Speciellt tävlingsträns

Sv: Speciellt tävlingsträns

Jag har också, precis som lancet, blivit i präntad att man inte ska byta varken träns, bett eller tyglar till tävling. Så jag har samma träns på träning som tävling. Sedan behöver hästen ett träns med mycket foder då han lätt får skav, och de blir ju inte så billiga att man kan köpa flera, när man väl hittat ett vill säga. Jag har dock ett annat träns när jag rider ute i skogen.

Ja, så är det nog. Jag lämnade mitt nya fina träns hemma idag och red på det gamla vanliga.
Han gillar inte alls det nya :(

Har flera olika träns som jag skiftar emellan, och på tävling har jag inte något speciellt träns, utan det är smaken inför tävlingspackning som avgör.
Kandar har jag bara ett, så den används både på träning som tävling.

Jag har ett Hubertus Classic som jag använder på tävling och träning, hemma har jag ett Cheval. Anledning? Cheval tränset har lite väl smal nosgrimma för att vara snyggt på min häst (15 mm eller nåt sånt, kanske 20 mm) men var lagom stort/billigt för att använda som hemma-slit-och-släng-träns. :p Hubertustränset är det ngt bredare nosgrimma på (30, 35 mm) men det ser fortfarande litet ut på min jättepålle. :p
Hubertustränset på:
prisi1070512_3.jpg

Chevaltränset, ngt smal nosgrimma på min jätte som sagt

Kandar har jag bara ett, ett Döbert med 45 mm nosgrimma och jag är kär i det. :love:
kandar070430.jpg

varför inte sätta döbert nosgrimman på tränset när du tävlar?

eller ta bort bridongremmen och ha som träns?

:idea:

Att flytta nosgrimman har jag faktiskt funderat på, men samtidigt så tycker jag att Hubertustränset är ganska snyggt som det är, och lädret är så himla skönt på det. :love: Bridongremmen har jag också funderat på att ta bort, men jag är inte säker på att det funkar med tanke på hur pannbandet och remmarna sitter på Döbert kandaret.
Ev. så sparar jag pengar och beställer ett Döbert träns också. :angel: (Funderar faktiskt på det här, för det kan fås med 45 mm nosgrimma. :love: )

Senast ändrad:

Jag kör med samma hemma som på träning. Anledningen till det är att jag inte prioriterat att köpa ett till snyggare.

annan2.jpg

Här är mor och träns :). Jag gillar tränset, fast nosremmen är för lång (sitter på innersta hålet) och det finns ingen extrahylsa att stoppa in den i. Kan man klippa av den på något snygg sett? Fast det kanske vore bättre om den satt ett par hål högre upp än sådär, och där är han ju iofs bredare runt. hm.

Jag skulle nog testa att sätta nosgrimman ett par centimeter högre upp.
Annars kan man klippa av remmen lite snett, eller som en "pil" i änden (typ som änden ser ut nu)

Jo, klipp av remmen så den är lagom lång (har sj gjort det på nått träns innan). Och tror det skulle passa bra att höja upp nosgrimman minst ett par hål, då kan kanske även nosgrimman passa bätre eftersom hästen blir bredare längre upp längs huvudet :idea:

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 314
Hästmänniskan I höst väntar lite jobbförändringar för mig, och plan A är att vara kvar på nuvarande jobb i nuvarande stad bara jag och arbetsgivaren...
Svar
11
· Visningar
1 060
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur