Spatthästar.

attempt

Trådstartare
Hur märker man att en häst har spatt? Hur behandlar man det?

Kan någon sätta in bilder på spatthästar?
 
Sv: Spatthästar.

Det enda jag vet är att de kan ha svårt för att fatta galopp i ett visst varv och/eller väldigt lätt tar korsgalopp.

Sen ska dom kunna få en så kallad spattknöl...
Mer kan ja inte
 
Sv: Spatthästar.

Okej, kan man märka det på något annat sätt? Min häst är jättekänslig när man ska lyfta bakbenen. Han stretar imot och vill inte sträcka ut benet. När man lyckas hålla kvar benet så står han och skakar och försöker rycka tillbaka det. När man rider märker jag inget. Jag försöker strecha honom varje dag, för att hans beteende kanske beror på att han är stel eftersom han inte är riden på hela vintern, jag har satt igång honom nu..
 
Sv: Spatthästar.

Spatt brukar upptäckas vid böjprov om det nu inte gått välldigt långt så att hästen är halt eller har stelt hasarbete.
 
Sv: Spatthästar.

Det beteende du berättar om har jag stött på hos en häst, som hade sk shivering (??). Dock har jag ingen som helst erfarenhet av denna åkomma.

Jag avlivade förr veckan min lillkille pga spatt. Vi märkte aldrig av att han hade den trots flertalet böjprov under första året jag ägde honom (dessa böjprov berodde på andra saker). Förra våren skadade han hasen på ett staket, vet röntgade såret och av en slump upptäckte dom också att han hade spatt. När den väl upptäcktes kom den att förklara en del saker i ridningen hos denna häst, men inget som man automatiskt hade kopplat till spatt om man inte visste.

hade han inte skadat sin has hade vi antagligen aldrig märkt spatten, och kanske han heller aldrig skulle fått problem av den. pga av sårskadan blev han nu tvingad till en långvarig konvalecens (10 månader) och under den långa vilan blev spatten så mycket värre att vi fick ta bort honom.

Ullis
 
Sv: Spatthästar.

Spatten kan visa sig på olika sätt. Min häst märkte vi det på genom diagonalhälta. Och, kom jag att tänka på senare, han visade irritation när jag skulle borsta på hasen, han hade det bara på ett ben.

Behandla och behandla. Man sätter in antiinflammatoriskt, får kanske hejd på den och ber en bön att det inte ska blossa upp igen. Glidleden kan alltså växa ihop, kroppen svarar på inflammationen genom att steloperera.

Om man får hejd på inflammationen gäller det att rida med omdöme och alltid värma upp hästen ordentliget. Men botad från spatt blir hästen egentligen aldrig.

Bästa sättet om man är misstänker spatt är ju att röntga. Om inte annat för att utesluta det och leta aefter andra orsaker.
 
Sv: Spatthästar.

Rebeccah skrev:
Okej, kan man märka det på något annat sätt? Min häst är jättekänslig när man ska lyfta bakbenen. Han stretar imot och vill inte sträcka ut benet. När man lyckas hålla kvar benet så står han och skakar och försöker rycka tillbaka det. När man rider märker jag inget. Jag försöker strecha honom varje dag, för att hans beteende kanske beror på att han är stel eftersom han inte är riden på hela vintern, jag har satt igång honom nu..

Jeg synes også dette høres ut som Shivering
 
Sv: Spatthästar.

Knapplån.

Min valack är T-märkt för en defekt i hasleden (det saknas ben - inte spatt). Han är röntgad senast 2003 och då fanns INGEN spatt (med den där defekten i VB).

Igår var vi in på klinik och min vet tyckte att 'den här har spatt va?' och jag konstaterade 'eh, det vet jag inte, men han hade det inte 2003'. Han reagerade inte på böjprov, men hon tyckte han hade spattkonturstörning på insidan av hasen. Och efter att ha kollat mot de bilder jag tog av hasen efter OP 2004 kan jag konstatera att de inte fanns där då. Så troligtvis har han spatt. Vi tog inga plåtar för det är i verkligheten skitsamma om han har spatt också eller ej.

Men han har då alltså fått spatt under de senaste två åren, och utan att det besvärat honom. Tacksamt är nog att han hållits igång kontinuerligt.

Han såg stel ut bak på lina, och så rörelsestörningen från defekten VB då. Det roliga, som verkligen kändes som ett kvitto på att jag gör rätt i min plan, är att under ryttare så försvann stelheten och rörelsestörningen och han var jämn och UA *stolt matte*

Så vi blev hemskickade med en has som faktiskt mådde BÄTTRE än nånsin sen utdömningen (trots att han går i 'hårdare' träning än någon trodde han skulle klara). och med ordern 'fortsätt rid som innan' =)

Slog upp spatt i håll hästen frisk och även där stod att de kunde få och utveckla spatt utan minsta symptom. Dvs hela 'processen' har skett utan påvisbar hälta. Och i dagsläget är det med största sannolikhet inaktivt och förbenat eftersom han inte har minsta reaktion ens på böjdprov (½ grad från VB, men han har haft 1 grad sen utdömningen, så det är från defekten).

Däremot poängterade vet hur viktigt det är att han inte ställta sv, men eftersom hasen inte mår bra av att ställas av heller så i realiteten så är det ingen skillnad mot 'innan'.

Det är dock svårt att säga att spatt är si eller så, dels tycks det väldigt individuellt. En del hästar berörs inte alls mer än att de kräver mer värmning,a ndra måste tas bort. Sitter spatten i någon av de två nedre glidlederna är prognosen bättre än om det sitter i den övre. Och sen är det ju det att en spatthäst kan till synes blivit 'symptomfri', men efter X tid blir spatten aktiv igen och så får hästen besvär.

Röntgen ger alltid säkert svar om spatt - både om hästen har det och hur långt i processen det gått (dvs om man fått en förbening eller ej.)
 
Sv: Spatthästar.

Alexandra_W skrev:
Igår var vi in på klinik och min vet tyckte att 'den här har spatt va?' och jag konstaterade 'eh, det vet jag inte, men han hade det inte 2003'. Han reagerade inte på böjprov, men hon tyckte han hade spattkonturstörning på insidan av hasen. Och efter att ha kollat mot de bilder jag tog av hasen efter OP 2004 kan jag konstatera att de inte fanns där då. Så troligtvis har han spatt.
Nu blev jag nyfiken....Vet (vem? Var? Pm´a gärna! *nyfiken*) ansåg sig kunna "se" att hästen har spatt utan plåtar? "Spattkonturstörning"? Hur menade hon då? VAD syftade hon på? Har du möjlighet att ta bilder på hasen nu och lägga ut samt lägga ut bilderna på hasen efter OP 2004? Har själv en häst med en liten spattförändring i nedre glidleden i ena hasen. Hästen har inga problem idag (vad vi vet...) och tränas och tävlas som vilken annan häst som helst.

//Alice
 
Sv: Spatthästar.

aldrig märkt hade han inte skadat sin has hade vi antagligen spatten, och kanske han heller aldrig skulle fått problem av den. pga av sårskadan blev han nu tvingad till en långvarig konvalecens (10 månader) och under den långa vilan blev spatten så mycket värre att vi fick ta bort honom.

Men annars så är det ju långvarig konvalecent som rekomenderas till spatthästar!? Efter att det har läkt ut så ska dom helst inte stå för mycket eller för länge iaf. Vad jag har hört.
 
Sv: Spatthästar.

alice skrev:
Nu blev jag nyfiken....Vet (vem? Var? Pm´a gärna! *nyfiken*) ansåg sig kunna "se" att hästen har spatt utan plåtar? "Spattkonturstörning"? Hur menade hon då? VAD syftade hon på? Har du möjlighet att ta bilder på hasen nu och lägga ut samt lägga ut bilderna på hasen efter OP 2004? Har själv en häst med en liten spattförändring i nedre glidleden i ena hasen. Hästen har inga problem idag (vad vi vet...) och tränas och tävlas som vilken annan häst som helst.

//Alice

Hon ansåg ju inte att hästen vare sig hade/inte hade spatt - det behövs det ju plåtar för att avgöra. Men spatthästar kan få sk 'spattknölar' i varierande storlek på hasens insida (har du Håll Hästen Frisk finns det bild på ett par stoooora sådana där). Och eftersom min herre har 'pålagringar' (ser det ut som/känns det som) på samma ställe, men liindriga då, så undrade hon om han hade spatt. Jag kunde ju inte då svara på om han 'sett ut' sådär 2003 eller ej, och kunde ju bara konstatera att 2003 hade han ingen spatt i alla fall (då är haserna röntgade från alla håll och kanter).

Och då tyckte hon ju att 'det kan ju vara såhär han ser ut' helt enkelt (dvs inte ha spatt), eller så beror de där konturstörningarna på spatt. Vilket vet vi ju inte utan att röntga, men vi röntgade inte, för det är i den här hästens skull sak samma om han har 'utläkt' (inaktiv, förbenad) spatt eller ej.

Men om du tänker dig insidan av hasen, titta på benet framifrån. Så det ställe där den är mest 'utbuktande' på insidan, gå en liten bit ner från där, och där sitter 'konturstörningen' (som inte behöver vara spatt, men spattknölar kommer just där - fråga mig inte varför DET har jag ingen aning om)

Men ta en sväng förbi bibblan annars, och se om de har Håll Hästen Frisk, där finns en bild på stoooora spattknölar, då ser man precis var de sitter (även fast de kan vara mycket mindre, eller inte finnas alls då)
Sen kollade jag ju soms agt på bilderna, och konstaterade att nepps, det fanns inte 2004. Så troligen har han fått spatt - också. Han har ju rasrelaterad disposition för det (arab) och han har ju end efekt i vänster has, och de har varit in i den leden etc, så soms agt det är inte alls omöjligt på minsta vis.

Kan tyvärr inte lägga in bilder då de är och måste vara stooora för att man ska se ordentligt, och jag sitter på Hedenhösmodem så det skulle ta en evighet att få upp dem på nätet tyvärr =/

Sen kan hästar ha spatt utan att ha 'spattknölar' med.
 
Sv: Spatthästar.

Rebeccah skrev:
Okej, kan man märka det på något annat sätt? Min häst är jättekänslig när man ska lyfta bakbenen. Han stretar imot och vill inte sträcka ut benet. När man lyckas hålla kvar benet så står han och skakar och försöker rycka tillbaka det. När man rider märker jag inget. Jag försöker strecha honom varje dag, för att hans beteende kanske beror på att han är stel eftersom han inte är riden på hela vintern, jag har satt igång honom nu..


Låter precis som det min pålle har och det kallas för "shivering".
Har fått lite olika förklaringar men i det "stora hela" så är det nerver som ligger så att de kommer i klämm när hästen ska lyfta på benet och får då "ryckningar" som den själv inte kan kontrollera.
Min har det på båda bakbenen. Enda gången som det är jobbigt är när man ska kratsa hovarna (eller ännu värre: BRODDA :eek: )
Han har inga som helst bekymmer när man rider eller så. Hoppar mycket med honom och det har aldrig visat sig på annat sätt än när man ska lyfta bakbenen.
Hoppas att det är det som din häst har och inte spatt.
 
Sv: Spatthästar.

Borde jag ta dit en vetrinär och kolla ifall det är "shivering".?
Jag har strechat honom 2 gånger/dag nu i en vecka. Det har gett resultat!
 
Sv: Spatthästar.

Rebeccah skrev:
Okej, kan man märka det på något annat sätt? Min häst är jättekänslig när man ska lyfta bakbenen. Han stretar imot och vill inte sträcka ut benet. När man lyckas hålla kvar benet så står han och skakar och försöker rycka tillbaka det. När man rider märker jag inget. Jag försöker strecha honom varje dag, för att hans beteende kanske beror på att han är stel eftersom han inte är riden på hela vintern, jag har satt igång honom nu..

Jag tycker verkligen det låter som shivering. Just detta att hästen har stått under vintern (shivering lir värre då hästen står, ej hålls igång) o skakar, rycker vid lyftning av bakbenen. Detta kan hjälpas med en fettrik kost o mkt rörelse.

Hur länge har du haft hästen? Du har inte sett ngra tecken på detta tidigare? Shivering kan uppkomma av infektioner, efter kvarka bla.
 
Sv: Spatthästar.

Här är vår spatt häst, kollar man riktigt noga på hennes vänstra bakben är det svullet. Är det benet hon hade 3:gradens spatt i.
Avlivades för 2 år sen pg spatten.

3340634.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
312
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 332
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp