Spelar det någon roll?

Nougat

Trådstartare
Hej alla! Jag ska vara med i en klubbtävling snart med en ridskolehäst(Tävlingen är på ridskolan som jag och hästen är "i").. Vi ska hoppa 60cm & 70cm hästen är 161cm i manken och nu undrar jag SKA jag byta galopp på bannan eller klarar hästen att hoppa ändå?:p

Tacksam för svar!

Sv: Spelar det någon roll?

Det underlättar för hästen om du byter galopp, och det är något du bör försöka göra...hästen skall kunna travhoppa den höjden också utan problem. Så försök du byta galopp eftersom övning ger färdighet och slutmålet är ju att byten skall komma och genomföras med enkelhet. (nu förutsätter jag att hästen kan göra byten...)

ett annat tips är att bryta av till trav och sedan fatta den nya galoppen, det skall finnas så mycket plats mellan hindren att detta skall vara möjligt!

lycka till!

Känner du att du inte riktigt har koll på det här med att byta galopp ännu, går det ju bra att byta av till trav när det känns lite galet och hoppa något eller ett par hinder i trav. Visst kan du prova att bryta av och fatta rätt galopp, men känns det svårt kanske du ska vänta med att träna det tills du tränar för en instruktör som kan hjälpa dig. Lycka till på tävlingen! Det kommer säkert att gå superbra!

Håller med de andra.

Se banan, därifrån kan du räkna ut vilken galopp du ska ha. och kan ev. byta i hoppet, så du landar i rätt. :D

Hej alla! Jag ska vara med i en klubbtävling snart med en ridskolehäst(Tävlingen är på ridskolan som jag och hästen är "i").. Vi ska hoppa 60cm & 70cm hästen är 161cm i manken och nu undrar jag SKA jag byta galopp på bannan eller klarar hästen att hoppa ändå?:p

Tacksam för svar!

Sätt blicken på nästa hinder redan i hoppet så brukar hästen landa i rätt galopp. Om så ej är fallet så säger jag som de andra, bryt av till trav (ev. ny fattning) om du är långt före hindret. Är du nära inpå så låt bara hästen sköta jobbet och stör inte.

/Tantan

Jag skulle hellre bryta av till trav och försöka göra en ny fattning/alt ta hindret i trav än att komma i fel galopp. Om du kommer i fel galopp kan det störa rytmen och anridningen, även om det på en sådan höjd inte är en jättegrej. Men det beror ju på, om det är en rak linje fram till nästa hinder gör det ju inte så mycket, utan det är snarare om det är en skarp sväng eller så.

Lycka till!

Hejsan alla!:D

Jag tävlade den 3/1, det gick sådär.. i 70cm klarade jag alla hinder FÖRUTOM att min häst råkade "peta" ner ena bommenpå sista hindret(OTUR:() och på 80cm , rev vi hinder numer 2 + att hon(hästen) vägrade på sista hindret 2 gånger så det blev 12 fel på 80cm & 4 fel på 70cm.. Jag är ändå nöjd med henne!, hon hoppade jättebra!:D.. Hon har inte blivit riden så länge men hon hoppar bra!:D hon blir i år 8år, min lilla Stella!:D

(p.s , Stella är 156 cm i manken:D) Sen så far framhoppningen på 80cm URKASS! Privatryttare ställde SIG i vägen med sina hästar när jag skulle hoppa ett hinder och sedan så började någons mamma höja hindret!:( Sen så sa ridläraren som hjäpte mig att hoppa fram ungefär såhär" Strunta i dom nu! rid rakt på dom om dem står i vägen för dig! du har ju roppat!"(att jag ska hopp just DET hindret)

Sååjaa.. hur är vissa privatryttare mot lektsinsryttarna?.. ( Jag var ensam lektsionsryttare på 80cm)

(p.s , Stella är 156 cm i manken:D) Sen så far framhoppningen på 80cm URKASS! Privatryttare ställde SIG i vägen med sina hästar när jag skulle hoppa ett hinder och sedan så började någons mamma höja hindret!:( Sen så sa ridläraren som hjäpte mig att hoppa fram ungefär såhär" Strunta i dom nu! rid rakt på dom om dem står i vägen för dig! du har ju roppat!"(att jag ska hopp just DET hindret)

Sååjaa.. hur är vissa privatryttare mot lektsinsryttarna?.. ( Jag var ensam lektsionsryttare på 80cm)

håller med. när jag red på ridskolan visade privatryttarna noll respekt. men nu är jag privatryttare och nu tycker jag det är tvärt om- att lektionsryttarna ine visar ngn respekt, känns som om dom vill ta plats, så att privatryttarna inte "trampar på dom". shit jag låter helt paranoid och ond:cool:

På den nivån som jag antar att du är på så behöver du inte byta galopp. Visst underlättar det, men det är inget måste. Koncentrera dig du istället på hindrerna :)

Uppräckte att det var lite sent nu :p
Jag har också känt när jag tävlade klubbisar att privata skulle ta plats, men de som nu kommit upp på den nivån och inte har privat idag är betydligt tuffare än var vi var då...
Usch vad luddigt det blev, men jag menar typ som munckiis säger :p

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 792
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 885
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 685
Senast: Sootie
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka