"spättat sig själv" har ngn varit med om samma skada?

A

Angela

\"spättat sig själv\" har ngn varit med om samma skada?

Hej,,min halvblods åring fick en staknings skada här för 3 veckor sedan.Hon snubblade och körde in ett avblåset träd rakt in i bogen,som pga hennes vikt åkte in ca 2dm.
(vår teori om hur det hänt då vi sett det avblåsta trädet som satt som ett spjut upp ur marken vid en liten "nerförsbacke")
Hon fick pecillin i 10 dar & veterinären satte in en drän som satt i 5 dar,så ev flisor som var kvar skulle kunna komma ut,hon spolades mkt nogrannt också innan dränen sattes dit.Sedan när dränen togs bort så spolades hon varje kväll.Nu har såret nästan läkt ihop,och hon har hela tiden varit pigg,glad,haft aptit,ingen feber,och kunnat gå "som vanligt",visst var det vårt i början och hon hade ont,men hon kunde iallafall,nu går hon nästan som före skadan.
Har någon erfarenhet av likande skador???Vad tror ni,kommer hon bli helt återställd eller är det kört?
förstår att det är en svår fråga men man vill så gärna höra åsikter.. :cry:
Mvh

Re: \"spättat sig själv\" har ngn varit med om samma skada?

En riktig stakningsskada har jag varit med om, det var 1½ dm upp i buken. Den hästen klarade sig utan men efteråt, men läget var ju lite mer kritiskt än för din.

En annan häst har troligtvis stakat sig(?) på sidan av magen, vintertäcken och "sidfläsk" perforerat så revbenen syntes ungefär 1 dm, längs revbenen ifrån såret var det ytterligare 5-7 cm sår i en stickskada. Där vart det också drän, penicillin mm. Det läkte alldeles utmärkt, det enda som syntes var sedan en grop där såret varit.

Tror nog chansen borde vara ganska god att din häst klarar sig bra. Möjligtvis kan den bli lite stel. Men den är ju ung och har gott läkkött. Men veterinären som behandlat borde väl talat om om skadan skulle ge några besvär i framtiden?

Min ena fölis gjorde det...otäckt djup sår.Helt återställd idag utan men! ;)

Min hästs mamma gjorde typ samma sak när hon var ung (3 eller 4 har jag för mig). Hon har idag som en stor urgröpning i bogen.
Hon mår kanonbra men går en aning risigt i ena varvet. Hur det skulle kunna gå att arbeta bort med rätt sorts ridning vet jag inte... men de gångerna jag red henne gick hon hyffsat emellanåt men då fick man jobba som ett litet djur ;)

Huruvida det blir några men eller ej beror ju väldigt mycket på vart och hur det har tagit. Det kan ju handla om att få milimetrarna på sin sida! :crazy:

Jag ska hålla tummarna för att din häst blir helt återställd! Lycka till! :)

/Snorpan

ja han som kom akut när det hände,sa att han inte kunde säga hur framtiden såg ut alls,sedan efteråt så har jag haft en annan vetrinär som säger att det säkerligen kommer bli helt bra,men man är ju så orolig,jag hade verkligen planer för henne,köpte henne dyrt och med så bra dressyr stam,så jag hade tänkt o satsa lite,men vi får se hur allt går.Tänkte bara dela med mig av detta och samtidigt se om det var fler som hade varit med om liknande.
Mvh :crazy:

Har sett en häst som stakade sig rakt genom bakbenet, på insidan, högt upp. Han måste i princip ha satt sig rätt ned på stolpen (som tjuren Ferdinand på biet..). Stolpen perforerade muskulaturen i benet och hade gått upp i området kring skapet. Stallchefen fick såga bort halva stolpen medan den satt kvar i hästen för att få igen luckan till transporten.

Gissa om det var kalabalik.

Hästen är idag helt återställt och går kvar i ridskoleverksamhet!

:eek: Fy sjutton! Jag hade dött om jag var med... :crazy:

Skönt att det gick bra iaf.

En kompis fd häst fick en staketstolpe in i bringan, enda menet blev ett litet skönhetsfel.

Ja, det är tur att man inte är så känslig...

Liknande trådar

A
Hästvård Hej,,min halvblods åring fick en staknings skada här för 3 veckor sedan.Hon snubblade och körde in ett avblåset träd rakt in i bogen,som...
Svar
2
· Visningar
868
Senast: Angela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka