Spatt och besiktning

P

Pollux

Kort fråga:
Kan man undgå att upptäcka spatt vid en veterinärbesiktning med böjprov?

Sv: Spatt och besiktning

Det beror på skedet av spatten, hur känslig hästen är och hur glidlederna har "växt" ihop om den nu anses "utläkt". DVS det tror jag kan hända om hästen inte störs av den. Normalt blir nog hästen lite stelare men eftersom det är individer så går det nog inte säga klockrent.

Vill man vara säker bör man nog röntga.

Skulle nog också röntga för att vara säker.

Tack för svar.
Nu är hästen ifråga redan besiktad och betald, ingen röntgen, ingen misstanke om spatt innan köpet.
Men nu strax efter köpet är klart uppvisar hästen ett knepigt rörelsemönster i haserna. Kan hästen ha spatt utan att detta upptäcktes vid böjprovet?

Det som är mindre kul i denna historia är att hästen reds strax innan böjprovet och därmed var uppvärmd. Kan uppvärmningen ha kamouflerat spatt?

Om den ridits innan så kan det tyvärr ha varit så att man inte upptäckte något vid böjprovet ifall man skulle misstänka spatt.
Jag skulle nog åka tillbaks till kliniken för att göra en röntgen för att vara säker. Sedan vet jag inte hur det fungerar med dolda fel i ett fall där man inte röntgat innan, ifall man räknas som att man inte gjort en fulländad undersökning.
Hoppas det ändå ordnar sig och att det inte är spatt.

Pollux skrev:
Kort fråga:

Svar ja. 25 % av hästar med röntgenologisk spatt hade en normal klinisk undersökning enl Axelsson/Eksell m fl 2000. HH

Pollux skrev:
Kort fråga:

Ja! Min häst gick igenom ua vid försäljning. Dock meddelade jag veterinären om spatten. Och då sa hon att det hade hon aldrig sett om jag inte hade sagt nått.....
Hästen var ej riden innan.

En häst med vilande spatt kan klara ett böjprov galant, det finns även hästar som klarat böjprovet trots att åkomman varit aktiv.

Liknande trådar

Hästvård Om ni skulle köpa en fjordhäst i åldersspannet 2-8år. Vad för veterinärbesiktning hade ni försökt få till i de olika åldrarna? Röntgen...
Svar
14
· Visningar
615
Senast: MiniLi
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 405
Juridik & Ekonomi När man köper hus, nej jag ska inte flytta, hur gör man med besiktningen? Vid köp av häst är det ju viktigt att köparen gör sin egen...
Svar
17
· Visningar
937
Senast: Shaggy
·
Hästvård min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma...
Svar
7
· Visningar
901
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama