spatt-vad är det eg?

V

vide

jag vet på ett ungefär vad spatt är.. MEN skulle vilja veta mera.. vad det beror på. visst är det oftast medfött? i vilken ålder är det vanligast att hästen får besvär av det?
osv osv osv:P

Spatt är aldrig medfött, det är en torr inflamation i en eller flera av hasens glidleder. Spatten förstör lederna och så småningom kan de genom broskbildning växa samman och hästen bli smärtfri. Då dessa framförallt två av de tre inte rör sig särskillt mycket så klarar sig många hästar bra med hjälp av denna naturens steloperation, vissa har tom spatt utan att någonsin ha symptom, men spatten kan även vara invalidiserande och leda till utdömning.

Hästen kan få det i vilken ålder som helst även som unghäst och orsaken anses vara en kombination av flera orsaker som exteriör och benkvalite (båda ärftliga), utfodring, uppväxtförhållande, utfodring och överansträngning.

okej tack för kloka svar:)

Jag har hört att man ska rida/aktivera hästen varje dag för att det inte ska förvärras så det stämmer alltså inte? dom ska vila mer?

En häst med spatt mår bra av att röra på sig så att den inte blir stel. Till exempel kan den behöva längre uppvärmning inför ett ridpass än en frisk häst gör.

mandalaki

Brosk kan inte nybildas vad jag vet, så det är en benbildning som sker och därmed smärtsamt när ben nöter mot ben. När benen i glidleden växt ihop upphör nötningen och smärtan.

okej så alltså medans det växer så gör det mkt ont för hästen? ska den stå i vila eller aktiveras under den tiden? får så många olika bud att man blir förvirrad

alla problem är ju individuella. så det bästa och sannaste svaret får du av din veterinär.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: MiniLi
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar