Sv: Spatt

Boj skrev:
. Jag har också hört veterinärer säga att stona läker sin spatt bättre om de får gå dräktig, men uttalandet är otroligt okunnigt för att komma från en vet och man tycker faktiskt att de borde vara mera pålästa.
.

Sant dock att dräktiga ston läker bättre än odräktiga. Gäller samtliga åkommor. Vad jag förstod har detta med äggviteämnen att göra. Många ston läker ut samtliga skador (spatten förbenas ju dock, den läker inte ;)) under dräktighet och när dom går med föl. Har sett det ske.
Men att rekomendera att ta föl på en spattmärr (eller vilken annan "förslitnings-skadad" eller medfött defekt märr som helst), är rätt korkat av veterinärer absolut. Fast frågan är nog om att "kunskapen" om spatt ännu är rätt kluven, och det kommer nog ta ett antal år innan hela hästvärlden, men dess veterinärer och experter kan enas om hur det egentligen är. Men håller med dig absolut att avel på en kroniskt dålig märr är rena rama vansinnet.

Sv: Spatt

Fast hästar som har ihopväxta glidleder på ett bakben efter en rejäl spark, räknas detta även som vanlig spatt?

För att klassas som spatt, krävs enligt de veterinärer jag varit i kontakt med att glidbrosket bryts ned på en eller flera nivåer. Detta sker genom den inflammation som har uppstått i hasledens glidyta, när den behandlas eller självläker kan en förbening uppstå i området. Det är vad som kallas för spattknöl, det som orsakar smärtan är alltså inflammationen och således inte spattknölen när och om den utvecklas.

Tyvärr kan inflammationen ta ny fart i den sammanväxta glidytan, eller så börjar den i en annan nivå. I varje fall brukar spattknölen i detta läge luckras upp och försvinna, genom att inflammationen på nytt har blossat upp.

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Är det någon här som har en häst som blivit opererad för spatt? Min häst kommer opereras inom kort och jag undrar lite om hur...
Svar
0
· Visningar
457
Senast: Biet
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 407
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter