S

Snicks

Vad får hästen spatt av? Överansträning, ärftligt?

Hur kan en häst ridas som har utläkt spatt? Kan en utläkt spatt komma tillbaka/förvärras?

Sv: Spatt

Spatt har en hög ärftlighetsfaktor, dålig uppfödning har också del i åkomman samt sämre exteriör. Spatt finns med på defektlistan för avel.

Spatt är en kronisk inflammation i hasledens glidyta, den kommer aldrig att läka ut men kan hamna i ett vilande läge. En haltfri spatthäst skall erbjudas rörlighet i största utsträckning, både vad gäller motion med även stallmiljöbiten.

Tyvärr kan spatt blossa upp igen, ja. Spatt är dessutom dubbelsidig, så har ena benet drabbats så är risken stor för att även det andra benet drabbas. Genom att åkomman är kronisk är det ett fel uttryck när man säger utläkt spatt, för spatt kan ALDRIG läka ut. Däremot kan åkomman hamna i ett vilande läge, vilket gör hästen symtom/besvärsfri.

Min häst har spatt. Dock bara i ena hasen.

Han hade detta som 6 åring när jag köpte honom.
Om det kommit pga dålig mat eller om han blev inriden för fort och hårt är det ingen som vet. Han har tydligen aldrig heller varit halt pga spatten. Den upptäcktes på en röntgen som 5 åring när han skulle säljas till staterna. Som 6 åring var han inte halt en dag och han ahr ännu inte varit halt en dag pga spatten.

Kanske har jag tur. Kanske är det skicklighet. Min teori om en spatthäst är att hålla den glad och lycklig. Inte överviktig och rida den mkt. Boxvila är ju som vissa här sagt döden för en sådan häst.

Nu står min häst i box tills januari pga av annan skada. Vi får väl se sen hur det går med honom. Min veterinär bedömmer hans spatt som utläkt och sa att den inte skulle bekymra honom igen. Antar att det är olika för alla hästar. Men jag tror på min veterinär iaf..

Penny_Lane skrev:
Spatt behöver inte vara dubbelsidig. Vet flera hästar varav min ena endast har på ena sidan.

Då vet du mer än vad veterinärer som forskat i spatt vet, att din häst har spatt i ena hasen nu utesluter inte att den andra hasen drabbas. Dock behöver det inte bli så, men eftersom spatt dels kommer genom överansträngning om dispositionen redan finns. Faller saken i sin naturlighet att även det andra benet kan drabbas, pga att hästen gärna använder det friska benet som kompensation för de problem som spatthasn kan ge.

Bra information blir dock mörkrädd då jag har en bekant som gladeligen avlar på sitt sto som är triangelmärkt pga spatt... Har försökt att prata med henne om hur hon resonerar men det går inte in... avkommorna säljes sedan direkt som föl.

Vilket är mycket tråkigt, därför att spatt finns med på defektlistan.
Det kan också vara en förklaring på varför även andra raser drabbas i större utsträckning än tidigare, för att man gärna använder dessa hästar i avel när de inte duger till annat:devil:

Jag har ställt en ännu obesvarad fråga till försäkringsbolaget, de verkar hålla 20% av livvärdet på ston just pga avelsduglighet vid T-märkning.

Jag frågade om detta även var praxis på hästar som hade fått diagnosen spatt, detta uppmanar ju till avel på defekta hästar vilket torde ligga i försäkringsbolagens intresse att så inte sker.

Jag håller ju på med halvblod och ponnyer men den hon har är en Quarter, vet inte om man resonerar på ett annat sätt där? Eller hur det ser ut på defektlistan på typ Quarter/painthästarna?

Spatt kan även uppstå efter skada, tex spark emot hasen. Dvs inte enbart ärftliga faktorer... Har påträffat ett fåtal hästar som fått spatt efter skada. Dessa hästar ser jag inget förhinder att avla på.

Lintu skrev:
Spatt kan även uppstå efter skada, tex spark emot hasen. Dvs inte enbart ärftliga faktorer... Har påträffat ett fåtal hästar som fått spatt efter skada. Dessa hästar ser jag inget förhinder att avla på.

Och vem skall avgöra det? Du ser inget hinder, faktum kvarstår att det måste finnas en disposition för spatt annars skulle det ha finnits betydligt flera hästar som drabbats av samma sak. Om spatt uppstår pga smärttrauma eller om den kommer pga överträning är ju likgiltigt, orsaken är ju trots allt densamma.

men om spatten uppstått genom en inflammation i hasleden som följd av en trauma, på vilket sätt skulle detta vara genetiskt? Menar du då att anlagen för spatt är genetiska och att det då utlöses av trauma? Jag har inte uppfattat det så när jag diskuterat med veterinärer, men iof är jag inte en vet. själv, bara rehabiliterare...

Jasså då vet du mer än röntgenbilderna på min häst då..:smirk:
Vill du se dom eller?? Han har ensidig spatt. Finns endast på höger bak. Kanske har jag haft tur. Jag vet inte. Det har på 4 år inte utvecklats något i vänster och med tanke på att det röntgas 1 gång om året så håller vi det under koll.. Inga förändringar..

*kl*
Jag hade en ponny en gång med spatt. Hon haltade inte och man upptäckte det inte förren en röntgen gjordes. Hon opererades på hbg djursjukhus, där de även rekomenderade oss att ta föl på henne.

Hur kan en vet rekomendera avel på en spatthäst? Han sa att det inte var bevisat att det var ärftligt (6år sedan) Och att en dräktighet stimulerade spattläkningen bättre.

I vilket fall som, så tog vi två föl på ponnyn. Våra första föl och vi litade ju såklart på vetrinären. Ponnyn är idag tävlingsponny i dressyr och gick igenom böjprov ua 15 år gammal.

Ingen av avkommorna har visat tendens till spatt, och jag hoppas att det förblir så. Skulle aldrig göra om det, om jag vetat att det var ärftligt!

*lk*
När och var konstaterades spatten som ärftlig? Rent genetiskt? Jag har nämnligen samspråkat med veterinärer om ämnet och INGEN har sagt att det är ärftligt, men man förespråkar ju aldrig avel på en häst med störningar (inte ens kotledsinflammationsdrabbade märrar bör avlas på egentligen). Jag vet att det finns på defektlistan, men undrar när och hur man bevisade ärftligheten eller om man bara antar att det är så? Att det är ett rörelsebetingat fel kan man ju lätt luska ut med vanlig logik, och att hasens uppbyggnad spelar in, men skulle själva spatten i sig vara ärftlig eller bara anlag till spatt iom en exteriör och ett rörelsemönster? *funderar*

Samtidigt har jag hört veterinärer sinsemellan diskutera spatt som ett antal olika åkommor med samma utgång, "gångarts-spatt", "förslitnings-spatt", "traumatisk-spatt" (och så "tupp-spatt" som inte är spatt i samma mening alls utan sitter i knäet) osv, men här verkar folk vilja dra all spatt över samma kam, vilket jag inte vet om jag köper. Övertyga mig gärna, nån som anser sig veta HUR det egentligen ligger till....:devil:

Spatt finns med på defektlistan, dvs avelsmaterial som används får ej vara behäftad med denna typ av åkomma. Hingstar förordas kastration och får ej användas i avel, defeklistan gäller även ston.

Tidigare har man sett att spatt har en disposition, dvs en riskökning för åkomman. Avkomman ärver inte per automatik åkomman bara för att sto eller hingst har det. Däremot har avkomman en ökad genetisk risk för spatt, den kan således själv producera en avkomma som får eller lämnar avkommor med spatt.

På island har denna åkomma studerats flitigt, pga islandshästen drabbas i allra högsta grad av spatt. Här redovisade man vad man kommit fram till. Detta skedde under islandshäst-VM i somras.

Man studerade hela avelslinjer, studien avsåg denna gång ridhästar. Man har gjort en liknande studie på unga samt köttproducerande hästar, och kommit fram till att spatt fanns i samma grad hos oridna hästar som ridna. Den studien som gjordes på ridhästen, här tog man fram flera kända avelsled och tittade närmare på. Här såg man att vissa led hade en högre andel spatthästar, man kunde tom plocka fram unga hästar från detta led och via röntgen tala om i de fall hästen hade disposition för spatt. Flera av dessa hästar har sen utvecklat spatt, så man kan alltså se i ett tidigt skede om avkomman har en risk för spatt.

Detta är tänkt att användas för bl a exporten, då man inte avser att skicka sådna unga hästar som har röngenfynd men ej utvecklat åkomman. Genom denna studie har man konstaterat att spatt har högre ärftlighetsfaktor än enbart disposition.

Intressant! Har ingen kontakt som så med islänningar själv bara förbigående, men har hört att det är en "folksjukdom" hos islandshästen. Så där har dom nog lite mera koll än vid andra raser... fast araben börjar bli bra drabbad den med. Samtidigt kan man kanske anta att spatt hos enstaka individ i ett släktled (av inte spattdrabbad ras) kan var traumabetingat? Fast avel på dessa individer kanske inte är att föredra eftersom själva exteriören då förmodligen spelar in... åsikter?

Jag skulle vilja sticka ut hakan lite längre än så, och skriva så här. Orsaken till att spatt börjar öka i andra raser, kan mycket väl hänga samman med just detta att man använder avelsmaterial som ston med spatt. Jag har också hört veterinärer säga att stona läker sin spatt bättre om de får gå dräktig, men uttalandet är otroligt okunnigt för att komma från en vet och man tycker faktiskt att de borde vara mera pålästa.

Ett vad du kallar smärttruma kan visst orsaka spatt, men ändå krävs att hästen har en genetisk risk, dvs en svaghet i området för att det skall ske. En spark på hasen eller att hästen övertränas, och sen kommer spatt. Orsakerna måhända vara olika, men grunden för att åkomman skall ta fart finns ändå.

Säkert en sanning. Däremot tror inte jag dirket att spatten i sig ökat, utan att överlag ökar antalet hästar och de rids och tas hand om annorlunda varav spatten upptäcks. Nästan alla skelett från häst från medeltiden (såväl från sve som övriga europa) har spattförändringar i haserna hörde jag av en arkeolog kamrat. Därav tror jag att spatten alltid funnits hos våra hästar, och ju mera vi röntgar och undersöker ju mera hittar vi. Sen är vi nog överlag mera noga nu, dom allra flesta har ändå nån typ av prestationshäst. Eftersom många hästar har spatt utan dirketa känningar, tror jag inte åkomman i sig är ny på något sätt hos andra raser heller. Islänningar rids och gångartstränas en del varav man nog upptäcker deras spatt lättare. Detta är alltså bara hypoteser nu.
Och avel på spatthäst är vanskligt, absolut. Fast hästar som har ihopväxta glidleder på ett bakben efter en rejäl spark, räknas detta även som vanlig spatt? *filosoferar*, eftersom överben och pålagringar som gynnar sig i trauman inte är ärftliga (liksom brutna ben inte är ärftliga ;)), är en "spattpålagring" alltid genetiskt grundad? Detta kan inte gälla många av dagens spatthästar, men rent hypotetiskt. Eller ser man en sån tydlig skillnad på röntgenplåtarna, att man inte diagnosticerar en sådan skada som spatt? Jag ser ingen skillnad iaf :rofl: men jag beskådar bara plåtar som lekman för att få en sammanhängande bild av hur spatt utvecklas efter att den "brutit ut". Samtidigt säger ju inte röntgenplåten allt, vissa hästar klarar inte av den minsta pålagring, medans andra kan se ut som själva :devil: och inte ha någon typ av känning av det...

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Är det någon här som har en häst som blivit opererad för spatt? Min häst kommer opereras inom kort och jag undrar lite om hur...
Svar
0
· Visningar
457
Senast: Biet
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 407
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter