fundersam

Trådstartare
I somras vart min häst halt vänster bak. Vart bra ett tag och sedan kom det tillbaka. Varit på kliniken och fått diagnosen Ossös spatt, sitter i mellanleden. Om någon har erfarenhet av detta så hoppas jag att du vill dela med dig om resultat och om man ska tänka på något särskilt. Vi behandlar inte just nu. Kliniken vill ha bedömning av ev behandling med alkohol av annan veterinär. Hästen är 14 år och har ingen smärta. Lite halt. Galopperar runt i hagen och verkar må bra.

Sv: Spatt

Tack!! Jag har läst men hittar bara info från -07 och -09. Om du hittat något från senare år så vill jag gärna veta vart jag ska söka. Det händer ju mycket inom hästvård. Kanske sökt på fel sökord

Har läst artiklar men fortfarande "fundersam". Spatt i inflammationsfas, i mellanleden, vänster bak. Vilket tydligen innebär att det är process i pågående. Första vet. sa att han ska vila och bara vara häst. smärtlindring ska inte behövas. Igår pratade jag med en annan vet. som tyckte det var konstigt att han ska vila när hästar med spatt ska röra sig. Och nu till min fundering. Har du fått samma diagnos i inflammationsfasen och vad sa och gjorde din veterinär?? Och skulle hästen vara igång eller vila??
Jag blir inte klok av allas olika synpunkter.

En häst med pågående inflammation/halt ska ha kontrollerade rörelse möjligheter, i övergående fas där inflammationen har lagt sig så ska den absolut röra på sig och även när åkomman är i vilande läge. Då bör den aldrig få stå still.

Fast om den är halt har den smärta!
Låter konstigt att de valt att inte behandla. Varför?
Vad är behandling med alkohol? Har aldrig hört talas om det.

Spatten kan stabiliseras, det brukar ta tid. Ofta ½ år.
De kan bli fullt fungerande. Åkomman brukar vara bilateral, alltså på båda ben.

Vi har haft en dressyrhäst som fick spatt. Hans spatt stabiliserades och han tävlade Int I i flera år efter det. Det var extremt viktigt att han inte vilade utan motionerades väldigt regelbundet. Han vilade aldrig utan leddes en timma hans vilodagar.

Vila betyder inte boxvila utan bara slippa ryttare på ryggen en tid, så uppfattade jag det. Sen var det uppsutten skritt ett bra tag tills min häst ville tölta helt självmant. Men då blev det trav enligt mig då tills jag tyckte han var bra nog för tölt. Och på den vägen är det

Veterinären jag var hos ville ta bort honom. Jag har nu fått tag i en annan veterinär som har behandlat många hästar med spatt. Han förstod inte att hästen skulle vila och inte få smärtlindring. Har skickat journaler och bilder till honom och så skulle han höra av sig om behandling. Så nu får vi vänta och se. Angående alkohol så sprutar man in det i leden och processen snabbas på.

Den erfarenhet jag har av spatthästar är att dom inte mår bra av vila. Men inte mår bra av hård träning heller, utan dom mår bra av tex lugn promenadridning. När spatten är som mest aktiv så måste man vara försiktig, men jag tycker vila gjort dom sämre.

Jag har själv en häst med spatt på ena bak. Det är inte nedärvt på henne. Jag trodde att spatt var en dödsdom men har lärt mig att det är det sällan om man låter det "läka ut". Det vill säga att den akuta fasen går över och hästen slutar ha ont.
I mitt fall upptäcktes spatten av "misstag". Det var inte där hon hade ont och hon verkar ha återhämtat sig helt. Det är nu ett drygt år sedan jag fick reda på detta. Hon är inte i full gång än pga att hon ådrog sig en senskada i början av året så hon har fått vila tills för ett par månader sedan. Hon "tappar" ena bak ibland när hon inte är ordentligt uppvärmd men det är enda gångerna man märker att hon har spatt. Hon står numera på lösdrift och det var aldrig aktuellt att låta henne stå på boxvila (senskadan var extremt liten).
Jag har hört att man kan "bränna" spatten och det kanske är det som är att använda alkohol? Jag trodde att det var en förlegad metod som inte användes längre? En väldigt gammal hästkarl i mitt förra stall frågade just om detta då hans sons ponny fick spatt och dom brände det och sedan fungerade ponnyn fint i många år.

Hoppas du får ordning på din häst. Spatt är ingen rolig diagnos men den är absolut inte en dödsdom. :)

Tack för att Ni delat med Er av era erfarenheter. Man har ju alltid hört att om hästen får spatt så brukar man få avliva dom.

Den sista veterinären jag pratade med brukar inte använda alkohol utan andra metoder beroende på hur det ser ut.

Mitt största problem är att min häst nästan aldrig visar smärta så man förstår att han har ont. Vi har under de åren vi haft honom försökt se något litet tecken till smärta när han borde haft ont men icke.

Jag känner att allt kommer att ordna sig. Vi rider ju endast i skogen och något litet dressyrpass ibland.

den här tråden följer jag då min Geysir fått spatt konstaterad, kanske vi blir en liten stödgrupp här på buke... Jag har redan Korven att tacka för att jag inte grinat ihjäl mej under denna första tid med diagnosen:bow: Jag har precis sett Geysir gå in i "skov" nummer två av sin aktiva spatt och hoppas den läker ut så fort det bara går. Jag har även försökt önska att jag kunde ta över hans smärta - helt fruktansvärt att se bästa vännen ha ont.

Men nu efter att han blivit sprutad första gången i sitt andra "skov" inser jag att han berättar tydligt och klart för mej direkt det börjar göra ont - jag är tydligen lite trög att läsa honom, men han är en gentleman och ger tydliga signaler så jag börjar lära mej :love:

Hoppas det går bra för oss och hoppas det går bra för alla er som kämpar med/mot spatt:D

Ja vi hoppas att alla spattisar blir smärtfria, själv var jag ute i skogen och promenerade med min gamling och det var jättekul att det hände nåt äntligen. :)

Hej

Jag har en häst med KRAFTIG spatt :(

Jag fick diagnosen i april i år.

Jag uppmärksammade detta genom att han blev väldigt snubblig och ville inte ta ut steget ordentligt. Han var väldigt motvillig till att trava.
Då åkte jag till kliniken och han genomgick en hältutredning och röntgades.
Genom röntgenbilderna kunde man se kraftig spatt!

På höger bak är samtliga tre glidleder sammanväxta och han har en kraftig ”spattknöl”, pålagring. Denna has har inte aktiv spatt så han har inte ont.

Vänster bak ser likadan ut, samtliga tre glidleder sammanväxta och han har en kraftig ”spattknöl”. Men här kan man också se att det även är en kraftig inflammation och att pålagringarna är på väg upp mot stora hasleden.
Vid böjprov är han 3 gradig halt.

Veterinären var skeptisk men sa att om vi har tur så växer vänster glidleder ihop och smärtan försvinner, men det kan ta tid…allt ifrån någon månad till ett år..

Han fick då kortison insprutad i hasen för att dämpa inflammationen. Han fick också äta Rheumocam i två veckor.
Han fick inte ridas utan bara promenader i grimskaftet på 10-15 min.
Han får dagligen nyponpulver och glucosamin.

Efter 4 veckor gjorde vi ett återbesök där han vid böjprov fortfarande var 3 gradig halt. Mer kortison i hasen. :(
Tanken på att ta bort honom fanns...

Efter ytterligare 4 veckor gjorde vi ett återbesök där han vid böjprov fortfarande var 3 gradig halt. Mer kortison i hasen. :(
Stod i valet och kvalet att ta bort honom, allt kändes hopplöst! Jag hade till och med bokat en tid för att ta bort honom :(

Men... så en dag började han busa i hagen! Full galopp och bockningar O_o
Det kanske finns hopp?!

Jag lät honom gå på STOOORT sommarbete, ute dygnet runt så han fick röra sig mycket. Ingen ridning!

Jag tog hem honom från betet och har nu under hösten börjat rida honom försiktigt. Bara skritt i 10-20 minuter.
Och det är en helt ny häst :love:
Han är pigg & glad. Han snubblar INGENTING och tar ut stegen ordentligt!

Men jag är väldigt väldigt försiktig! Jag ska fortsätta skritta korta stunder under vintern och sedan tänkte jag åka in på kliniken i vår och göra en ny röntgen för att se hur spatten har utvecklats.

Så snälla...håll tummarna för att han blir smärtfri!!

Nu har jag pratat med 3 olika veterinärer och blir nog inte klokare.
1. Han måste vila till våren och troligen kommer han inte att funka.
2. Varför ska han vila? Fick du ingen smärtlindring och råd om att promenera?
3. Veterinär som jag skickat bilder och journal till. Denna person tycker att jag ska börja småskritta och sedan utöka med lite trav och verkligen känna efter hur han känns och återkomma för ev behandling och ge smärtlindring.

Min häst galopperar och travar runt i hagen. Har en minimal förändring i vänster knä bak. Ingen smärta. Är inte halt utan stel.

De andra i stallet undrar hur man tänker för de går på den första veterinärens råd och jag vill ju hålla honom igång på något sätt.

Ni andra som har problem med Era. Har ni skrittat i själva inflammationsfasen eller bara promenerat för hand?? Använt smärtlindring i denna fas?? Annat som Ni tänkt på.

Varför finns det så många frågor och olika svar!! Jag håller tummarna för alla våra spatt hästar

Min veterinär sa att jag skulle skritta min häst i ca 10-20 min, helst varje dag. Jag frågade om jag skulle rida eller gå med honom i grimskaftet, rida var inga problem sa han.
Sedan skulle jag prova trava när han kändes "fräsch"
Detta var i våras i själva inflammationsfasen.

Men min häst var sååååå snubblig med framfötterna så han höll på att ramla flera gånger under dessa 10-20 minuter så jag vågade inte sitta på, tänk om han ramlar och jag får 600kg häst över mig :nailbiting:
Trav var/är inte ens att tänka på!

Så jag har bara promenerat med honom i grimskaftet, dock inte varje dag utan när jag har haft tid och när han har känts fräsch! Jag går mycket på hans dagliga tillstånd, verkar han ha ont så får han bara röra sig i hagen. Hela sommaren fick han vila och gå på sommarbete.

Även nu när jag har kommit igång och rida så håller jag mig bara till skritt! Och det tänker jag göra hela vintern! Jag är livrädd för att han ska få ont igen, hellre tar jag det lugnt och försiktigt hela vintern så kanske man kan rida lite mer i vår, typ 45 min skritt :D

KL

När min var i inflammationsfas så fick jag stränga order om att tömköra henne samt gå över cavaletti så hon fick flexa ordentligt i hasen. Så det gjorde vi. 20 minuter varje dag. Tömkörning vågade jag mig inte på eftersom jag var helt okunnig på det området. Jag skulle också gå med henne minst 30-40 minuter/dag och helst 2 gånger dagligen. Nu bodde jag en halvtimmes bilväg ifrån hästen så det var inte riktigt realistiskt att genomföra, men hon fick gå ute mycket istället. Nu hade min inte ont av sin spatt.

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 086
Senast: Freazer
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
466
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 202
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka