Vi har kört några fåtal sök de senaste månaderna, och någon månad inget sök alls. När vi har sökt så har det varit fokus på att söka med rätt teknik och att börja söket direkt på anvisad plats (tycker det är vanligt att hundar inte börjar direkt utan sätter på nosen en bit ifrån där den startat - framförallt om de är vana vid att söka en stund).
Så korta sök där jag i början starta den direkt på gömman så att hon verkligen skulle få direkt feedback när det blir rätt.
Startade hon inte direkt får hon söka en kort stund och sedan startas om.
Om gömman varit på ett begränsad ställe t.ex dammsugaren så lärde hon sig snabbt att hon fick gå tillbaka och söka "på rätt ställe" där jag anvisat.
När hon väl satte på nosen direkt så började jag med att gömman är inom 1 dm från anvisat område, och jäklar vad noggrann hon har blivit!
Sätter på nosen direkt numer och hinner knappt anvisa för hon är igång och söker! Vi har kört sök både inne och ute, på grus och gräs. Men som sagt, väldigt enstaka sök så har vi har mer att jobba på.
Jag tänker att vi ska fortsätta så och istället satsa på att söka på så många olika ställen jag kan komma på och med olika typer av gömmor.
Inne; soffan, skafferi, bakom stängd dörr, bokhylla, hyllan i badrummet, utdragen badrumslåda, dammsugare.
Jag vill använda metallburkar på bord/stolar/soffbord, metallburk på boxdörrarna/ stuprör/container.
Ute; på vägg (panel/tegel), hylla i garaget, i gräs, nergrävd, grus.
Är det något smart jag har glömt? Jag funderar på om man ska testa med att tejpa upp den ett par gånger, då får man ännu fler valmöjlighet, just när det kommer till att söka av plana områden. Går ju lätt att sätta extra tejpbitar som störning för att de inte ska börja tro att de ska söka tejp.
Sen tänkte jag att vi skulle ta tag i det systematiska söket på tegelvägg och marken.
Parallellt jobba med att få upp drivet för kong och sen börja med markeringar igen. Vi har att göra i vinter.