jenneliewiden

Trådstartare
hej, jag är en 15 årig tjej som är lite orolig över min 9 åriga d-ponny.

Jag är inte hos honom så jätte ofta på mornarna, utan bara nån gång imånaden då vi turas om i stallet. Första gången jag upptäckte detta var för lite mer än en månad sedan kanske. Att han är svullen runt kotan och kronan. Först trodde jag ju att det hade hänt nånting men han var inte varm eller markerade ingenting. Så jag släppte ut honom i hagen och sedan när jag kollade till honom 2-3 timmar senare var det helt borta. Det har vart likadan 2-3 gånger till när jag vart upp på morgonen. Det kanske är så exakt varje morgon!? Jag trodde att det berodde på dålig blodcirkulation och var påväg att köpa back on track men så...
Började det knaka i hans bakben när jag kratsade hovarna osv. Och det var då jag började bli rädd för att det var spatt. Han är inte halt eller oren. Ibland kan han vara lite ovillig att gå fram och länga på stegen osv, iallafall i början på passen men jag kan påstå att det är någon märkbar skillnad på honomi ridningen. (har haft honom i 1 år och 7 månader.) Jag vet inte alls mycket om spatt. Men vissa säger att hästarna visar stor hälta och orenhet medans det upptäktes på min kompis häst på en tävlingsplats precis efter dom vunnit en klass. Den hästen visade bara stelhet vad jag vet. :confused:

Vad tror ni? kan det vara spatt?
Vi väntar på att veterinären ska komma ut för en hel genomkoll så jag anatr att jag får veta snart , men det kan vara nyttigt att höra vad ni tror. :crazy:

Sv: Spatt?

Jag hade hoppat över veterinärbesök på plats, om de inte har med t ex röntgen.

Det kan vara en uppsjö diagnoser, men just detta att hästen är ovillig att gå fram eller blir lite bättre en bit in i passet känns alarmerande. Kroppens eget smärtstillande ämne sätter in efter ett tag, och då kan hästen upplevas som piggare/mindre stel trots att den fortfarande har lika ont som i början av passet.

Boka tid för en hältutredning, det känns verkligen som det är läge.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har lite frågor angående hovbölder och svullnad som någon kanske kan hjälpa mig besvara. Har ett hblsto född 97 som i våras...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: Tennessee
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 671
Hästvård Jag är nyss hemkommen efter att ha varit på klinik med min häst. Han blev rejält halt höger bak för knappt tre veckor sedan. Då tog han...
Svar
7
· Visningar
3 790
Hästvård Vet att det redan finns trådar om det här ämnet men vill ändå skapa en ny, dels för att jag vill ha erfarenheter från vad detta kan vara...
Svar
0
· Visningar
792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka