flytta hem till min mamma efter separationen från mitt ex. Drygt 6 månader senare så går hon i terapi och min vinkonsumtion närmar sig en ohälsosam nivå... Men nu kommer jag förhoppningsvis att flytta inom kort och sen får vi se om vi kan reparera vår relation igen.
Men alltså. Bor du hos din mamma som vuxen med barn och hund? Herregud! Jag behöver gå med AA bara av tanken på att något av barnen får för sig att bo hos mig.

Ja i en liten trea :nailbiting:. Jag är inte hemma så mycket men jag känner att jag kommer överleva allt efter det här.
Jag gissar att din mamma säger detsamma. Jag ber om verkligen om ursäkt, men jag känner att mitt hjärta är hos din mamma i detta. Lite panikartat har min son strulat till sitt CSN. Bara han inte flyttar hem till mig! :eek: Jag tror jag swishar honom några tusen till i förebyggande syfte. :idea:

Edit: När man talar om trollen. Medan jag skrev ringde nämnda son och ville hänga hos oss med sin favoritkatt ett par timmar. Hoppas att det inte är för att berätta att han nu tänker flytta in. :nailbiting:

Jag gissar att din mamma säger detsamma. Jag ber om verkligen om ursäkt, men jag känner att mitt hjärta är hos din mamma i detta. Lite panikartat har min son strulat till sitt CSN. Bara han inte flyttar hem till mig! :eek: Jag tror jag swishar honom några tusen till i förebyggande syfte. :idea:

Edit: När man talar om trollen. Medan jag skrev ringde nämnda son och ville hänga hos oss med sin favoritkatt ett par timmar. Hoppas att det inte är för att berätta att han nu tänker flytta in. :nailbiting:
Min yngsta lillebror hade bara bott hemifrån i ett halvår. Så ja det var nog lite snopet :rofl:

Jag gissar att din mamma säger detsamma. Jag ber om verkligen om ursäkt, men jag känner att mitt hjärta är hos din mamma i detta. Lite panikartat har min son strulat till sitt CSN. Bara han inte flyttar hem till mig! :eek:
Haha wow, är du min mamma? När jag separerade från min dåvarande sambo var bland det första min mamma sa "det vore ju bra om du kan ordna det här så du slipper flytta hem hit igen" (OBS efter att ha sagt snälla tröstande ord). Jag tyckte det var så hårt och hemskt då eftersom hon ju uppenbarligen sa SNÄLLA FLYTTA INTE HEM IGEN.

Som tur var löste det sig på annat sätt :D

Oj vilken skillnad på föräldrars inställning. Mina föräldrar har alltid sagt när det har strulat till sig att ”Du vet väl att du alltid kan flytta hem igen”.

Än så länge är planen att barnen alltid skall känna att dom är välkomna att flytta hem igen om det behövs. Skall nog mycket till innan det ändras.

Haha wow, är du min mamma? När jag separerade från min dåvarande sambo var bland det första min mamma sa "det vore ju bra om du kan ordna det här så du slipper flytta hem hit igen" (OBS efter att ha sagt snälla tröstande ord). Jag tyckte det var så hårt och hemskt då eftersom hon ju uppenbarligen sa SNÄLLA FLYTTA INTE HEM IGEN.

Som tur var löste det sig på annat sätt :D
:D

Just nu har sonen och jag krismöte om en fuktskada i hans badrum. TACK OCH LOV finns toa och dusch i tvättstugan i hans hus!

Oj vilken skillnad på föräldrars inställning. Mina föräldrar har alltid sagt när det har strulat till sig att ”Du vet väl att du alltid kan flytta hem igen”.
Nej men det hade varit världens mardröm om jag hade blivit tvungen att flytta dit! De bor långt utanför Stockholm, på landet, med ytterst bristande kommunikationer. Jag jobbade på andra sidan stan då och hade inget körkort, eller bil. Jobbade 05-18. Hade jag flyttat hem hade mina föräldrar fått köra mig varje morgon till närmaste pendeltåg vid tretiden på morgonen och sedan tvingats hämta mig varje kväll. Hade jag velat umgås med en vän en ledig dag hade de fått köra mig varenda gång för utan skjuts hade jag blivit helt fast därute.

Vi hade samtliga blivit galna på kuppen. Men givetvis hade jag ju fått flytta hem om det körde ihop sig (det gjorde det inte, jag löste det så vi inte skulle bli tokiga alla tre).

Än så länge är planen att barnen alltid skall känna att dom är välkomna att flytta hem igen om det behövs. Skall nog mycket till innan det ändras.
Så är dealen här också. Mina barn är uppfostrade till att bli självständiga och att stå på egna ben - men om livet strular så finns både hjärterum och stjärterum hos mig om någon av dem behöver mellanlanda.

Nej men det hade varit världens mardröm om jag hade blivit tvungen att flytta dit! De bor långt utanför Stockholm, på landet, med ytterst bristande kommunikationer. Jag jobbade på andra sidan stan då och hade inget körkort, eller bil. Jobbade 05-18. Hade jag flyttat hem hade mina föräldrar fått köra mig varje morgon till närmaste pendeltåg vid tretiden på morgonen och sedan tvingats hämta mig varje kväll. Hade jag velat umgås med en vän en ledig dag hade de fått köra mig varenda gång för utan skjuts hade jag blivit helt fast därute.

Vi hade samtliga blivit galna på kuppen. Men givetvis hade jag ju fått flytta hem om det körde ihop sig (det gjorde det inte, jag löste det så vi inte skulle bli tokiga alla tre).
Jag funderade på att erbjuda sonen mitt sommarhus innan han sa det där om badrummet vid tvättstugan. Sommarhuset ligger 3-4 mil utanför stan och det går 5 bussar om dagen, måndag-fredag.

Så är dealen här också. Mina barn är uppfostrade till att bli självständiga och att stå på egna ben - men om livet strular så finns både hjärterum och stjärterum hos mig om någon av dem behöver mellanlanda.
Men tror du att @Petruska eller mina föräldrar är annorlunda än så? Att de gladeligen skulle se sina ungar bo en pappkartong på gatan bara de inte kommer hem igen? I såna fall tror jag du missförstått nåt rätt ordentligt.

Både jag och min syster har för övrigt mellanlandat hemma. Såklart. Men går det att undvika är det bra, för våra relationer med våra föräldrar är inte som bäst när vi bor ihop på heltid (utan slut i sikte).

Hur högt upp i ålder då?

Jag tex, är 50+. Menar du att det är rimligt att jag flyttar till mina föräldrar om saker skiter sig? De är förvisso ännu pigga och ekonomiskt stabila, men ändå.

Att vara medveten om att det kommer att bli ett jäkla bök att bo ihop igen och att säga nej till det är ju inte samma sak. Jag vet nämligen, då jag delar föräldrar med @niphredil, att det är helt ok att flytta hem igen. Jag gjorde det efter min separation från mina barns pappa när jag kom hem från Australien. Jag och barnen bodde där över sommaren tills vi fick tillgång till syrrans lägenhet och det var alldeles precis vad jag fixade. Det ÄR jobbigt att bo hemma som vuxen. Både mapa och jag tyckte att det var jobbigt att ha mig boende där (dock inte jobbigt med barnbarnen, dem saknade de vid utflytt sen).

Det ÄR jobbigt att bo hemma som vuxen.
SÅ jobbigt. Jag och Hosey bodde ju där innan vi flyttade till Madrid (när jag hyrde ut läggan) och jisses alltså. De är så rara men det blir liksom helt fel, som en helt ny relation. Och då bodde vi där en månad bara och spenderade mesta tiden med att spela TV-spel. Vi är ju vana att leva på vårt vis, så som vi vill med våra rutiner och vanor. Och för dem ser det ju helt annorlunda ut.

Och stort lär man ju behöva bo! Mapa bor ju jättestort och ändå kändes det trångt mot slutet. Som att man är på varandra hela tiden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka