Gullan86

Trådstartare
sökte runt lite men hittade inte så mkt här på buke om spatt(jag såg säkert fel men men).

jag är mkt intresserad av hur spatt uppkommer m.m men har funderat på, det sägs ju att en viss benvinkel/bäckenvinkel gynnar spatt och det är ju den som ärvs vidare. eller har jag helt fel?

är det någon möjligtvis som kan förklara detta och kanske har några bilder på en spatthästs bakben och hur vinklarna då ser ut när det gynnar spatt ja....det blev lite bladdringt men ni fattar va :angel:

Sv: Spatt!!!

Skrev en uppstats om Spatt för inte så längesen, kommer ihåg delar av källorna.
Men sen kom jag inte ihåg vilka jag använde och vilka som var bra, men det är värt att kolla upp!
http://www.geocities.com/ishestur/benspatt.htm
http://www.geocities.com/geisli_se/index23.html
Förstå din islandshäst - Rikke Mark Schultz
Islandshästen - Stina Helmersson
&
Islandshästen nr 7 2004
Sen kan du ju alltid gå på bibloteket och kolla i deras böcker om islandshästar, och i princip alla finns det MINST ett kapitel om spatt.
Hoppas att ngt kunde vara till hjälp.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 431
Senast: mackan
·
Hästvård Spinner vidare på en spattfråga som jag såg. Vet att det är svårt att säga, men ni som har spatthästar, vad utgår ni ifrån? Hur gör ni...
Svar
19
· Visningar
2 077
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
3 247
Senast: Kristall10
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 364

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar