E

evaand

Kan någon tala om hur man vet att hästen har fått Spatt ?
Vad gör man åt det ? :eek:

Sv: Spatt

Kan någon tala om hur man vet att hästen har fått Spatt ?
Vad gör man åt det ? :eek:

Spatt konstateras genom röntgen, om åkomman har varit ett tag utan att hästen visat symptom kan man om den sk spattknölen har bildats känna via palpation att spatt föreligger.

Man ger hästen antiinflammatoriska både både genom att spruta aktuell nivå, men även oralt. Oftast ska en spatt häst hållas igång på en liten lagom nivå om inte hälta föreligger, ofta genom handpromenad eller möjligen tömkörning på rakt spår.

Bara ett litet tillägg också:
Sedan beror det på var spatten sitter hur prognosen ser ut. Jag kommer inte ihåg om det är ifall den sitter i den undre eller övre delen så finns inget man kan göra.

"Shampiz som har spatten på "rätt ställe"

Ja nu vet jag hästar med spatt på samtliga nivåer samt i bägge bakbenen, som faktiskt lever i högsta välmåga fn. Så det där är ej heller att lita på, vad man kan säga är att spatt är en lömsk åkomma därför att oavsett nivå är spatt kronisk och kan blossa upp igen precis när som helst. Det jag har upplevt hittills är att när så sker brukar det vara ett större problem att rehabilitera hästen.

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
652
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka