Speedcarthjul

WildHorse

Trådstartare
Hej Trav-Buke!
Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande.

Vad ska man tänka på när man köper hjul till sin speedcart? Vad ska jag titta efter? Det verkar ju finnas en hel uppsjö med alternativ från helt ok pris till otroligt höga summor.

Jag kör inte mer än på lätt hobbynivå som komplement till övrig träning så att lägga en förmögenhet på ett par hjul är uteslutet men samtidigt är det ju minst lika viktigt för hobbyhästen att utrustningen är säker och bekväm.
Vill ju inte köra runt med ett par skräphjul som riskerar att gå sönder bara för att spara pengar. :p

Jag har inte kört på flera år sen gammelman pensionerade och den utrustningen ärvde jag från hans förra ägare. Tyvärr sålde jag det mesta när han slutade köras. 🙈

Vad är för övrigt skillnaden mellan hjul som marknads förs till trav kontra ex en cykelkärra mer än att de är smalare/1" mindre eller större? För jag antar att det finns en anledning till prisskillnaden? Tål travhjulen mer? För på spec verkar de hjulen klara 80-100kg vilket verkar mer än nog.
 
För min del skulle jag bara köpa ett par vanliga 24 eller 26 tum cykelhjul, beroende på storlek på speedcart. Sedan får man ju även tänka på bredd på däcken så att man köper de lite bredare däcken, typ mountainbike, eller om du är lite äldre, typ däcken på mormors cykel (40 +år gammal). Är ju i princip samma hjul fast med lite olika nav ( typ framgaffel).
 
För min del skulle jag bara köpa ett par vanliga 24 eller 26 tum cykelhjul, beroende på storlek på speedcart. Sedan får man ju även tänka på bredd på däcken så att man köper de lite bredare däcken, typ mountainbike, eller om du är lite äldre, typ däcken på mormors cykel (40 +år gammal). Är ju i princip samma hjul fast med lite olika nav ( typ framgaffel).
Så det är alltså ingen större skillnad egentligen bara man hittar tillräckligt breda?

Hjulen som sitter på nu (väldigt slitna, iaf ena sönder rostad) är 19" men det är ganska mkt luft mellan. Så borde ju att gå o få dit större.
 
Så det är alltså ingen större skillnad egentligen bara man hittar tillräckligt breda?

Hjulen som sitter på nu (väldigt slitna, iaf ena sönder rostad) är 19" men det är ganska mkt luft mellan. Så borde ju att gå o få dit större.

Nej, ingen större skillnad, bara att gå in på en cykel äffär och köpa nytt däck,hjul, eller slang. Om du vill ha lite starkare däck går du till någon som söljer moped/motorcykel. Det ända du behöver tänka på är att navet passar till ramen till speedcarten.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 165
Senast: aiquen
·
Trav Vi har precis börjat motionera hästarna från en speedcart och QH sele. Jag testade att köra lite trav i gymnasiet och nu när jag testat...
Svar
1
· Visningar
2 618
Senast: Onecorner
·
1
Körning Hoppas få lite konkret hjälp med vilken utrusnting jag skall välja! Har precis börjat köra in min maxade D-ponny (snart 19 år) och...
Svar
1
· Visningar
818
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp