Spilta eller box?

Sv: Spilta eller box?

:bow:

Jag föredrar box, men tycker att hästen bör tränas att stå i spilta. För som sagt delar spilta och transport vissa likheter med varandra. Dock är jag emot ridskolespiltor som blir hästens enda ställe att stå på när den inte går lektion eller har hagvistelse. Plus att det springer 3 miljoner ungar utanför och inne i spiltan 23 timmar/dygn. Det är inte okej, speciellt när hästen inte ser ordentligt eller har plays att flytta på sig och visa att den inte vill ha två ungar hängandes i manen.

Senast ändrad:

Jag skulle helst vilja ha min häst på lösdrift men det går inte så jag föredrar box.

Anledningarna är enkla, hästar som står i spilta kan knappt röra sig alls medan de i box kan åtminstonde rulla sig, ligga ner ordentligt och ja, de har mer rörelsefrihet.

:)

Anledningarna är enkla, hästar som står i spilta kan knappt röra sig alls medan de i box kan åtminstonde rulla sig, ligga ner ordentligt och ja, de har mer rörelsefrihet.

:)

Om hästen inte kan ligga ner ordentligt i en spilta är den förliten.

För ganska många årsedan när jag var på ridskolan så låg en ponny och sov i spiltan man kan undra vad den drömde då den låg och galopperade i sömnen :love:

Har även sätt många hästar rulla sig i spilta.

Kram

På ridskolan där jag rider står ponnierna i spilta och hästarna i box. Givetvis får man ju några extra stallplatser iom spiltorna, men största fördelen har jag fått höra är att mockningen går så mycket fortare. I en box kan man ju i värsta fall få gräva runt och leta en hel del vilket tar tid.

Det är även lättare för barnen att hantera ponnierna då de vänds med huvudet utåt inför lektion så att de lätt kan gå in och ut och göra i ordning dem (slipper gå in bakom ponnierna). En häst som vaktar sin box tex kan vara svårare att gå in till eftersom den inte sitter fast och kanske vänder baken till, inte så kul för en orutinerad.

Hos oss går det bra och ponnierna verkar trivas.

Måste säga att det är en väldigt dålig anledning till att ha hästar uppstallade i spiltor bara för att det är lättare att "mocka"! :p
och att det skulle vara lättare för barnen att hantera ponnierna vet jag inte om jag kan hålla med om. När jag red på ridskola, och som jag kan se fortfarande, är att i spiltan (som är hästens viloplats) vill den stå själv. Hästarna står med baken utåt och ridskolehästar är inte alltid snälla inne. Mina erfarenheter är att man blev inträngd i spiltan av sura ponnier, trångt utrymme.. när sura hästar vill vara ifred (sparkar utåt..) står hästen då i en spilta är det helt omöjligt att lyckas (som barn) att göra någonting. Kan säga att många behövde hjälp av stallflickor eller föräldrar när de skulle göra iordning ponnierna på ridskolan.

Känner lite så att risken att det händer någonting i en spilta är större. Ridskolorna borde istället låta hästar stå i boxar, som i sig har en uppbindningsring eller liknande i boxen där man binder upp hästen när man ska göra iordning den. Sen finns det alltid hästar som inte trivs med att stå i box, som hellre vill stå i spilta. Så tycker inte att det ska "förbjudas", men som hästmänniska borde man själv se om man ställer hästen i en spilta för sig egen skull eller hästens...

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar