spegelvänd galoppfattning

V

vickis-pajala

dagens andra tråd :banana: :banana:

men jag måste bara få höra med er koka dressyr ryttare och andra
allvetare :) :)

min lilla älskling kusen alltså hon är ju en tyskimport
ett 7 årigt hannoveranrsto om ni inte visste det ;) ;)

nåå över till min fråga
jo när jag fick henne berättade ägaren om galoppskänkel att den är spegelvänd alltså ni tänker en vanlig "svensk" galoppfattning hur ni gör den och så bytern ni om då har ni alltså såå min häst har det:p

och fattar man en vanlig galoppfattning så fattar hon fel galopp :cool:

men då undrara jag för jag frågade varför det är såhär med galoppskänkeln :confused:
då förklarde ägaren att det skulle underlätta byten när vi kom upp på den nivån
här hemma kliar sig varneda dressyr ridande pajalabo och övriga norrbotten sig i skallen och säger "har vi då Allllllldrig hört talas om"

nåå över till er då och alla andra
finns det någon som stött på dett och varför lär man in en speglevänd galoppfattning:confused:
underlättare det bytena sedan :confused:

ja berätta och klura
jag återkommer:banana:

Sv: spegelvänd galoppfattning

Kliar mig i huvudet:crazy:
Menar du inte att det bara fattades för EN skänkel- eller ngt liknande?

axel skrev:
Kliar mig i huvudet:crazy:
Menar du inte att det bara fattades för EN skänkel- eller ngt liknande?

nej nej och åter nej jag fattar en vanlig galopp fast spegelvänd :confused: alltså i hö galopp lägger man ju inne skänkel fram och ytter bak
men jag fattar galoppen alltså tvärtom
för hö galopp inner bak och ytter fram låter ju helknasigt alltså
en ridskole fattning :crazy:

tycker ju jag med men va fsen det funkar ju :rofl: :rofl:
fast nu mer när jag lärt mig att rida med sätet och inte såå mycket med skänkel såå fattar jag galoppen med sittbenen alltså skujter fram höften :rofl:

men frågan var ju om någon anna har samma trubbel som mig

Jag tror att jag har grepp om det hela;) .När jag gick på ridskola fick jag lära mig: fram med inner och tillbaka med ytter när man skulle fatta galopp.Men egentligen handlar det ju mera om att man förstärker ena skänkelns inverkan och att man även använder sig av vikten.
Sedan finns det olika sätt. En del förespråkar fattning för inre skänkeln och andra för den yttre.
Jag var på en clinic med den stora finska dressyrgurun och h*n föredrog fattningar för den inre skänkeln för h*n menade att det var så mycket som man använde den yttre skänkeln till ändå, så det var större risk att det skulle bli missförstånd mellan häst och ryttare om man använde ytterskänkeln till fattningarna.
Så det är nog så att den tyska hästen i inlägget är van vid fattningar för yttre skänkeln och att det inte är något konstigt med det.:)

LECH skrev:
Jag tror att jag har grepp om det hela;) .När jag gick på ridskola fick jag lära mig: fram med inner och tillbaka med ytter när man skulle fatta galopp.Men egentligen handlar det ju mera om att man förstärker ena skänkelns inverkan och att man även använder sig av vikten.
Sedan finns det olika sätt. En del förespråkar fattning för inre skänkeln och andra för den yttre.
Jag var på en clinic med den stora finska dressyrgurun och h*n föredrog fattningar för den inre skänkeln för h*n menade att det var så mycket som man använde den yttre skänkeln till ändå, så det var större risk att det skulle bli missförstånd mellan häst och ryttare om man använde ytterskänkeln till fattningarna.
Så det är nog så att den tyska hästen i inlägget är van vid fattningar för yttre skänkeln och att det inte är något konstigt med det.:)

lech du är min ängel :banana: :banana: :banana:
jag som trodde min häst var knasig:love: :love:

Liknande trådar

W
Träning Jag är helt nybörjare på denna sidan och har en fråga om ville hjälpa mej :) Jag har nyligen eventuellt blivit halvfodervärd till en...
Svar
11
· Visningar
1 947
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur