Sv: Spatt
Säkert en sanning. Däremot tror inte jag dirket att spatten i sig ökat, utan att överlag ökar antalet hästar och de rids och tas hand om annorlunda varav spatten upptäcks. Nästan alla skelett från häst från medeltiden (såväl från sve som övriga europa) har spattförändringar i haserna hörde jag av en arkeolog kamrat. Därav tror jag att spatten alltid funnits hos våra hästar, och ju mera vi röntgar och undersöker ju mera hittar vi. Sen är vi nog överlag mera noga nu, dom allra flesta har ändå nån typ av prestationshäst. Eftersom många hästar har spatt utan dirketa känningar, tror jag inte åkomman i sig är ny på något sätt hos andra raser heller. Islänningar rids och gångartstränas en del varav man nog upptäcker deras spatt lättare. Detta är alltså bara hypoteser nu.
Och avel på spatthäst är vanskligt, absolut. Fast hästar som har ihopväxta glidleder på ett bakben efter en rejäl spark, räknas detta även som vanlig spatt? *filosoferar*, eftersom överben och pålagringar som gynnar sig i trauman inte är ärftliga (liksom brutna ben inte är ärftliga
), är en "spattpålagring" alltid genetiskt grundad? Detta kan inte gälla många av dagens spatthästar, men rent hypotetiskt. Eller ser man en sån tydlig skillnad på röntgenplåtarna, att man inte diagnosticerar en sådan skada som spatt? Jag ser ingen skillnad iaf
men jag beskådar bara plåtar som lekman för att få en sammanhängande bild av hur spatt utvecklas efter att den "brutit ut". Samtidigt säger ju inte röntgenplåten allt, vissa hästar klarar inte av den minsta pålagring, medans andra kan se ut som själva
och inte ha någon typ av känning av det...