spilta eller box???

B

björktomta

hej
jag skulle vilja höra lite olika åsikter vad ni tycket är bäst box eller spilta till hästen. Vi har idag box till våra nordsvenskar och det funger bra, Hästarna har som unghäst stått i spilta och det var inte heller några problem , men när jag köpte dem tyckte jag att de skulle ha box. Men nu ska stallet renoveras och vi började fundera på att bygga spilter istället. Hästarna är ute mellen 7.00-19.00 på vintern och dygnet runt ifrån maj- september om vädret är okej
Vad tycker ni??? ge mig för och nackdelar på både spilta och box
mvh LINDA

Sv: spilta eller box???

Fördelen med box är att den är större så hästarna kan röra sig. En box är ju också lite säkrare (i en spilta står ju hästen med benen ut mot stallgången och en spark kan komma fort) och det är svårare för hästen att komma lös (i en spilta är det ju bara att vända sig om och gå så går grimskaftet av).
Spiltan är bra på det viset att den inte tar så stor plats och det är lättare att mocka (eftersom hästen inte kan springa runt och skita överallt).
Jag skulle defenitivt välja box framför spilta, men det är ju smaksak.
Våra hästar skulle inte heller finna sig i att vara bundna hela natten...

//Lillan

Hej, håller med "Lillan_tuff" om fördelarna och nackdelarna. Skulle personligen aldrig ställa mina häst i spilta då jag inte tycker om att de står uppbundna i en smal "gång".

hej!..
jag skulle heller aldrig ha mina hästar i en spilta. dom måste få röra på sig även när dom är inne. jag har även fått för mej att man inte får ha hästar i spilta längre??..men jag vet inte va jag har fått de ifrån..

Jag har faktiskt också hört att man inte får ha spiltor längre, i alla fall så tror jag att det är så att det som byggs nytt nuförtiden ska vara boxar.. eller är jag helt ute och cyklar? jag tycker i alla fall att box är bra mycket bättre och säkrare än spiltor. :banana:

Helt klart skulle jag välja box. Jag inbillar mig nämligen att om hästen vill ligga ner och sova så ligger den bekvämare i box än i spilta.

Ur säkerhetsynpunkt så är det oxå bättre. Ingen risk att de trasslar in sig i grimskaftet och dessutom så riskerar man ju inte att bli sparkad när man går förbi.

Min häst skulle aldrig acceptera att stå bunden hela natten. Han vill kunna strosa omkring lite och pillra.

Nackdel med box är att det är mer tidsödande att mocka eftersom de kan trampa runt skiten.

Jag har tre nordsvenskar och alla står i spiltor och det fungerar utmärkt. Dels är det lättare att mocka och dessutom trivs mina hästar i spiltor. Dina hästar verkar vara ute en hel del så jag tror att det inte spelar någon roll.

Mina hästar går ute dygnet runt När det är väder till det( sommar som vinter). Är det dåligt väder främst regn och blåst på samma gång tar jag in dem. Förutsättning för detta är att det finns ett lösdriftstall och att rutinerna inte rubbas (mat vid samma tider och skötsel).

Hur lång tid en häst får stå i spilta vet jag inte men är det så att en häst bara får stå ett visst antal timmar i spilta, så kan man börja med att stänga Sveriges alla ridskolor eftersom hästarna där står i spiltor stor del av dagen.

Jag skulle absolut välja box. Hästen kan du röra sig mer och risken för tex svullna ben är mindre.

De många säger att "min häst skulle inte finna sig i" tror jag inte på ett smack. När jag var mindre fick jag en foderhäst som aldrig stått i spilta. Hade bara spilta som alternativ så visst fick hästen finna sig och det gjorde han direkt. De måste bara vänja sig. Sitter nog först och främst i ägarens huvud.

Som tidigare nämts så står ju majoriteten av de svenska ridskolehästarna i spiltor så det vore ju konstigt om det var förbjudet. Tror dock att det vore bättre för hästarna att stå i en egen box och inte känna sig trängda runt maten i en spilta. På en ridskola flyttas ju många hästar runt.

I ditt fall är det nog mer en smaksak eftersom dina hästar går så mycket ute.

De är ju en smak sak. visst är man bortskämd med box,de är ju de ända som hyrs ut till privat häastar. Men skulle de krisa skulle jag nog ställa min i spilta. Men om dom är ute mycke så är de inge fara. Min förra fick tjocka ben fast han stog i box. Så kan dom stå i spilta så låt dom göra de. tänk bara på längden på grimskaftet då, men om dom ska va bortskämda bygg boxar :smirk:

jag skulle hellre välja väl tilltagna trevliga spiltor till de hästar som kan stå i spilta.. står dom dessutom inte inne speciellt länge och har bra översikt inne i stallet från sin spilta finns inget som säger att spiltor är dåliga..

visst finns det både fördelar och nackdelar man både boxar och spiltor.. men eftersom jag främjar spiltorna tänkte jag ta boxarnas nackdelar och spiltornas fördelar :D så kan nån annan göra tvärtom..

