Spatt och griffelbensfraktur

C

cleopatra

min häst blev sparkad i hagen så att griffelbenet gick helt av samt att det blev flera sprickor nästan högst upp på benet. har nu gått fyra veckor utan att det har börjat bildas ny benväv i frakturerna. på de sista röntgenbilderna har vet. även konstaterat att han har spatt i samma ben.
är det någon som har någon erfarenhet av detta, alltså både griffelbensfraktur och spatt på samma gång. vad gjorde ni åt detta?

Sv: Spatt och griffelbensfraktur

Tyvärr har jag ingen erfarenget av spatt och fraktur på griffelbenet men däremot det sistnämnda. En kompis häst op:ades nyligen där de tog bort briffelbenet då frakturen aldrig läkte.

Hej!

Har ingen erfarenhet av bägge samtidigt, bara av griffelbens fraktur.

Det opererade vi bort och helt återställd efter det.

har för mig tat det var griffelbenet som en häst opererade bort, den är helt återställd iaf. Spatt vet jag inte, men vissa hästar kan väl gå och fungera i ridningen endå om det inte är så alvarligt... Det viktigaste då är ävl att de hålls igång så ledvätskan smörjer...

Jag antar att du redan har kontakt med veterinär, annars hade jag inte skrivit detta.
Men både vad gäller spatten och avsaknaden av ny benvävnad så antar jag att du vill stimulera till mer skelletbildning? Sätt magneter på benet, de har den effekten. Men fråga veterinären först så det inte blir alldelles fel

ni som hade hästar där griffelbenet hade opererats bort, var det hela benet ända uppe från leden eller bara en bit av det?

Jag antar att du redan har kontakt med veterinär, annars hade jag inte skrivit detta.
Men både vad gäller spatten och avsaknaden av ny benvävnad så antar jag att du vill stimulera till mer skelletbildning? Sätt magneter på benet, de har den effekten. Men fråga veterinären först så det inte blir alldelles fel

okej, det visste jag inte att man kunde använda magneter för att stimulera skelettbildningen. vet du om det är något som används ofta? brukar vet. ha tillgång till detta?

:confused: ursäkta, var sitter griffelbenet exakt? ÄR blivande sjukgymnast med djurintresse. =) JAg tror det sitter nedtill i benet, men exakt vars?

kram /Lina

det sitter på utsidan av bakbenet, börjar i hasen och går en bit nedåt

ni som hade hästar där griffelbenet hade opererats bort, var det hela benet ända uppe från leden eller bara en bit av det?

2/3 av griffelbenet kan opereras bort dock inte den delen som går upp till leden.

Min har haft en sprialfraktur uppe ifrån knät i frambenet och ner i griffelbenet och där kunde man inte ta bort det

2/3 av griffelbenet kan opereras bort dock inte den delen som går upp till leden.

Min har haft en sprialfraktur uppe ifrån knät och ner i greffelbenet och där kunde man inte ta bort det

vad gjorde ni åt detta? läkte det av sig självt?
vi röntgade för 1 vecka (7 veckor sedan olyckan) och då hade det inte börjat bildas ny benvävnad...

Nej det har inte läkt sig själv utan frakturen är fortfarande inte "sluten" dock har hästen att ordentliga överben över skadan och på så sätt lagat den :idea:

okej, hur funkar hästen nu då? går den att rida och träna som vanligt?

En av ridskoleponnyerna fick det vänstra bak avsparkat högt upp, riktigt högt upp.

Det var vila i ca 6 månader eller om det inte blev mer.

Men han är okej nu.

Första månaden gick han dessutom i hage som vanligt för somliga trodde inte på mig när jag lade fram min teori (som var helt rätt, det var NÄSTAN så jag sade "vad var det jag sade" när vi var på kliniken...)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 543
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka