Q

Qyenn97

Om en häst får visad spatt, och den har läkt ut och hästen hoppar 130 utan problem, kan det visa att den inte lider av det, eller är en häst som har spatt "oanvändbar"?

Sv: Spatt

Spatt är en kronisk sjukdom, så den försvinner ju inte. Däremot så kan en del hästar, som du skriver, vara (eller bli) symptomfria och kan då förstås användas för ridning. När spatten är i sitt "aktiva" stadium så är det en inflammation i leden, och det gör förstås ont (=hästen blir halt). Inflammationen leder till sammanväxningar av en eller flera av hasens glidleder, och när sammanväxningen är "klar" så kan hästen vara ohalt. Inflammationen kan dock blossa upp igen och angripa en annan glidled i samma hasled, eller den andra hasen. Så några garantier för att en symptomfri spatthäst kommer att förbli symptomfri finns förstås inte.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 590
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 355
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 203
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, jag har en begreppsfråga jag hoppas kunna få svar på. Admin får ta bort inlägget om sånt är otillåtet i gruppen. Sitter med en...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka