Spatt (igen)

hanny

Trådstartare
Hej!
Har nu röntgat min lille häst... Halt på båda bak vid böjprov samt longering. Röntgen visade skuggor på sammanväxten i ena benet, och vet sa att det var pga av benet som blivit var för mjukt. På andra hittades inget i konstigt (förutom sammanväxten) i den fd. leden, utan något som såg lite konstigt ut utanför (svårt att beskriva) som ev. skulle påvisa förändringar i översta leden. Trodde läget var lungt när han var sammanväxt... Fick smärtstillande som jag ska rida honom på i tre veckor och sedan åb. Något trist är att jag märkte att han blev väldigt mycket bättre, har en helt annan rörelse i hela bakdelen och bakbenen. Jag trodde att han bara var stel av spatten och inte hade ont, nu inser jag att han nog har kännt av det en längre tid. Svårt med en häst som inte visar hälta. Jag trodde att han skulle gå så, han var pigg och glad. Vad hade ni gjort med honom? Är det försvarbart att ha honom att promenadrida / pussa på? Lätt att bli egoisktisk när man älskar sin häst, men vill bara det bästa för honom. Han har tyvärr eksem också, som om eländet aldrig tar slut...

Hanny

Jag kan bara säga hur jag resonerar: min häst har spatt på båda bak. Än så länge lindriga förändringar som bara syns på röntgen, hon blir inte halt på böjprov och har aldrig markerat på nåt bakben.

Den dag hon blir halt, alltså visar att hon har ont, då behöver hon inte leva längre. Det har jag bestämt. Det jag sett av behandlingar mot spatt har bara förlängt lidandet för hästen och slutet blivit det samma i alla fall.

mandalaki

Missade en sak: läget är inte lugnt när leden vuxit samman. Det finns flera glidleder i varje has, och när en led förbenats kan spatten sprida sig till nästa led. Tyvärr :smirk:

mandalaki

Tack, jag har också börjat fundera i de banorna, men svårt beslut...

Leden som han har värst problem med är helt sammanväxt, men inte tillräckligt hård. Känns inte som det är så mycket att göra då. Ledsamt bara på en så trevlig häst, kommer aldrig hitta en sån igen (men så känns det väl för alla).

Hanny

Islandshäst? I så fall är det ju bara att räkna med. Hälften av alla islandshästar över 12 år har spatt. Vi som satsat på den rasen har alltså bara 50 procents chans att vi slipper spatthelvetet.

Det är gräsliga beslut. Men gör det rätta för din häst.

mandalaki

Japp, islandshäst. Lyckats få en med både spatt och eksem... Nästa häst blir en svenskfödd över 15 år som är röntgad ;)

Hanny

Jo, precis. Min häst är danskfödd, jag köpte och röntgade när hon var 6.5. Då hade hon ingen spatt.

I dag är hon tio och har fått spatt :smirk:

Men vi har i alla fall sluppit eksemet.

mandalaki

Brukar inte spatt komma i sådär sex-sjuårsåldern?
En i stallet köpte en nordis som hade spatt. Tror att h*n hade henne i tre veckor innan hon togs bort. :( . H*n röntgade inte sin nästa häst heller.
Röntgade inte min häst vid köp, har haft tur, men jag vet flera som har fått stora problem med sina hästar. Kan säga att jag inte kommer köpa utan att röntga nåt mer.

Lycka till med era hästar nu (Båda)..

Jag fick ta bort min häst för snart två månader sen, pga spatt.
Hon var först bara stel, och hade en envis "hälta" (markering, vet. såg den knappt) på höger fram, så jag åkte in och gjorde utredning, hittade då aktiv spatt i båda bak - därav hältan fram (hade inte visat ngt bak alls, mer än at hon var lite stel, 18 år gammal dock). Hältan fram försvann efter beh.bak. Efter 6 mån fick jag börja rida henne eftersom spatten då hade "läkt ut" i höger bak, liiite kvar i vänster. Allt var frid och fröjd - hon var bättre en någonsin. Tills för snart 3 månader sen...mitt i en galopp tar det vrålstopp och hästen kunde inte röra sig. Fick tid på klinik några dagar senare...spatten som gjort henne dålig igen. Provade ny behandling, som inte alls funkade...och som sagt...spatten kan, som Mandalaki skrev, sprida sig...finns fler än en glidled. Det var förmodligen det som gjorde att min Favina blev dålig igen, men jag valde att inte röntga, insåg helt enkelt fakta att hon inte skulle bli bra. Så på tre veckor gick hon från att vara helt ridbar till att få somna in...

Vad jag vill säga är att...ta dig en rejäl funderare på vad du ska göra med din häst. Spatten försvinner aldrig, och det kan blossa upp på nytt jättefort.
Glöm inte heller bort att en spatthäst Måste röra på sig...annars stelnar de till, och det går snabbt, ett par dagars stillhet (utan ridning el. promenad) kan vara förödande för dom. Spatt leder Enbart åt ett håll...tyvärr.

Jag avundas Inte den sits du sitter i just nu, har ju som sagt varit där själv...

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 505
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar