Specialidrott på IV val!!

B

**BORTTAGEN**

Hur högt behöver man tävla?
Min tränare säger att man bör tävla minst LA hoppning Elr dressyr (Dvs DM klasserna) . Vad är det som gäller?

Sedan en fråga till. Om man vill gå på ett hästbruksgymnasium (Elr vad det heter) vad behövs för betyg i idrott? Våran lärare är nog mest petig av alla på skolan (dessutom är min skola hårdast med betygen i hela länet!!!)

Jag hade spec. idrott, ridning.Jag kan bara berätta hur det var i vår skola (kommun), för jag tror att det kan variera.
Vi behövde inte tävla högt från början (jag tex hade en unghäst), men ha ambition att träna mkt för att komma uppåt i klasserna och utvecklas. De tittade mkt på utvecklingen
både hos häst och ryttare. Man kunde även bättra på sitt betyg genom att var aktiv i klubben (ungdomssektion, funktionär, hålla studiecirklar mm)
För att kunna få MVG var man tvugen att tävla på högre nivå eller ta mkt stort ansvar i klubben.

Skolan kan jag inte säga säkert, men jag tror inte idrottsbetyget spelar ngn roll, utan bara sammanlagda betyget (alla ämnen). Men ett dåligt idrottsbetyg drar iof ner medelbetyget.

Ang specialidrotten e de olika, men viss hästvana tror jag krävs.

Jag har 1 termin kvar, går hästhållning, på våran skola räker det med att man vet skillnaden på en häst och en ko så får man gå hästlinjen, man e ju där för å lära sig nått!

Men vissa skolor har ridprov.

När jag hade specialidrott fanns det ingen relgel för det, men året innan jag började så var de som hade S I tvungna att vara bland de typ 20 % bästa (kommer dock inte ihåg om de va de 20% bästa i Eskilstuna eller södermanlandslän eller hur de nu va)

men var också tvungen att träna med sin sport minst 4 gånger i veckan...

nu har ja ingen aning om hur det är i andra städer... men så var det för mig när ja började för typ 2-3 år sen...

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 273
Senast: Sixten
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 296
Senast: Gotthard
·
G
Distans Jag heter Angelica och har en 8-årig ponny-valack som troligen är korsning arab och fjording. Vi har tävlat lätta hoppklasser i c.a 1...
2
Svar
30
· Visningar
2 411
Senast: SiZo
·
B
Övr. Barn Hej! Har en tonårsdotter som p.g.a. att hon mår dåligt skär sig och slår sig över hela kroppen (hon får hjälp med detta, går på BUP) Det...
Svar
18
· Visningar
2 960
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama