Puttar lite på tråden. Hur går det för er? Här är mr mallenutt i full 18-månaders dimma men vi försöker att köra på ändå. Markeringar är fortfarande det vi bör fokusera på och är även en lämplig sysselsättning inomhus när vi dessutom har en två månaders människovalp att ta hänsyn till. Det är dock så otroligt tydligt att det är själva söken som är roligast och att träna markeringar isolerat när det ligger löptiksdoft i motvinden är helt uppenbart överkurs. Men gällande just markeringar. Är det någon av er som har något typ av träningsschema med "stegringstrappa" för detta? Har insett att jag är lika dålig på att träna hund strukturerat (ensam) som jag är på att rida utan en instruktör...
Vi kan typ av inlärning kör du?
Vi håller också på med markering och jag kör den parallell med sök.
Nu kan hon markera på helkong när vi lekar och jag håller den över huvudet, noshöjd, under nosen och på marken.
Hon kan även markera på helkong om vi först gör markering när jag håller i handen och
sedan testar att sätta den i i de olika höjderna.
Hon fixar det även om den sitter över huvudet och hon får "leta upp den".
Jag har precis börjar med att kong
utan snöre får man inte ta och så belönar jag med kong med snöre (kastar).
När hon kan leta upp den i de olika höjderna så kommer jag successivt göra den mindre.
"Letar upp" är att den står synligt men typ bakom något så att hon var tydlig synretning. Desto bättre hon blir ju mer kommer jag låta henne leta, men vi är inte där nu.
När hon markerar så är det själva sättandet jag belönar än så länge, så fort jag märker att hon börjar sätta sig bakåt så belönar jag. När markeringen är stabil börjar jag med att hon ska sitta längre och längre.
Det är för att hon inte i ett senare skede ska tro att markeringen är viktigare än själva letandet, markering kommer även bli mer precis.