boxen
- hästen ser boxen som sin borg, kan välja om den vill ha in någon i boxen eller inte..
- man måste öppna dörren för att se in hos hästen och på så vis störa den när den vilar..
- har man en häst som går runt är det jobbigt att mocka om man inte har bädd..
- det tar tid att mocka..
- hästen kan bajsa mot alla väggar i hela boxen..

spiltan
+ det går snabbt att mocka..
+ hästen blir inte bakskygg..
+ hästen lär sig att stå uppbunden längre tider..
+ plats och strösparande..
+ platsen där hästen äter sitt hö är alltid ren och snygg, inget piss eller bajs..
+ hästen kan inte skita i sin egen krubba eller mot mot alla väggar runt hela spiltan..
+ det blir inget tjaffs om vilket hörn hästen ska ha höet i..

Naturligtvis så är det inte förbjudet att ha hästar i spilta, bara spiltan håller det rätta måtten. Jordbruksverket var bestämda mått, och ridsportförbundet kräver ännu lite större mått, men det gäller ju endast för ridskolor. (ridsportförbundet alltså) Däremot så är det förbjudet att ha hästen i spiltbox, om den går lös. Antingen ska den gå lös, och då är det måtten för box som gäller eller så ska den vara uppbunden och är det måtten för spilta som gäller. Sen kan man ha splitbox och ha hästen uppbunden i. Kan vara bra på tex ridskolor ur säkerhetssynpunkt.

Hej igen
Tack för era svar
Till er som har spilta eller vet. Hur står behöver spiltan vara. Bredd och lång alltså. Hur långa grimskaft brukar ni ha?? Hästarna är ca 150 höga och lite runda om baken :angel: Jag har hört mycket positivt om spiltor när man har kör hästar men det är dog mycket en smaksak
LINDA

Såklart beror det på hur mycket hästen får vara ute, det är ju mer rörelsefrihet i en box. Vissa hästar klarar inte av att stå fastbundna då får man helt enkelt ha en box. Jag vet en häst som blev betydligt lugnare av att stå i spilta!!!!

Jag har bägge delar i mitt stall. Mina hästar går ute mycket minst 8 timmar/dygn och hela sommaren. Det första som händer när en ny häst kommer hit är att den får lära sig stå i spilta. Det har gått med alla hästar hittills, trots att vissa före detta ägare hävdat att det aldrig skulle gå. Faktum är ett par av mina hästar helst vill stå i spilta och inte i box. Sedan så står ettåringarna i spilta när de kommer in på hösten efter betet.
Fördelen förutom de som alla har skrivit här innan är den att hästarna lär sig stå uppbundna och förknippar inte det med något stressigt. Utan istället med mat, värme och en torr vilplats. Det något som man har igen många gånger om att kunna binda upp hästen. Ofta när jag fått hit hästar som inte kan vara uppbundna så det för att hästen förknippar det med något obehagligt, stressig eller jobbigt. Handen på hjärtat nog är det så att de flesta bara binder upp sina hästar när det ska ske något. Typ ryckt, ridning, hovslagare, tvätt, undersökning osv. Aldig utan att det är något som händer eller i värsta fall ställer ut hästen i gången en lång stund utan att något händer t ex för att mocka boxen. Har sett skräckexempel på hästar som stått timmar i stallgången utan något att göra. I en spilta finns saker att göra och större rörelsefrihet än i gången.

spiltan ska enligt rekommendationer vara 10 cm bredare än va hästen är hög (eller 1,1 x mankhöjden), men skulle jag vara dig skulle jag nog göra dem 1,85 m breda.. längden på en spilta ska vara mellan 2,75-3 m..
mellanväggarna bör vara 150 cm höga och galler ska vara 80-100 cm långt från framändan av spiltan..
själva ringen som grimskaftet går igenom ska sitta på 1 meters höjd och grimskaftet ska vara ca 1,50 m långt för att hästen ska kunna lägga sig ner med hela huvudet..

har du en ritning på hur stallet ser ut nu kan du få tips om hur du kan inreda :idea:

Föredrar absolut box, även om jag inte ogillar spiltor. Min häst skulle nog inte kunna stå i spilta, därför att han inte kan stå uppbunden öht. Minsta tryck i grimskaftet när han står bunden så får han panik. Sen tycker jag det verkar trevligare för hästen att kunna gå runt, pilla i halmen (om man nu har det), komma undan från grannen genom att välja ett annat hörn osv. Inbillar mig att hästar med galliga ben om natten inte främjas genom spilta, där dom får stå blickstilla. Däremot är det enklare att mocka och sköta en spilta, höet dras inte runt som det kan göra i boxen osv. Spiltor med rätt (eller helst större) mått är inget fel på. Men JAG personligen vill att min häst ska ha box.

jenn1e skrev:
Hej, håller med "Lillan_tuff" om fördelarna och nackdelarna. Skulle personligen aldrig ställa mina häst i spilta då jag inte tycker om att de står uppbundna i en smal "gång".

håller helt med här :)

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 407
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat