spatt frågor från nevös!

Reykur

Trådstartare
Min kuse ska ju, som alla troligen vet, säljas i dagarna, Och jag är så sanslöst nervös! Tänk om röntgen visar något?
Han är röntgad -00 ua. Men, kan det ha uppkommit något nu? och i så fall, hur allvarligt kan det vara, om hästen inte markerar vid böjprov, men det syns på plåtarna?
Kan en häst utveckla allvarlig spatt vid 12 års ålder?
Om det bara skulle vara "avlagringar" I hasleden, hur mycket sänks priset?
:confused: :confused:
//Nervös och frågvis Reykur :p

Ja det kan ha kommit sen dess. Den är ua vid böjprov, då kan det inte vara så mycket. Min pålle fick spatt som nu är vilande=utläkt vid 12 års ålder. Han går nu bättre än nånsin så jag vet egentligen inte hur tidigt han fick spatten. Jag tog bara röntgen när han var halt av annan anledning!!

Det går bra ska du se! Kan inte något om spatt så jag kan inte hjälpa dig. Håller tummarna för att allt går vägen så du kan köpa din tjej. ;)

//Alice

Röntgen säger egentligen bara hur läget är just den dagen du röntgar. Hästen kan ha börjat få spatt 1 månad efter röntgen - eller för 1 månad sen i dag.

Min häst röntgades ua 2000. Röntgade igen 2003 - då hade hon spatt och är nu 10 år. Hon har aldrig varit bakbenshalt och klarar böjprov bak ua.

Det här berättar jag för att svaren på dina frågor är: det är omöjligt att svara på.

Din häst KAN ha spatt, men han BEHÖVER inte ha det. Eftersom han är just 12 har du 50 procents chans. Det är bara att röntga och se.

Sen finns det ju de som köper hästar även om de har spatt. Men jag skulle aldrig göra det.

Håller tummarna för att din pålle ska klara röntgen!

mandalaki

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 727
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar