Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har andvänt olika tångar som funkar perfekt...ngr heter "knipex" special affärer tror jag har sånt, men det kan väl finnas varsom...Man måste bara ha olika beroende på hur stor kongen och kongbitarna är och vissa kan klippa/knipsa av Större bitar och vissa passar bättre om man ska knipsa av små små bitar..Lite mer handgriplig fråga här nu: Hur har ni delat era kongar? Qalle ska börja söka lite mindre bitar nu tänkte jag, och då ska det delas. Tänkte supervass kökskniv (typ Global)/sekatör/mattkniv men är det någn som har ett supertips så är jag tacksam! Sitter redan med en skada på ac-leden (vänster) och långfingret (höger), så jag orkar inte råka skada mig ytterligare pga. klantigt kong-delande.
Ps. vet att det finns smådelar att köpa, men nu har jag en helt ny kong som ligger hemma och bara väntar, så jag tänkte ge mig på den först...
Jag fick av toppen på kongen med en Globalkniv (sambon must not know ). Har liksom redan lovat en gång att inte använda köksverkstyg ute i verkstan... Men det gick bättre än förväntat.Jag har andvänt olika tångar som funkar perfekt...ngr heter "knipex" special affärer tror jag har sånt, men det kan väl finnas varsom...Man måste bara ha olika beroende på hur stor kongen och kongbitarna är och vissa kan klippa/knipsa av Större bitar och vissa passar bättre om man ska knipsa av små små bitar..
Den biten ser stor ut så ja jag tror nog du har underskattat hans expertområde hundars luktsinne...det gör jag med - gömmer något "på ett bra ställe" tror man och så tar det ngr min- eller mindre så har dom hittat gömman..Pga livet har kongletandet få stå tillbaka en stund. Lilleman har letat efter diverse annat och när han inte gjort det har vi traggat fritt följ. Idag var det dock dags. Dessutom premiär för mindre bit. Han hittade denna dold och högt gömd i stallet på typ mindre än en minut. Jag är nu övertygad om att jag underskattar hans luktsinne grovt . Han blir iaf hiskeligt glad och peppad av att söka.Visa bifogad fil 96680
Men en sådär (I mina mått mätt, inte hundens) liten bit trillade av när jag delade kongen. Tänkte att den får jag ju spara till vi avancerar... Dock så var jag bara tvungen att testa om han kunde hitta den redan idag. Gömde den i en trädgårdsmöbel, och så fick han sniffa runt bland stolar och bord, och jodå, tog inte lång tid det heller.Den biten ser stor ut så ja jag tror nog du har underskattat hans expertområde hundars luktsinne...det gör jag med - gömmer något "på ett bra ställe" tror man och så tar det ngr min- eller mindre så har dom hittat gömman..
Ett tips för hundar med stora nosar
är att låta dom söka på tomsök ibland...för man ska ju träna som dom gör med tjänste hundar och oftast så hittar inte tjänste hundarna något eller dom kan få söka lääänge innan dom hittar något...och man ska ju efterlikna en sån hunds "vardagsjobb" s.a.s...
Jag tog en bild på en kongbit i handen för att se skillnaden mellan din bit -vet du om den här är för liten
Visa bifogad fil 96761
Vad skulle ni förstöra med ett litet tom sök i ett rum eller på altan eller liknande?Men en sådär (I mina mått mätt, inte hundens) liten bit trillade av när jag delade kongen. Tänkte att den får jag ju spara till vi avancerar... Dock så var jag bara tvungen att testa om han kunde hitta den redan idag. Gömde den i en trädgårdsmöbel, och så fick han sniffa runt bland stolar och bord, och jodå, tog inte lång tid det heller.
Diskuterade nyligen med sambon om man skulle våga sig på att skicka honom (hunden då ) på tomsök men vi kom fram till att vi fortsätter ett tag till med jackpot varje gång.
Hoppas ju på att vi kommer med på specialsökskursen som börjar i höst, så att vi får nya ögon på oss och fler tips. Är så rädd att förstöra något nu när han verkar tycka att sökandet är livets grej.
Jag är nybörjare, och han är bara liten (10 månader). Så jag vill gå försiktigt fram. Är så rädd att råka sabba hans söklust. Det är så oerhört viktigt för mig att det blir rätt med honom. (Att dra igång kongsöket hemma var modigt bara det.) Så innan vi börjar med annat än "leta-hitta-KALAS!!!" vill jag att vi är i kursverksamhet med ögon på oss.Vad skulle ni förstöra med ett litet tom sök i ett rum eller på altan eller liknande?
Jag tror ju hundar klarar mer än vi tror...
Hade ni tränat nosework eller?
För då är det bara som en doft till hunden ska hitta nu-kong-och jag tycker det är bra att man tränar svårighets graden o ev tomsök med ökad svårighetsgrad, men inte bara göra det svårare o svårare utan svårare o svårare med enklare pass eller testa på ett lite ännu svårare pass så man tränar lite upp och ner /svårare och lättare..fast ändå år träningen uppåt....Hade varit lättare att rita vad jag menar, men du förstår vad jag menar va-- zick zack uppåt
Har du kört några sök där du själv inte vet vart gömman är? Jag har insett att jag påverkar min hund MASSOR när jag har lagt ut söket själv. Räcker med att jag sneglar åt ett visst håll så plockar hon upp på det. Hennes driv blir så mycket starkare och det känns mer som att vi jobbar tillsammans när ingen av oss vet vart gömmorna finns.Jag är nybörjare, och han är bara liten (10 månader). Så jag vill gå försiktigt fram. Är så rädd att råka sabba hans söklust. Det är så oerhört viktigt för mig att det blir rätt med honom. (Att dra igång kongsöket hemma var modigt bara det.) Så innan vi börjar med annat än "leta-hitta-KALAS!!!" vill jag att vi är i kursverksamhet med ögon på oss.
Men jag förstår hur du menar! Och jag är själv också övertygad om att vi inte fattar vilken kapacitet våra hundar sitter på egentligen.
Ja, att någon annan placerar ut gömman måste jag börja med, och det ska jag väl våga innan kursen. Kan nästan lova att hunden hör på min andning när han är i närheten . Sambon säger att jag dessutom gör små ljud (pip) och att det är skitstörigt (och avslöjande).Har du kört några sök där du själv inte vet vart gömman är? Jag har insett att jag påverkar min hund MASSOR när jag har lagt ut söket själv. Räcker med att jag sneglar åt ett visst håll så plockar hon upp på det. Hennes driv blir så mycket starkare och det känns mer som att vi jobbar tillsammans när ingen av oss vet vart gömmorna finns.
Sen kan du ju utöka med att ha flera gömmor i samma område.
Det hör han definitivt. Vi gör så mycket konstigt som vi själva inte är medvetna om men nog tusan plockar hundarna upp det på en millisekund. .Ja, att någon annan placerar ut gömman måste jag börja med, och det ska jag väl våga innan kursen. Kan nästan lova att hunden hör på min andning när han är i närheten . Sambon säger att jag dessutom gör små ljud (pip) och att det är skitstörigt (och avslöjande).
Vad som också är väldigt avslöjande är var, när och hur du går/står osv med fötterna...Tex så tenderar många att i nosework iaf och det är väl likn i kongsök att gå bakom/bredvid hunden när den söker, men så fort den hittar gömman så stannar man till omedvetet då lär man ju hunden var den ska hitta gömman då om man stannar -vilket jag också gjorde i början....Ja, att någon annan placerar ut gömman måste jag börja med, och det ska jag väl våga innan kursen. Kan nästan lova att hunden hör på min andning när han är i närheten . Sambon säger att jag dessutom gör små ljud (pip) och att det är skitstörigt (och avslöjande).
Jag tänkte finns det inte alternativ till det som man kan boka direkt alltså Internet kurser med Specialsök - det borde ju finnas och då spelar det ju ingen roll VAR kursen spelas in..Men en sådär (I mina mått mätt, inte hundens) liten bit trillade av när jag delade kongen. Tänkte att den får jag ju spara till vi avancerar... Dock så var jag bara tvungen att testa om han kunde hitta den redan idag. Gömde den i en trädgårdsmöbel, och så fick han sniffa runt bland stolar och bord, och jodå, tog inte lång tid det heller.
Diskuterade nyligen med sambon om man skulle våga sig på att skicka honom (hunden då ) på tomsök men vi kom fram till att vi fortsätter ett tag till med jackpot varje gång.
Hoppas ju på att vi kommer med på specialsökskursen som börjar i höst, så att vi får nya ögon på oss och fler tips. Är så rädd att förstöra något nu när han verkar tycka att sökandet är livets grej.
Det låter ju som det gått bra för er i sommar - GRATTIS Mycket skoj att pyssla med i sommar ni har..Det är ju så kul att tävla ock så får man reda på vad man kan behöva träna mer på...Men det låter som ni har fullt upp hela sommaren o hösten också (kanske), brukar ni träna så här eller är det periodvis?Vi tränar vidare om än inte så strukturerat just nu då vi har några veckors fokus på tävlande i brukset. Men vi har hunnit med ännu ett prov hos Svenska Hundklubben där hunden var helt superfantastisk men matten klantade sig och vågade inte säga "markering" på ett ställe så vi missade uppflyttet. Valkyria är sån att hon tycker att gömman är "död" om hon markerat men inte fått cred för det så när vi gick tillbaka som ignorerade hon.
Vi har kommit med på två SBK prov framöver så efter helgens bruksstarter ska vi koncentrera oss på specialsöket fram till schäfer SM i september.
I SBKs specialsök så är det passiv markering som gäller och markeringen bedöms, det ger även avdrag med felmarkeringar. När det gäller Svenska Hundklubben så är det mer som NW att det räcker att hunden hittar och att du ser det och säger markerat. Eftersom jag tränar för SBKs prov så ville jag ha en lång frysmarkering även på hundkubben som för mig är mer ett träningstillfälle. Så hon markerade egentligen fint men hon släppte lite snabbare än jag önskar och sökte vidare och hittade nästa gömma. Sen gick jag tillbaka till det första stället igen och bad henne "visa" vad hon hittat där men då kopplade hon inte ens på nosen. Så den missen ligger på mig, vi har ju tränat massor på att inte gå tillbaka till redan hittad gömma (det ger också avdrag på tävling).Det låter ju som det gått bra för er i sommar - GRATTIS Mycket skoj att pyssla med i sommar ni har..Det är ju så kul att tävla ock så får man reda på vad man kan behöva träna mer på...Men det låter som ni har fullt upp hela sommaren o hösten också (kanske), brukar ni träna så här eller är det periodvis?
Jaha vad synd att du inte vågade ropa markering _ markerade hon inte eller behandla hon gömman som död efter markering utan belöning eller genom att bara gå förbi/titta bort...
Nu är jag bara lite nyfiken , men OM hon markerade varför vågade du inte ropa markering...eller var det ingen ordentlig markering (vad har hon som markering - frysmarkering kanske? Den har jag precis tänkt lära in....el är annan markering bättre.....Måste dom ha markering..är det inte så att man får välja?
Klart man kan! Fast nästan lättare att inte sova alls i de lägena tycker jag (förrän efter aktiviteten alltså). Men det beror såklart på när på morgonen man går av.Jaaa! Vi kom med på specialsök för nybörjare! Vad roligt det ska bli! Har orimligt höga förväntningar. Lite orolig för att första tillfället är en helg då jag jobbar natt. Men visst borde man kunna masa sig upp vid 11.30 efter två pass nattjobb för att åka och träna lite? Kan ju gå och lägga mig efteråt
Gillar hur du tänker . Går av 07, kursar mellan 13-15.15, går på 21.30 igen. Så det borde ändå funka. Det är liksom inte varje dag man måste lösa saker såhär.Klart man kan! Fast nästan lättare att inte sova alls i de lägena tycker jag (förrän efter aktiviteten alltså). Men det beror såklart på när på morgonen man går av.
Kanske bra att vara lite mosig i huvudet så blir man inte nervös .