Speedcart _ sele?

Ajabaja

Trådstartare
Hej!
Då min rockard måste lagas & både jag & häst tycker det är bekvämt att använda speedcarten jag har så vill jag ändå ha en bra anpassad utrustning. Tänke åka iväg & köra på andra ställen där det finns bättre vägar & har därför införskaffat sulkyfästen för transporten. Nu är det bara selets tur. Jag köpte ett "riktigt" bröstsele, men insåg att detta inte gick eftersom speedcarten inte har nån svängel. Hur löser jag detta nu då? Travsele eller räcker det att byta brösta när jag ska köra med den vagnen?
Har hittills kört med mitt gamla dåliga bröstsele men märker ju att det blir fel draglinje då skaklarna landar för lågt.

Vill gärna köpa begagnat för min tunna plånboks skull & har hittat ett travsele som hon inte hade bild på, men det låter som ett dåligt bröstsele & inte som ett travsele; "remmen över halsen är X lång & den fodrade bröstan x lång, bukgjorden x lång & med alla remmar blir omkretsen x lång." (bad att få den mätt.)

Jag & min beslutsångest.. suck...:crazy: :o

Sv: Speedcart _ sele?

Kan du inte bara sätta fast en provisorisk svängel på speedcarten? Och finns det inte öglor för bakselen är ju inte det heller särskilt svårt eller dyrt att fixa, så kan du ha din riktiga bröstsele :)

Sätt på en svängel på din speedcart, enkelt och billigt om någon i din närhet kan svetsa. Men...kör du fort, har du en travhäst som får gå snabbjobb, bör du inte ha svängel, den hinner inte med och stör hästen mera. Kör då hellre med trissor eller helt enkelt utan draglinor och med vanlig travsele.

Trissor: Man kan köpa rullar och linor och det finns på alla travshoppar. Då fäster du draglinorna som är ett rep, i bröstan, och sen löper linorna genom rullarna och fungerar som svängel så hästen kan röra bogen ordentligt.

Bäst är då att ha en bred kortbrösta från travet, då kan du justera draglinorna via bröstan.

här en bild från en sådan konstruktion in aktion.

Här en bild från när jag körde skolkörning med travsele och bred kortbrösta.

Senast ändrad av en moderator:

Hur bromsas speedcarten på dom bilderna? Är det bara med svanskappa eller (har aldrig sysslat med travgrejer)?

på min bild finns det en baksele mellan skaklarna. provisoriskt innan min älskade imperialsele kom. på travbilden bromsas speedcarten av magjorden främst.
Baksele funkar ju inte på hårt surrade skaklar, glömde jag säga, skaklarna måste kunna röra sig fritt för att draglinor o baksele ska inverka korrekt.

Men det är samma sak där, fungerar inte i så höga farter i trav som en snabbjobbbande travhäst går i. (har testat) Baksele behövs ej heller på raka banor, däremot skulle jag önska att de byggde in broms till de hästar som jobbar i backar. Det känns förjävligt att sitta bakom en travhäst i nerförsbacken och veta att hela min vikt just nu gnager i magskinnet, manken o svansroten i varje steg..så det undviker jag numera.

Speedcarten bromsas inte alls mer än av svanskappan & bukgjorden = jag kliver ur vagnen i nedförsbackarna. Lite jobbigt.. Hade tänkt svetsa fast öglor för baksele i alla fall. Försökte provisorisk att fästa bakselet med längre remmar som räckte fram till de främre öglorna.. Vi kom inte långt innan de åkte bort.

Hur sätter jag fast en svängel på speedcarten? Vart ska den fästas? Ska jag svetsa fast den under sitsen liksom, alltså nedanför, bakom sitsen?:confused:

Tack för svaren!

det beror på, du ska sätta den så det blir en bra draglinje, alltså under skaklarna, och sen i något som är mycket hållbart.

du verkar vara en mycket vänlig människa som kliver av i nerförsbackarna förresten. :bow:

ett problem du får när du använder en riktig bröstsele till din speedcart är att speedcarten är gjord för att sättas fast hårt, och är byggd för att inte lägga någon vikt på ryggen. Dina skaklar kommer alltså att åka upp för att speedcarten är byggd med bakvikt=ingen vikt. En vanlig skolkörningsvagn har ca 5-10 kilos vikt när man sitter i på ryggen.

Du måste ha något som håller dem nere alltså, exempelvis en rem från däckelgjorden och upp till skakeln. finns en rem att köpa på travshopparna som heter nåt i stil med skakelrem, en lång rem som man snurrar ett varv runt skakeln och sen sätter fast under magen. testa det sen.

Nu måste jag dra upp denna gamla tråden igen!

Jag kör normalt sett med ideal sele och roslagsvagn och trivs bra med det, men nu har jag en unghäst också som jag vill köra samtidigt som min gamling och då tänkte jag att min gamla speedcart kan bli perfekt för unghästen! Dock ser det inte bekvämt ut att dra utan någon form av draglinor. Så nu behöver jag tips på hur speedcarten ska byggas om! (Bilderna som tidigare fanns i tråden går inte att se längre.)

Svängel vet jag inte vart jag ska få fast. Enda stället att sätta den kommer antingen göra att draglinorna går i fotbyglarna eller så sätts svängeln lågt och då är jag rädd för att den ska fastna i något om jag någon gång råkar köra över tex en stubbe. (Varför jag nu skulle köra över stubbar vet jag inte!)

Så jag tänkte sätta fast trissor och använda travselet med kortbrösta och sätta på ett baksele också. Men vart ska jag sätta trissorna? Vart köper jag trissor? Hur ser de lämpligen ut? Vad behöver jag mer än trissor och svets? Ska be bonden att svetsa, men då måste jag ha allt material och veta vart jag ska ha det!:p

En bild på ungefär hur min speedcart ser ut: finns i 12e inlägget här: http://ponnytrav.ifokus.se/discussions/4d715cd5b9cb46224406c249-varfor-anvander-man-speedcart

Jag kör speedcart med min ideal harness sele. Här är bild hur det ser ut. Trissor + lina. Bakseleögla på skakeln men i övrigt släta, har tänkt svetsa dit "piggar" när man hinner som extra säkerhet.

lill1.jpg

Vi köpte trissor på biltema, skulle hålla för gud vet hur många kilos vikt, jag väger 60 kg och dessutom på två smäckra hjul så ligger jag låååååångt under vad trissorna fixar. Linan är någon typ av båtlina, också biltema, skulle också hålla för hög vikt. Trissorna sitter bara fast med små spännband, fungerat utmärkt. Jag har en vanlig brösta men har gjort en specialare så att jag kan knäppa i linorna. Hade en brösta extra så jag har alltid ringarna på på den och de normala draglinorna på den andra, smidigt :).

Tack för ditt svar! Supersmart! Jag ska direkt iväg och köpa trissor och rep! Om jag kan fästa dem med spännband så kan jag ju köra med det tills det känns aktuellt att be bonden att svetsa! Hoppas dock på att unghästen ska växa i mitt idealsele och om något år kunna dra den andra vagnen, men speedcarten blir bra att börja med! Jag har både piggar och ögla för bröstan på skaklarna, dock inget för bakselet, men det kan jag nog fästa i öglan lite längre fram så länge.

Jättetack för svar och bild! :bow:

Liknande trådar

Körning Min travare körs idag med remsele, långbrösta och rockard gjord på bilaxel. Förspänd på vanligt sätt med skaklarna fästa i däckeln med...
Svar
6
· Visningar
1 145
Senast: Cilva
·
Trav Vi har precis börjat motionera hästarna från en speedcart och QH sele. Jag testade att köra lite trav i gymnasiet och nu när jag testat...
Svar
1
· Visningar
2 635
Senast: Onecorner
·
Körning Har jobbat med trav i en massa år förr men blivit mer och mer intresserad av körning. Körde in min islänning förra året men känner när...
Svar
1
· Visningar
1 766
Senast: agtatoon
·
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 419
Senast: trassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Parfym
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur