Hon har ingen aning om vad hon ska leta efter och hon har inte förstått att det är en nosövning.
Behållarna är minst 30 cm från varandra, ibland mer. Biten är inte särskilt stor 1x1,5 cm men jag tror inte det är några problem för henne att känna doften.
Hon luktar gärna på burkarna - men hon tycker om alla burkar lika mycket.
Har först klickat bara hon råkar vara där och nu sist vänta ut henne och låta henne försöka en stund själv.
Annars älskar hon sökövningar och har ett ganska ordentligt föremålsintresse.
Igår letade jag upp en kong som redan är delad sedan tidigare, kanske 2/3 kvar och sen gömde. Hon hittade den klockrent.
Då gömmer jag den ändå med hyfsad störning.
Jag håller den först så att hon får lukta på den innan.
Jag har arbetat en del inne i redskapsboden både igår och idag. Jag delade kongen till en ännu mindre bit på cirka 2x5cm och sen gömde jag den i boden i två omgångar.
När hon hittade biten så har jag droppat den större biten som är kvar framför nosen och sen har vi lekt järnet.
Jag tar ju i kongen så den har ju min doft, men inne får hon sortera ut den från mina kläder, från där jag precis suttit mm och dessutom välja rätt leksak från andra som är utspridda tex.
I boden har jag rört vid dunkar, verktyg frys, bänk osv.
Så jag är ändå ganska säker på att hon går efter kong och inte min doft för att jag tagit i den?
Iochmed att vi började med markeringsträna och sedan direkt gick till att markeringsträna på kong så tror jag att det till viss del gick för långsamt? Att hade vi/jag ställt krav på att hon skulle hitta rätt tidigare.
Det är ju en smart hund i vanliga fall som brukar lära sig konceptet på några gånger.
Men eftersom jag gick efter instruktören plan där jag inte visste nästa steg, så blev det ju att vi stannade på markeringssteget.
Jag tänkte köra tre sök ikväll, första att jag gör som i eftermiddag, gömmer kongen så att hon inte kommer åt utan belönar med den större biten i anslutning.
Därefter tänker jag testa lägga kongbiten i en glasburk och gömma igen. Går det bra så gör vi om övningen, eller så gömmer jag den som första gången.
Imorgon tror jag att (förutsatt att det går bra ikväll) jag kommer dela den så att biten blir 2x3 cm. Köra utan eller eventuellt i glasburk.
Belöna med lek och kong eventuellt att jag testar att belöna med kampleksak eftersom det är den bästa belöningen.
Jag tänker att vi successivt jobbar ner oss till mindre bit tills jag kan få ner den i en behållare. Göra rumsök med kong i behållare.
Vi har ju hittills bara kört olika typer av platformssök och det skiljer ju sig vitt från att få leta (vilket är en väldigt självbelönande aktivitet i sig).
Du får
gärna komma med input och förslag, eller säga om du tycker jag är på fel bana. Har ingen direkt att bolla med.