piggelin

Trådstartare
vad är spatt, varför uppkommer det, är det farligt och går det att bota?
vilka är symtomen för spatt?
jag har hört många som har sagt att dens häst har spatt men aldrig fattat vad det egentligen är.

Sv: spatt

Spatt är en torr kronisk inflammation hasledens glidyta, åkomman är som sagt kronisk vilket gör att den inte går att bota helt men kan komma i vilande läge.

Ärftlighet, foder, miljö, skoning/verkning, ridning. Orsakerna kan vara många, med gemensamt är att oavsett omnämna orsaker så har vissa hästar en disposition för att utveckla spatt och andra inte.

Symptom kan variera kraftigt, allt från utebliven symptom till rejäl synligt hälta samt spannet mellan det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är det någon här som har en häst som blivit opererad för spatt? Min häst kommer opereras inom kort och jag undrar lite om hur...
Svar
0
· Visningar
459
Senast: Biet
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Kropp & Själ Jag vill egentligen inte starta en debatt om kosttillskotts verkan eller ej men inser att det är svårt att låta bli. Jag har, av skäl...
2
Svar
21
· Visningar
1 537
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Barn som inte sover
  • Sytråden del 4